Byggahus.se
K
Hej!

Jag och min sambo har väntat i 3 veckor på att den byggare vi vänt oss till för hjälp ska dyka upp, och nyss fick jag besked om att de inte kan komma idag heller (har hört alla ursäkter som finns).

Det är ett litet "skitjobb", men det måste bli gjort kommande dagar för att vi ska ha någonstans att bo om 2 veckor (måste lägga golvspån kommande dagar). Det är för oss alltså VÄLDIGT akut.

Jag har aldrig dragit pex eller liknande, men hoppas att ni ska kunna hjälpa mig kunna lösa det här. :)

Idag går pex RiR från badrum till kök. Vi ska dock flytta vask och diskmaskin och behöver därmed byta ut befintliga pex. Det rör sig om en sträcka om ca 3,5m i golv, plus ett par meter i väggen mellan badrum och kök. Det orangefärgade strecket på köksbilden markerar vägg mellan kök och badrum.

Jag har fått 40m LK PAL Universalrör A16 (16x2,0mm) som blev över vid en grannes renovering, som jag hoppas kunna använda. Dimensionen är den rätta. Är den ok för ändamålet?

Jag vet dock inte om jag kan böja nämnda rör utan särskilda bockningsverktyg, eller om det är kört. Som framgår av bilderna krävs minst en ganska tvär böj i vägg. Det är idag en 70-vägg, och jag ersätter den helst inte. Idag kommer slangen ut ovan golv, men vi vill dra ner den under golv (ett ventilerat Nivell-golv). Ska dras i golvisoleringen mellan badrum och köksvask.

Jag vet inte heller hur tusan jag kopplar in rören i den väggfästa plattan/övergången till kopparrör (på vägg i badrum). Vad behöver jag? Kan jag göra det själv, eller krävs särskilda verktyg? Är inte ens säker på hur jag i andra änden av slangen installerar kulventiler. Vad behöver jag?

Idag finns ingen avstängning av det från badrummet utgående vattnet. Det skulle jag vilja ha, av säkerhetsskäl. Kan kulventil monteras direkt på väggplattan/övergången mellan pex och koppar?

Jag har kopplat lite kopparrör, några blandare, etc. Vid tidigare tillfällen, men är som ni märker tämligen oerfaren på området (har ej tummen i röven).

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!
Har så många frågor...

Mvh
Daniel

PS. Badrummet kommer att renoveras i vinter, och då inte av mig personligen.
 
  • Modernt badrum, takdusch, metallrör, kombinationsfärg på väggar, elegant design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två sammanfogade elektriska rör genomföringar installerade i ett trävägg med synliga kablar och fasta klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete inuti ett rum med synlig isolering, rör och verktyg som en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett modernt kök och matplats med minimalistisk inredning och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.