Färg, Måla & Tapetsera
Totte_S: En murare hade nog putsat slätt med ett cementbruk anpassat efter underlaget. Jag har löst det problemet med gipsbaserad puts eller spackel. Anledningen till det är för att jag är kass på att jobba med riktigt bruk, och har dåligt tålamod för murerislabbande. Gipsbaserade produkter är dessutom trevligare att jobba med för händerna, och rätt produkt kan bli slät så du kan tapetsera
Bebben83: Ser ut att vara plast- eller annan tät färg på väggen. Slipa/borsta/skrapa bort all gammal färg (annars kommer det att fortsätta lossna) och måla med en silikatfärg som släpper ut fukt och salter.
Mattias HH: Klar skillnad såklart, men mitt uterum med kanalplast går inte att använda när det är en varm sommardag, blir lätt 40 grader därinne! Har testat måla ett par kanalplast-paneler med kalkfärg, sån man har på utsidan av växthus, tror de gör viss skillnad och dämpar även solljus lite så man inte blir helt bländad av solen.
krillek: [citat] Jag tycker snarare att den åldras vackert. Många moderna pigment reagerar olika på solljus så att färgen ändrar ”ton” över tid. Vi målade t ex en sockel med silikat i S4005-Y20R som efter några år blev lila - inte kul alls. Den sockeln Underhåller man med kokt linolja och lite terpentin i utsatta lägen förlänger man livet på linoljefärgen så att man inte behöver
MG_88: Bor i ett hus med träfasad utan luftspalt, vindpappen ligger direkt bakom panelen som alltså är spikad genom pappen. Det är stående lockpanel så blir väl lite luftning ändå men inte så mycket kanske. Huset är målat i en hybridfärg nu enligt en färhandlare som jag tog med prover till, i alla fall det översta skiktet, vad som finns under vet jag inte. Finns det någon anledning att
krambriw: Typiskt problem som uppstår med tiden, plastfolien släpper och flagar, ser för eländigt ut på många hus. Jag slet med mina bleck, fick tvätta bort limrester först, t-röd funkade vad jag minns, sedan metall grundfärg och sedan metallfärg ovanpå. Hade tack och lov inget som var rostigt
renoverings: Hej! Har garderober sedan 70talet på en vägg. Man har ”gömt” rör från tidigare värmepanna (gipsvägg och målad i samma färg som garderoberna). Det har spruckit mellan garderober och vägg. Vad bör jag använda för fogmassa? Tror att endast spackel kommer spricka? När det väl är jämt, vilken typ av färg bör jag välja? Vill att den inte spricker. Och att det ska gå att
Svanteman: Jag hade klarat dagar i veckan kört hålkärl. Tänk den som en fyrkantig bit så blir man lite klarare i huvudet, ett par små mallar hjälper också. Måtta ut vinkeln med en smygvinkel och halvera. Annars kan du väl sätta vad som helst en bred kvartsstav kanske, eller bara en kvadratisk list.
AG A: Låna, hyr, eller köp en giraffslip. Kör med ett grovt slippapper så du främst får bort all flagnad färg. Åk till färghandeln och köp takfärg för betong. Eventuellt även grundfärg, beroende på vilken färg de har. Ta sedan en ganska grov roller med skaft och måla minst två gånger.
hemmafixaren98: Vad du har beställt för arbete är en relevant fråga. Kvalité på underarbete är alltid viktigt när man målar - då strukturen ofta "lyser igenom" (till skillnad från t.ex. tapetsering). Följande kanske kan hjälpa dig/er i hur ni ska bedöma resultatet: https://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/ Återigen - det beror på vad du har beställt. Om man inte
Anonymiserad 618974: Hur gjorde du? Köpt en påse Casco Wallfiller men är lite osäker på bästa metoden med spackel som inte sjunker.
sinuslinus: 0502-y ser vitt ut utomhus. 0500-N tycker jag ser onaturlig ut utomhus.
texas67: [citat] hej , offtopic men blev det corten på fasaden?
Mialia: Hejsan alla flitiga byggare! Jag har en öppenspis med insats. Den har gräsligt ytskikt som gör att det är svårt att göra rent den. - Hur göra för att få bort eller gömma? - Det har stuckit på ett ställe så kanske går att knacka bort?? - Hur gör man sen för att få en slät fin yta? - Vad använder man för produkter, det lär väl vara värme/brandsäkert? Många frågor, hoppas
petersson79: Hej, ska måla en del av huset i sommar om vädret tillåter. Står dock och velar vilken färg man ska ta. Alltid målat med Alcro Bestå, men färgaffären jag köpt hos har stängt så det får bli annan butik. Men vilken färg ska man ta? Hornbach verkar ha rätt bra pris på Teknos Nordica Eco. Alcro har ju ett par varianter (Diamant/Briljant typ) Några problem med att måla med en
Lavemangos: Hej Forumet! Har tagit ner min strukturtapet. Har använt perforerare, ångmaskin och enkel skrapa. Tänker senare bredspackla. Frågorna jag har. 1) hur mycket av limmet måste jag ta bort? 2) behöver jag / är det bra att slipa ner väggen med sandpapper innan jag rullspacklar? Tack!
fribygg: [citat] Ok. När du eller nån annan har ett eller ett par kvartsseklers erfarenhet av färgtypen och vet att det blir hållbart och lätt att underhålla och äga kan jag tänka mej att prova. Traditionell linoljefärg har ju visat sig fungera bra i mer än hundra år och jag tycker att det är dumt att chansa på oprövade färger.
MultiMan: Jag kan bara säga att jag målade mina vindskivor med Tinova VX (alkyd/akrylat-blandning, var de då iaf) runt om och de är hela och fina 15 år senare, men mattare i ytan, så dags att måla snart. Inte ens grundfärg eftersom de då sa uttryckligen att det inte behövdes. Hälften grundoljades, men pga katastrofalt väder det året blev inte alla oljade. Folk säger att de ska ruttna upp, men
bygglov: [citat] Intressant information om träulit. Typ sådan här? https://www.byggmax.se/takpanel-trabetong-basic-fibrotech-p68729347 Dessa akustikpaneler var ett felköp får jag medge. Ljudisoleringen i lekrummet är stort behov dock. Rena betongväggar så väldigt dålig akustik. Täcker nog bara en vägg ca 2,7 m med denna. Troligtvis blir det även en gardin framför (som även kommer fungera
Jakopp: Tror inte det är vax Kan också varit någon sorts spackelpulver man blandar ut med ytterst lite vatten
datja: Grunda med de billigaste och sämsta färgerna du kan hitta. Både gips- och putsvägg suger i sig många liter vid första strykningen. Sista gången jag målade ett av våra rum med gammal rå putsyta grundade jag med alla gamla ljusa färgslattar jag hade (och som var kompatibla med slutstrykningsfärgen).
Hans-Georg: [citat] Köp Alcro färger och fråga först använd även grundfärg. Grundolja om behövs.
F.Persson: [citat] Tack! Menade bara att slipa ytan lätt för att få färgen att fastna. Men då kanske man får ställa in sig på att ta ner dem och sätta nytt innertak.
Dracula: Jag tänkte köpa en sådan, liknande, för att måla luckor. Det verkar som vissa spraymaskiner är begränsade om vilka färger som fungerar att använda. Hur är det med häftgrund i en sådan maskin undrar jag? Jag antar att det mesta fungerar så länge det är vattenlösligt och går att rengöra (?) (Jag vet att det finns häftgrund på sprayflaska också, men det blir en dyrare lösning