Byggahus.se
Har köpt en ny innedörr med karm. Karmen är 92mm bred och väggen där den ska sitta är nu reglad med 50x100mm, sen blir det ju gips på båda sidor så väggen blir 126mm. Ska jag sätta karmen jämt med gipsen på ena sidan och fylla ut med en extra foder list på den andra sidan? eller hur brukar man göra.
Och måste jag ha karmskruv eller går det lika bra med vanliga träskruv? Om jag väljer karmskruv ska jag då borra igenom där det är försänkta hål? annars så går ju inte karm skruven igenom...

MVH Anders
 
1. Ja, förskjut karmen så den passar bra på ena sidan. Annars får du dubbelt jobb med att slå på lister och foder. Köp hyvlat virke i lämplig dimension som du skruvar och limmar på karmen.

2. Använd karmskruv, annars är det svårt att justera dörren. Ja, borra igenom, samma dimension som befintligt hål.
 
Ska jag montera ihop karmen först? Nu har jag 2 lång sidor och 1 överdel. Ska man spika ihop dem före man sätter in den i väggen?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Ska man spika ihop dem före man sätter in den i väggen?
8) Japp eller kanske hellre skruva. Förborra först, så inte karmen spricker. :D
 
Jag limmade och spikade ihop karmen innan jag monterade. Tröskeln fick vara lös men för att underlätta monteringen så drog jag ihop bottendelen på karmen ink tröskeln med ett spännband. Lättare att montera och lite mer stabild innan karmskruvarna är på plats.

Den som gjort detta mer än en gång har säkert bättre tips att komma med, men min karm sitter iaf där och den är spikrak och sitter som berget.
 
MathiasS har helt rätt i sina instruktioner....jag har dock mer tips....ibland när man stänger dörren så "låser" den inte pga låskolvens läge inte kan haka i. De flesta lås har dock en fjädrande möjlighet. Dra ut kolven med handen och vänd den....av alla dörrar jag monterat har de flesta haft felvänd kolv.

Glöm inte vattenpasset heller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.