16 440 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Självfrostande fönster
Jag hittade en produkt som hette "KLAR Display LCD Folie" som verkar vara samma som den ProDisplay säljer. Företaget hade en sida klardesign.se som nu verkar stängd.
Men jag fick iaf kontakt med dom i december och frågade om pris på en ruta som är 98x116 cm och fick detta svar:
"En bit som du behöver kostar ca 8 – 9000kr ex moms och installation
Tillbehör transformator 110 V och installation med UV lim eller den nya självhäftande filmen. Du behöver en list som täcker över / skyddar ena kortsidan där strömmen ansluts."
Fortfarande ganska dyrt, men betydligt billigare än de färdiga glasen.
Men jag fick iaf kontakt med dom i december och frågade om pris på en ruta som är 98x116 cm och fick detta svar:
"En bit som du behöver kostar ca 8 – 9000kr ex moms och installation
Tillbehör transformator 110 V och installation med UV lim eller den nya självhäftande filmen. Du behöver en list som täcker över / skyddar ena kortsidan där strömmen ansluts."
Fortfarande ganska dyrt, men betydligt billigare än de färdiga glasen.
En vanlig enkel rullgardin kostar kanske 70 kronor på IKEA, men ska man ha en riktig mörkläggningsgardin av lite kvalitet som dessutom håller i längden, kanske med motorstyrning så att dom går ner när man trycker på en knapp, så går dom på uppåt en 5 lax för ett normalt fönster.
Beror väl helt på vad man ska ha det till. Jag t.ex. skulle vilja ha en sån styrd av en rörelsedetektor. Eftersom jag bor i lägenhet med loftgång vill jag gärna se ut, men kanske inte lika kul att alla ser in i lägenheten. Med en sån film kopplad till en rörelsedetektor så stänger den bara för insyn precis när nån går förbi. Skulle bli väldigt omständigt att få till samma sak med en rullgardin. Framförallt skulle inte en motorstyrd rullgardin reagera på <1sek.
Någon som har tips på Svenska leverantörer/försäljare av SPD glas eller är det, som så mycket annat, fortfarande omöjligt att få tag på här?
Jag håller på och planerar renovering av stall till del av bostadshus och skulle vilja ha "smartglas" i badrummet i stallet. Och jag vill ha det kopplat till låset, så när man låser badrumsdörrendörren så blir stallfönstren mjölkvita. Där skulle det inte fungera med persienner e.d. och jag vill inte ha permanent frostade glas. Så den här plastfilmen är intressant.
Pratade med en elektriker och han sade att det går att dra från låset, det finns ju dörrar med rött eller grönt ljus i handtaget beroende på om det är låst eller ej. Givetvis är det en del "meck" men det mesta går om man ger sig f...n på det.
/Mikael S
Pratade med en elektriker och han sade att det går att dra från låset, det finns ju dörrar med rött eller grönt ljus i handtaget beroende på om det är låst eller ej. Givetvis är det en del "meck" men det mesta går om man ger sig f...n på det.
/Mikael S
Mikael.S skrev:Jag håller på och planerar renovering av stall till del av bostadshus och skulle vilja ha "smartglas" i badrummet i stallet. Och jag vill ha det kopplat till låset, så när man låser badrumsdörrendörren så blir stallfönstren mjölkvita. Där skulle det inte fungera med persienner e.d. och jag vill inte ha permanent frostade glas. Så den här plastfilmen är intressant.
/Mikael S
Mikael, har du hittat några leverantörer här i Sverige på sådana här produkter? Var hamnar vi i pris?
Vi är i samma sits och ska renovera vårt badrum och vi har 3 st fönster som vi skulle vilja ha smarta glas till så jag slipper ge grannarna en hjärtattack varje gång jag ska duscha
Jag hade arbetskamrater som var på jobbresa till USA för ett antal år sen och som hamnade på ett uteställe som hade sådant glas i toalettdörrarna. Så fort man låste båset så frostade glasdörren igen och insynen förrsvann. De första toalettbesökarna kom tillbaka till sällskapet och berättade om underverket. Näste man försvann på toa och kom tillbaka lika entusiastisk. "Och det coolaste, det var ju att man själv kunde se UT!!"
En trasig dörr förstås, så han hade ju inte fått alls så mycket insynsskydd som han trodde. Närmare bestämt inget alls
...
En trasig dörr förstås, så han hade ju inte fått alls så mycket insynsskydd som han trodde. Närmare bestämt inget alls
Hej noone70.
Nä, jag har inte kommit så långt i min projektering. Har massor med idéer men skall (försöka) ta en bit i taget så stommen med golv, väggar och tak skall fokuseras på först.
Men jag hittade en firma som ser ut att ha det vi vill ha, även om jag inte kollat upp några priser ännu. Om du gör det så får du gärna posta dom här. Det var ett tag sedan jag letade men en länk som fortfarande funkar är:
http://www.klardesign.se/klardisplay1.htm
/Mikael S
Nä, jag har inte kommit så långt i min projektering. Har massor med idéer men skall (försöka) ta en bit i taget så stommen med golv, väggar och tak skall fokuseras på först.
Men jag hittade en firma som ser ut att ha det vi vill ha, även om jag inte kollat upp några priser ännu. Om du gör det så får du gärna posta dom här. Det var ett tag sedan jag letade men en länk som fortfarande funkar är:
http://www.klardesign.se/klardisplay1.htm
/Mikael S
Hej! JAg har kollat runt på priser. Hos t ex emmaboda kostar det ca 25-30000 per kvm. Men hörde att i Sverige kommer komma en ny leverantör som priset kommer att hamna runt som ett vanligt flytglas, pris ex ca 5-6000kr/kvm på 8mm tjocklek. Hör av er med förslag.
Hej. Min idé om 3 stallfönster som skall ha film på sig och kopplat till ett brighthandle handtag/lås i dörren. När man låser dörren så kommer handtaget att lysa rött och fönstren att bli mjölkvita. När man låser upp så är alla fönster genomskinliga igen (och handtaget lyser grönt).
Jag har fått pris på film, trafo och anslutningar på ca 13 500:- Sedan tillkommer brighthandledelen och att koppla ihop dörren med fönstren och det har jag ingen aning om men en elektronikkunnig person kan nog "svänga ihop" något bra
)
/Mikael S
Jag har fått pris på film, trafo och anslutningar på ca 13 500:- Sedan tillkommer brighthandledelen och att koppla ihop dörren med fönstren och det har jag ingen aning om men en elektronikkunnig person kan nog "svänga ihop" något bra
/Mikael S