Byggahus.se
Är det godkänt att ha två våtrumssystem i samma våtrum? Tänkte köra kakel på väggarna vid duschdelen och under detta lips foliesystem. Kör även med folie på golvet. Tänkta sedan sätta väv som målas enligt tillverkarens anvisningar. Väven sätts rakt på släta betongytor.

Någon med svar?
 
LAINE skrev:
Är det godkänt att ha två våtrumssystem i samma våtrum? Tänkte köra kakel på väggarna vid duschdelen och under detta lips foliesystem. Kör även med folie på golvet. Tänkta sedan sätta väv som målas enligt tillverkarens anvisningar. Väven sätts rakt på släta betongytor.

Någon med svar?
Om man har ett petigt försäkringsbolag så tror jag att när man blandar 2 system själv får ta ansvar för hur överlappet utförs och att man ska kunna redogöra för hur man har säkerställt att systemen fungerar ihop.

Rent praktiskt har jag utfört flera badrumsrenoveringar enligt denna princip och det har än så länge inte fått några reklamationer (tror äldsta är 7 år nu).

Överlappa enligt "paraplymodellen" (dvs skarvarna så att vattnet alltid rinner av en kant och inte mot den) så kommer det inte bli några problem.
 
Jag vill ju slå ett slag för väv i duschutrymmet med... Det har vi och det är riktigt snyggt med rena vita väggar som blandaren sitter på... "Cleant" liksom och inga fogar att hålla rena.
 
Björn_Nilsson skrev:
Jag vill ju slå ett slag för väv i duschutrymmet med... Det har vi och det är riktigt snyggt med rena vita väggar som blandaren sitter på... "Cleant" liksom och inga fogar att hålla rena.
håller med dig om fördelarna med våtrumsmatta/väv tycker det är superkonstigt med alla fogar kanter mm istället för en slät yta fast ska erkänna att jag har ett nybyggt badrum med både kakel och klinkers.ögat och hjärnan sammarbetar inget bra vid sådana val:D
 
LAINE skrev:
Är det godkänt att ha två våtrumssystem i samma våtrum? Tänkte köra kakel på väggarna vid duschdelen och under detta lips foliesystem. Kör även med folie på golvet. Tänkta sedan sätta väv som målas enligt tillverkarens anvisningar. Väven sätts rakt på släta betongytor.

Någon med svar?
I måleribranschens regler för våtrum framgår hur man överlappar tätskikten för att säkerställa konstruktionen. Se http://www.maleri.se/PageFiles/138/Branschregler målade våtrum 2008.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.