Byggahus.se
Får se till att kolla upp det där noga innan jag lägger om mitt tak i sommar. Frågade du hur man fäster membranet i cellplasten? Borde ju vara lite krångligare än att ha den under.
 
MaZtoR skrev:
Får se till att kolla upp det där noga innan jag lägger om mitt tak i sommar. Frågade du hur man fäster membranet i cellplasten? Borde ju vara lite krångligare än att ha den under.
Nej det frågade jag inte. Vi pratade inte så mycket om detaljerna utan jag frågade hur de rekommenderar att man bygger ett tag på nyproduktion och då han nämnde membranet utanpå cellplasten så frågade jag extra om det då det står tvärtom i broschyrerna. Han visste dock inte när de skulle uppdatera informationen i broschyrer och hemsida.

Ringde även cellplastdirekt för att fråga vad de hade för idéer kring taklösningar och han jag pratade med där verkar inte ha fattat konceptet med takisoleringen på utisdan då han menade att det inte fanns någon poäng att göra detta nyprod då man lika gärna kan isolera mellan stolarna. Han menade att anledningen till att isolera utsidan var för att det var lättare. Dåligt. q(;^;)p

Jag har väldigt svårt att hitta någon information om klimatvindar och detaljer kring konstruktionen. :(
 
puu skrev:
Lite problem med montering av takfönster mm.
Har även byggt/låtit bygga en takkupa som har falsat plåt på sig. I den måste jag ha luftspalt men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Även tätning av andra genomförningar (imkanal och avluftning) är lite oklart.

Jag ska spruta isolering mellan takstolarna för att 10 cm är alldeles för lite isolering. Ångbromsen monterar jag på insidan av takstolarna. Den ska vara 5 gånger tätare än takpappen.
Puu - varför måste du ha luftspalt i takkupan? Varför funkar inte cellplastlösningen där? Mkt nyfiken då vi har planer själva på att bygga kupa.

Vad var det för problem med takfönstren?
 
Redigerat:
Berliner
Uijjuijui,
det är det dummaste jag har set att underlagstak vid tilllägsisolering ska lägger under isoleringen.
Man måste verkligen fråga sig vad dem håller på med. Att isolera tak utifrån har funnits minst 15år i Tyskland och det är väll beprövad dit.
Det känns att alt i Sverige måste först prova under nordiska förhållanden, hahahaha.
Här ligger vi minst 10 år tillbaka i måttsats till Tyskland eller andra länder, tänk om!!! q(;^;)p

Berliner
 
janwide skrev:
Mycket intressant information och funderingar kring detta.



Vilken cellplast använde du? Är den "spontad" så att den tätar mellan skivorna?
Kommer inte ihåg exakt märke men kan ha varit sundolitt, kan kolla fakturan om det är intressant, men den var falsad med flera noter / sponter.
 
janwide
"Marive" Kolla gärna fakturan vid tillfälle. Tack på förhand :surprised:)
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
En fråga: Det där membranet som det står om i deras katalog var finns det att inhandla och är det verkligen ett måste? har hört av en takpappstillverkare att det fungerar med en vanlig underlagsduk typ t-embllage, trebolit ppe700 etc.. Något som vet?
 
dengroth skrev:
Puu - varför måste du ha luftspalt i takkupan? Varför funkar inte cellplastlösningen där? Mkt nyfiken då vi har planer själva på att bygga kupa.

Vad var det för problem med takfönstren?
Takkupan är av falsad plåt, dvs ångtät. Därför behöver jag ventilera bort fukten på traditionellt sätt, dvs med luftspalt mellan plyfa/råspont och isolering.

Problemet med takfönstret är att uppviket på takduken/membranet blir så högt och själva plåtarna som ska leda bort vattnet satte byggarna som beskrivet vid läkten men det är ju uppe på cellplasten. Det ska ju teoretiskt även kunna rinna vatten under cellplasten så att man även måste täta där vilket jag tycker inte byggarna har gjort tillräckligt.
 
JonasFapejo skrev:
En fråga: Det där membranet som det står om i deras katalog var finns det att inhandla och är det verkligen ett måste? har hört av en takpappstillverkare att det fungerar med en vanlig underlagsduk typ t-embllage, trebolit ppe700 etc.. Något som vet?
Takmembranet (Mataki Halotex RS10) går att handla på tex XL-bygg eller annan bygghandel.
Som jag ser det behöver man takpapp som andas om man ska isolera invändigt utan luftspalt. Ska du bara göra så kallad klimatvind luftar du ju bort fukten innifrån men då kanske du behöver annan ventilation.
 
Macki skrev:
Enligt Thermisol så ska membranet numera monteras ovanpå cellplasten. Detta är dock inte uppdaterat i broschyrerna ännu.

Mvh
Det är möjligtvis inte så att membranet skall monteras dubbelt, dvs BÅDE under och ovan? Så som man hittills har gjort i ränndalar och nock där det skall vara duk även ovanför cellplasten.
 
Hur har ni gjort med takgenomförningar som imkanal och avluftning?

Men vanlig papp har man ju manschetter men det är ju lite svårt att få till under frigoliten. Mina byggare har bara borrat ett hål och vikt upp duken. Det känns inte riktigt bra eller ska man inte räkna med att det kan rinna vatten på duken under frigoliten?
 
Berliner
Hej Puu,
det är helt fel att bara vika upp duken. Den ska tätas ordentligt med en speciell tejp.
Tejpen är svart och UV beständig.Typ Goliath tejp. Den koster en hel del men, men man vill inte chanca på detta. Det kan bli dyrt i efterhand.
En vanlig duk typ Halotex10 eller liknande kan jag inte rekommendera på grund av deras uv beständighet. Det finns andra underlagstak som tål UV ljus upp till 12 månader med 20års garanti.

Berliner
 
Någon som hört något mer ang membran ovanpå/under cellplasten? Har mailat Thermisol flera gånger men får inget svar.
 
janwide
dengroth skrev:
Någon som hört något mer ang membran ovanpå/under cellplasten? Har mailat Thermisol flera gånger men får inget svar.
Jag talade förra veckan med en kille på Thermisol som sa att de håller på och utvärderar vilket alternativ som är bäst innan de uppdaterar broschyrer m.m. Men enligt honom kommer de framöver att rekommendera att man lägger tätskiktet ytterst. Jag ska ringa igen och fråga om man i så fall även ska strunta i glipan på 5 mm som man i det andra fallet ska ha under stödbrädorna vid takfoten.
 
Berliner
Hej,
Kolla hos Bauder, Puren, Linzmeier eller Mage i Tyskland.
Alla har membranen färdigt monterad på isolerings utsidan.


Berliner
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.