8 240 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Någon som bytt inre glas till LE-glas i kopplade?
Hej
Våren närmar sig med stormsteg och kittkniven börjar göra sig påmind
Vi har kopplade 2-glas på övervåningen som är lite dragiga trots nya lister.
Inre glaset kyler lite för mycket när man sitter nära dem på vintern.
Istället för en isolerglaskassett kanske man ska montera ett LE-glas som innerglas?
Enl. det jag läst så sänks u-värde från ~2,9-3,0 till 1,9-2,0
Är det någon som gjort detta och haft det en vinter eller fler?
Hur upplever ni det isåfall?
Det tar lite emot att sätta isolerglaskassett i innerbågen då det inte finns någon
kittfals, vill inte bearbeta fönstret om det inte behövs.
Vad kostar LE-glas per kvm?
Isolerglaskassett skulle kosta per luft ~1100:- Ex.montering, det ger 2200:- per rum.
Tycker det är lite dyrt.
Jocke
Våren närmar sig med stormsteg och kittkniven börjar göra sig påmind
Vi har kopplade 2-glas på övervåningen som är lite dragiga trots nya lister.
Inre glaset kyler lite för mycket när man sitter nära dem på vintern.
Istället för en isolerglaskassett kanske man ska montera ett LE-glas som innerglas?
Enl. det jag läst så sänks u-värde från ~2,9-3,0 till 1,9-2,0
Är det någon som gjort detta och haft det en vinter eller fler?
Hur upplever ni det isåfall?
Det tar lite emot att sätta isolerglaskassett i innerbågen då det inte finns någon
kittfals, vill inte bearbeta fönstret om det inte behövs.
Vad kostar LE-glas per kvm?
Isolerglaskassett skulle kosta per luft ~1100:- Ex.montering, det ger 2200:- per rum.
Tycker det är lite dyrt.
Jocke
Produkter som diskuteras: "kittkniven"
Kittskrapa Speedheater
För glas och kittfalsar
162 kr inkl moms
Läs mer
Mmm, har bytt innerrutorna till LE-glas för några år sedan.
16 rutor, ca 10 m2, kostade runt 21000:-, då gjorde glasmästarn allt. Har för mig att glaset kostade ca 800 kr/m2. Ekonomiskt är det ingen höjdare, räknade ut att jag har pengarna tillbaka på 22 år. Däremot blev kallraset väldigt reducerat-> varmare på golven. En ren komfortmodifiering alltså.
Benägenheten för kondens på insidan försvann nästan helt också.
En annan effekt man kan få emellanåt är dels frost på utsidan, och lite imma på ytterglasets insida om solen lyst in på vintern. Båda är en effekt av innerrutans ökade värmehållning.
LE-skiktet är tämligen stryktåligt, och kan putsas utan problem. Då det ska sitta på innerrutans utsida behöver man inte putsa där så ofta, skumgummilister mellan bågarna håller dammet borta.
Jag valde ett LE-glas som innerruta framför kasett av flera skäl; det är enkelt och passar i befintlig kittfals. En kasett väger en del, inte säkert att bågen klarar det.
Å sedan räknas det inte som isolerglasfönster i fastighetstaxeringen
16 rutor, ca 10 m2, kostade runt 21000:-, då gjorde glasmästarn allt. Har för mig att glaset kostade ca 800 kr/m2. Ekonomiskt är det ingen höjdare, räknade ut att jag har pengarna tillbaka på 22 år. Däremot blev kallraset väldigt reducerat-> varmare på golven. En ren komfortmodifiering alltså.
Benägenheten för kondens på insidan försvann nästan helt också.
En annan effekt man kan få emellanåt är dels frost på utsidan, och lite imma på ytterglasets insida om solen lyst in på vintern. Båda är en effekt av innerrutans ökade värmehållning.
LE-skiktet är tämligen stryktåligt, och kan putsas utan problem. Då det ska sitta på innerrutans utsida behöver man inte putsa där så ofta, skumgummilister mellan bågarna håller dammet borta.
Jag valde ett LE-glas som innerruta framför kasett av flera skäl; det är enkelt och passar i befintlig kittfals. En kasett väger en del, inte säkert att bågen klarar det.
Å sedan räknas det inte som isolerglasfönster i fastighetstaxeringen
Tack lurvnos, det var bra info.
Vi har förstås också en del golvdrag, men allt är inte fönsterrelaterat.
Jag ska prova att byta i ett rum så får jag se hur det känns.
Jocke
Vi har förstås också en del golvdrag, men allt är inte fönsterrelaterat.
Jag ska prova att byta i ett rum så får jag se hur det känns.
Jocke
Jocke!
Du gör helt enkelt ett bra val att stoppa i LE-glas i innerbågen. Faktum är att de fönster som har störst avstånd mellan innre och yttre bågen med ett LE på innre både energimässigt och prismässigt piskar skiten ur vilket 2/3/4-glasfönster som helst. Läst statligt test när man provat 1880-fönster mot ett 3glas. Gissa vem som vann. man kan faktiskt täta även yttre bågen om man klipper upp lite av listen i övre & undre kanten.
Lycka till / Lagavulin
Du gör helt enkelt ett bra val att stoppa i LE-glas i innerbågen. Faktum är att de fönster som har störst avstånd mellan innre och yttre bågen med ett LE på innre både energimässigt och prismässigt piskar skiten ur vilket 2/3/4-glasfönster som helst. Läst statligt test när man provat 1880-fönster mot ett 3glas. Gissa vem som vann. man kan faktiskt täta även yttre bågen om man klipper upp lite av listen i övre & undre kanten.
Lycka till / Lagavulin
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden