17 291 läst · 115 svar
17k läst
115 svar
Dosa av trefasgrupp i köket?
Ja, precis och säg t.ex. att det är kopplat med torix slarvigt eller med Wago där nollan blivit dåligt intryckt så den pluppar ut efter ett tag.Bo.Siltberg skrev:
//Patrik
Förlorad nolla ger samma konsekvens i en trefasgruppledning som i en centralmatning, bara i mindre skala. (Och ingen spänningssatt skyddsjord eftersom att nolla och skyddsjord inte ligger ihop i fördelningsdosan.)SebbeT skrev:Förstår att det blir problem om inkommande nolla till central försvinner.
Men, gör det verkligen skillnad om det handlar om 3 faser i en dosa som delas upp till 3st enfasuttag.
Säger inte att du har fel, bara att jag inte begriper.
Om någon orkar förklara på ett ganska pedagogiskt sätt så blir jag glad.
Och eftersom att du förstår att det blir problem i en central så borde du förstå att det blir samma problem i en gruppledning nu efter detta inlägget.
//Patrik
Redigerat:
Jodå, det är riktigt allvarligt, så fort det är trefasmatningar.SebbeT skrev:Förstår att det blir problem om inkommande nolla till central försvinner.
Men, gör det verkligen skillnad om det handlar om 3 faser i en dosa som delas upp till 3st enfasuttag.
Säger inte att du har fel, bara att jag inte begriper.
Om någon orkar förklara på ett ganska pedagogiskt sätt så blir jag glad.
Så jag ska försöka vara lite pedagogisk.
Vi ponerar att på den uppdelade trefasgruppen sitter det en vattenkokare på 2300 W på en fas och en liten LCD-TV (i köket) som drar 23W på en annan fas.
Då går det 10A genom vattenkokaren som sen leds till nollan = 230V över vattenkokare.
Sen går 0,1 A genom TV'n som sen går till nollan = 230V till TV'n.
Formeln för detta är P(effekt) = U(volt)*I (ström), och omkastat I =P/U
Sen plötsligt så glappar nollan, vad händer då?
Ja, då sitter vattenkokaren och TV'n seriekopplade med varandra, då ingen nolla finns kvar mellan dessa som håller spänningen i schack.
För att då räkna ut vad det blir för följder måste vi räkna ut vad för resistans dessa laster har, med R=U/I (ohms lag).
Vattenkokare : R = 230/10 = 23 ohm
TV : R =230/0,1 = 2.300 ohm
Men som resultat av detta, 23 ohm seriekopplat med 2300 ohm så blir det inte samma spänning över bägge utan:
vattenkokare : U = Ufas-fas * (Rvatten/(Rvatten+Rtv)) = 400*(23/2323) = 4 V
och TV : U = Ufas-fas * (Rtv/(Rvatten+Rtv)) = 400*(23/2323) = 396 V
Allt detta för att det blir 400V över kombinationen TV + vattenkokare samt att vattenkokaren har låg resistans och därmed lågt spänningsfall.
Och vad TV'n tycker om 396Volt kan du säkert räkna ut själv.
Nu förstår jag, fick sitta och kladda med ett papper ett tag för att verkligen få en bild av hur det blir. Men nu är jag med på banan, tack för hjälpen.
Sånt här kunde man ju när man gick i skolan, skyller på att det var några år sedan.
Sånt här kunde man ju när man gick i skolan, skyller på att det var några år sedan.
Har du två eller tre likadana vattenkokare (eller TV-apparater ) på olika faser när nollan glappar händer det ju alltså ingenting, då dom drar lika mycket ström och har samma resistens. Så problemet blir kraftigast då det är stor skillnad i strömförbrukning i de olika faserna. Men så är det ju allt som oftast.
Det finns många sätt att koppla, ett sätt, som jag antar att du kommer att koppla ihop, klassar jag som tekniskt korrekta.mycke_nu skrev:Jag sitter just och planerar elen som skall dras in i köket nästa vecka. I ett skåp hamnar bla mikron (16 A), ugnen (16 A) och ett bänkuttag (16 A).
Inte drar jag tre rör med totalt nio 2,5 mm2 ledare till skåpet när jag kan klara mej med ett rör och fem ledare. Det är en besparing av 20 m rör och 40 m 2,5 mm2 FK, plus arbetet. En dosa tillkommer.
Övertyga mej nu varför jag inte skulle göra så!
Sedan kan de tekniskt korrekta delas in i intuitivt lättförståeliga och övriga.
Jag hävdar att alla sådana här saker ska man göra enkelt, för att det inte ska gå att göra misstag.
Hur många kronor sparar du på att snåla? FK, kostar 5kr/m, VP-rör kostar 3kr/m
Du sparar 40x5+3x20 = 260kr och får en tekniskt sett mer komplicerad installation. Tillkommer lite rörskarvar mm. Säg 300kr
Men där du verkligen sparar är på dvärgbrytarna, vad de kostar 300kr/st för 3x10A. (hager på elbutik.se)
Sedan får du bedöma om denna besparing är värd en mer komplicerad anläggning.
Jag personligen brukar alltid ångra mig i efterhand när jag gjort de här besparingarna och har slutat med det.
Redigerat:
Tackar! Jag kunde inte den där formeln, väldigt roligt att få träna räkna.Mikael_L skrev:Jodå, det är riktigt allvarligt, så fort det är trefasmatningar.
Så jag ska försöka vara lite pedagogisk.
Vi ponerar att på den uppdelade trefasgruppen sitter det en vattenkokare på 2300 W på en fas och en liten LCD-TV (i köket) som drar 23W på en annan fas.
Då går det 10A genom vattenkokaren som sen leds till nollan = 230V över vattenkokare.
Sen går 0,1 A genom TV'n som sen går till nollan = 230V till TV'n.
Formeln för detta är P(effekt) = U(volt)*I (ström), och omkastat I =P/U
Sen plötsligt så glappar nollan, vad händer då?
Ja, då sitter vattenkokaren och TV'n seriekopplade med varandra, då ingen nolla finns kvar mellan dessa som håller spänningen i schack.
För att då räkna ut vad det blir för följder måste vi räkna ut vad för resistans dessa laster har, med R=U/I (ohms lag).
Vattenkokare : R = 230/10 = 23 ohm
TV : R =230/0,1 = 2.300 ohm
Men som resultat av detta, 23 ohm seriekopplat med 2300 ohm så blir det inte samma spänning över bägge utan:
vattenkokare : U = Ufas-fas * (Rvatten/(Rvatten+Rtv)) = 400*(23/2323) = 4 V
och TV : U = Ufas-fas * (Rtv/(Rvatten+Rtv)) = 400*(23/2323) = 396 V
Allt detta för att det blir 400V över kombinationen TV + vattenkokare samt att vattenkokaren har låg resistans och därmed lågt spänningsfall.
Och vad TV'n tycker om 396Volt kan du säkert räkna ut själv.
Har precis räknat ut mitt eget exempel, fast med tre stycken enfas-förbrukare. Men nu vill jag ta nästa steg till att räkna med ett trefasförbrukare.
Frågan är då:
Om jag t.ex. har en elpatron på 400 V, 6 kW. Hur räknar jag då ut resistansen?
Räknar jag 6000 / 692 = 8,7 A.
400 / 8.7 = 46 ohm * 3 värmeslingor = 138 ohm totalt i patronen?
Eller är det på något annat sätt?
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 554 inlägg
Får en blivande elektriker inte lära sig vanlig spänningsdelning??
Din beräkning av R stämmer inte riktigt:
P = 3 * Uf * I = 1.73 * U * I
I = P / (1.73 * U) = 6000/(1.73 * 400) = 8.7A
Här kommer felet (för vi pratar D-koppling va): Strömmen genom varje element blir I / 1.73 = 5A.
Så R för varje element blir 400 / 5 = 80 ohm.
Enklast är att räkna på 400V och 2kW över ett element.
Din beräkning av R stämmer inte riktigt:
P = 3 * Uf * I = 1.73 * U * I
I = P / (1.73 * U) = 6000/(1.73 * 400) = 8.7A
Här kommer felet (för vi pratar D-koppling va): Strömmen genom varje element blir I / 1.73 = 5A.
Så R för varje element blir 400 / 5 = 80 ohm.
Enklast är att räkna på 400V och 2kW över ett element.
Jag håller till fullo med om att en anläggning skall vara lättförståelig och överskådlig och ju enklare desto bättre.magnu skrev:
I mitt fall är dock en delad trefasgrupp med enfaslaster motiverad då det även är trångt i golv och väggar där jag skall fram. Det är ju fö inte speciellt ovanligt i kök att man tex lägger hällen på två faser och ugnen på den tredje i en gemensam grupp.
Hade det därimot handlat om att blanda en- och flerfaslaster på samma faser, då hade det absolut varit dags att tänka om.
Hehe Det är väldigt mycke teoretiskt som man fick lära sig i skolan som försvann ganska direkt. Skulle egentligen behöva gå igenom ellära-böckerna igen och repetera lite (läs mycket).Bo.Siltberg skrev:Får en blivande elektriker inte lära sig vanlig spänningsdelning??
Din beräkning av R stämmer inte riktigt:
P = 3 * Uf * I = 1.73 * U * I
I = P / (1.73 * U) = 6000/(1.73 * 400) = 8.7A
Här kommer felet (för vi pratar D-koppling va): Strömmen genom varje element blir I / 1.73 = 5A.
Så R för varje element blir 400 / 5 = 80 ohm.
Enklast är att räkna på 400V och 2kW över ett element.
Har fått större intresse av teori nu också jämfört med vad man hade då (inte för att jag var skoltrött eller så, men...) så finns en ganska stor chans att jag tar och går igenom lite gammalt material.
Aha, det blir så... ja, det är ju ganska logiskt. Tackar! d^_^b
//Patrik
En intressant fråga i sammanhanget är vad reglerna (t.ex. för CE-märkning) säger om tålighet mot överspänning på små elprylar?
Man lär ju rätt snabbt märka om röken läcker ut ur platt-tv'n när man slår på vattenkokaren, och om man inte drabbas av fel sorts panik så lär man dra ur strömmen på lämpliga ställen.
De enda prylar som går igång av sig självt i ett kök är väl normalt just kyl och frys. Därför är det kanske nån slags poäng i att låta just de ha egna enfasmatningar?
Saker med motorer (eller liknande, kompressorerna i kyl/frys) är väl också sådant som det är extra dåligt om man råkar ut för nollsläpp. Om man tänker sig att nollan släpper och kylskåpet råkar bli seriekopplat med t.ex. en äggkokare på 350W med 400V till båda att dela på, så är det väl fullt möjligt att varken kylen eller äggkokaren får så hög spänning över sig att de går sönder av överspänning, men att kylens kompressor inte orkar starta och därför mest bara blir rejält varm.
(Fast då är vi ju där igen vid något som man själv måste slå på, men risken är väl att summern i äggkokaren pajar direkt av att få 400V över sig när äggen kokat färdigt, så att man inte märker att äggen kokat färdigt. Å tredje sidan så bryts ju strömmen till kylen när äggen kokat färdigt. När tillräckligt med vatten i äggkokaren kondenserats så lär den starta igen varpå kylen kommer att värma, och sen kommer det hålla på sådär till antingen nån upptäcker att nåt är knas, att äggkokaren blir överhettad eller att kylens kompressor blir så varm att den tänder eld på dammet bakom kylen)...
Med allt detta sagt så vill jag säga att jag skulle våga köra trefasmatning till prylarna i köket, men jag skulle bara våga mig på att skarva nollan med något med skruvanslutning, inte nån kläm/twistkoppling... Ibland är hempular-sockerbitarna inte så dumma!
Man lär ju rätt snabbt märka om röken läcker ut ur platt-tv'n när man slår på vattenkokaren, och om man inte drabbas av fel sorts panik så lär man dra ur strömmen på lämpliga ställen.
De enda prylar som går igång av sig självt i ett kök är väl normalt just kyl och frys. Därför är det kanske nån slags poäng i att låta just de ha egna enfasmatningar?
Saker med motorer (eller liknande, kompressorerna i kyl/frys) är väl också sådant som det är extra dåligt om man råkar ut för nollsläpp. Om man tänker sig att nollan släpper och kylskåpet råkar bli seriekopplat med t.ex. en äggkokare på 350W med 400V till båda att dela på, så är det väl fullt möjligt att varken kylen eller äggkokaren får så hög spänning över sig att de går sönder av överspänning, men att kylens kompressor inte orkar starta och därför mest bara blir rejält varm.
(Fast då är vi ju där igen vid något som man själv måste slå på, men risken är väl att summern i äggkokaren pajar direkt av att få 400V över sig när äggen kokat färdigt, så att man inte märker att äggen kokat färdigt. Å tredje sidan så bryts ju strömmen till kylen när äggen kokat färdigt. När tillräckligt med vatten i äggkokaren kondenserats så lär den starta igen varpå kylen kommer att värma, och sen kommer det hålla på sådär till antingen nån upptäcker att nåt är knas, att äggkokaren blir överhettad eller att kylens kompressor blir så varm att den tänder eld på dammet bakom kylen)...
Med allt detta sagt så vill jag säga att jag skulle våga köra trefasmatning till prylarna i köket, men jag skulle bara våga mig på att skarva nollan med något med skruvanslutning, inte nån kläm/twistkoppling... Ibland är hempular-sockerbitarna inte så dumma!
Hej
Vad händer om det värsta inträffar visst man säger hoppas på bästa men räkna med det värsta å andra sidan hur många centraler är matade med penledare o vad händer om den släpper ?
En dålig anläggning kan va farlig El är farligt mitt råd fortfarande gör elanläggningar som ni gillar o följer reglerna
Mvh Tille
Vad händer om det värsta inträffar visst man säger hoppas på bästa men räkna med det värsta å andra sidan hur många centraler är matade med penledare o vad händer om den släpper ?
En dålig anläggning kan va farlig El är farligt mitt råd fortfarande gör elanläggningar som ni gillar o följer reglerna
Mvh Tille