Byggahus.se
Håller med Södåb plastfolie gäller för hur som alltid är uppvärmda möjligen. Måste vara helt fel. Såg Timell på TV bygga bastu vid strand isolerad med gullfiber utan plast funkar förmodligen utmärkt med ordentliga luftspalter och ventilation i bastun. Men det känns som solid trävägg vore det bästa. Finnarna bygger nog regelmässigt med timmer men man kan ju även tänka sig två lager spånt med panel som man byggde på 30-40 talet. När man väl använder bastun är ju ångtrycket ut i konstruktionen högt om man badar med ösning och så trä andas och ångtryckutjämnar. Golvet;? gjut min 8 cm med arm.nät på 10 cm frigolit mellan kant/form av lecablock på cementbruk och grusbädd. Spricker inte.
 
Har nu äntligen fått färdigt ett trädäck utanför bastun. :)
Väntar nu bara på att väder och vind får göra sitt, så det blir vackert silvergrått.
 
  • Trädäck 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jer009 och 1 till
  • Laddar…
Mysig bastustuga! Har du koll på vad stugan med bastukamin kostade i matrial? Utan altandäck och färg?
 
Ved? skrev:
Mysig bastustuga! Har du koll på vad stugan med bastukamin kostade i matrial? Utan altandäck och färg?
Nej. Har ingen koll, tyvärr, men det stack iväg.
Kamin, skorsten & golvskydd tyckte jag var en av de större utgifterna.

Men tycker det är värt det. Så skönt med vedeldad bastu. d^_^b
 
Jag förstår det.Funkar det bra med furugolvet,utan brunn eller?
 
Ved? skrev:
Jag förstår det.Funkar det bra med furugolvet,utan brunn eller?
Jag tycker det funkar bra, inte några problem ännu.
Fyller alltid kaminen med ett lass ved när jag har bastat klart och går därifrån.
Och bastun verkar torka upp fint då i värmen.

Har ju blivit lite skitigt med allt spring ut och in i bastun, men har inte provat
att skura rent det ännu.
 
Hallå där bastubadare. Nu håller jag på med en vedeldad bastu på 5kvm (ca 10m3) jag har gått på den finska modellen och bygger ett oisolerat glesat golv av lärk (ca 3-4mm golvspringor) min fråga är.. Behöver jag ytterligare tilluft? (föutom golvspringorna)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej.
 
Nix!!!!
 
Har börjat fundera lite på ett litet bastubygge på tomten men har en fråga som inte tagits upp här. Hur gör ni med dusch???

Jag vill ju gärna duscha i samband med bastubadet åtminstone efteråt när jag är klar. Att då springa svettig över tomten och in i duschen i huset låter inte alls lockande. Sommartid kan man ju ev ha en enkel utedusch inkopplad men svårare på vintern.

Jag hade ju helst vilja ha en omklädningsdel med dusch utanför bastudelen men då drar det såklart iväg ekonomisk med inkoppling av vatten o avlopp.

Hur gör ni när ni badar bastu?
 
Gör som man gör i Finland. Du blandar varmt och kallt vatten i en balja, tills önskad temperatur uppnåtts. Visst, det krävs att man får hämta/pumpa vatten i en större balja så det räcker till alla men det är ju en del av basturitualen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Herr_JT skrev:
Gör som man gör i Finland. Du blandar varmt och kallt vatten i en balja, tills önskad temperatur uppnåtts. Visst, det krävs att man får hämta/pumpa vatten i en större balja så det räcker till alla men det är ju en del av basturitualen.
Precis, vi har en stor balja i ena hörnet av bastun som man lätt fyller på med trädgårdsslangen, kanske inför varannan/vart tredje gång beroende på hur många tjejer det är med som schamponerar/balsamerar håret ;) Många har ju installerat kran inne i bastun också, ännu lyxigare.
 
Jag har tagit över ett bygge av en fristående bastu.
Förre ägaren hade hunnit lagt klart isolering i tak o spikat takpanel
Som det är nu så sitter det innefrån o ut i taket:
Bastupanel, bastufolie, 145mm isolering i takbjälklag.
Har läst att det ska vara 20mm luftspalt mellan panel o folie, men förra ägaren har inte gjort så, behöver jag göra om eller funkar det ändå?
Räcker det att jag spikar 20mm spikläkt o ny panel på det?
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Här kommer lite på min helt oisolerade med vedkamin.
En oisolerad uteplats med vedkamin, trätrall, spabad, utemöbler och blommande växter vid en vit stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av trädgård och uteplats, inklusive installation av spabad och konstruktion av trästaket och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en bastu med träbänkar och en vedeldad bastuugn, naturligt ljus från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredd uteplats med svartvit matta, kuddar, bord och stol, vita väggar och svart hängande lykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med en oisolerad vedkaminstuga, träterrass, växtlådor och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit friggebod med vedkamin på en trätrall framför en träpanel och grönska, intill en annan byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rofuz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.