Byggahus.se
Hejhej,

Jag börjar få mörka fläckar vid/på/under fogar samt märkliga vattenfenomen i mitt badrum. Jag har använt badrummet (liksom duschen) i ca 2,5 år nu. Det var förra bostadsrättsägaren som med hjälp av Bauhaus helrenoverade badrummet sommaren 2020. Badrummet har “Intyg om Säker Vatteninstallation 2016:1”. Även "Kvalitetsdokument - Egenkontroll enligt BBV 15:1. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum” med LIP Foliesystem 27, kort berättat.

Jag är lite nybörjare på detta med badrum och fogar med mera. Det jag tycker är jobbigt är att fogen är gul för det ser inte så fräscht ut, men det är nog inte egentligen ett riktigt problem. Vad kallas fogen förresten? Mjukfog? Silikonfog? Vad kallas fogen mellan kakelplattorna på golvet? Kakelfogfix?? Problemen som jag tycker eller som någon mer kunnig bör bedöma är om det som ser ut som mögel och/eller eventuell fukt. Vad är det som har hänt med fogarna? Är det mögel? Och varför är det som svart delvis under fogarna? Fogen känns klistrig när jag tar på den i duschutrymmet. Ska fogar bara hålla 2-3 år tills det blir synliga problem? På ett ställe har fogen luckrats upp, märkligt. Se film.

Och varför är det vatten mellan kakelfogarna? Det har varit vatten där nu under 2-3 dagar och vattnet har inte torkat. Kanske vattnet krypit under genom den uppluckrade delen av fogen??

Några som kan göra en initial bedömning?

Här är alla bilder i ett Google Drive-arkiv: https://drive.google.com/drive/folders/1XzL1s_bWQFAXQTM8W_H06PXKduLpN5DU?usp=sharing

Jag postar några av bilderna även direkt i tråden.

Iallafall, så ska jag väl kontakta Bauhaus. Men jag tänkte höra mer er först, så jag förstår vad det är som har hänt i mitt badrum. Kanske man bör byta ut de mjuka fogarna.
 
  • Vägg och golv möts, svart dörr, tegel mönster, skador vid list, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med marmorkakel på väggen och ljust golvkakel, smuts och mögel vid fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vit marmorerad kakelvägg och ljus kakelgolv med mörka fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Picea
  • Laddar…
Är säkert silikon i vecket och säkert är att det har kommit tvålrester och hudrester som fastnat. Den har en förmåga att gulna med tiden med. Det går att skära bort och lägga dit ny silikon och då ska det vara en sanitärsort. Det med fogarna är detsamma, skit som fastnat/krypit in i själva kakelfogen Fogarna görs rent med ett skarpare rengörningsmedel för kakel och skuras hårt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ersätt inte med ny silikon, blir fult med tiden. Använd kakel/klinkerfog.
 
Jepp, men blir nog svårt att få det fästa då det är silkon redan nu och fogen fäster inte på silkon. Kan gå om det går att få bort all silikon, men troligtvis inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.