Kom lite utanför när jag bytte fönster, på insidan (bågen), hur tar man lättast bort det? Har skrapat bort en del med rakblad, men hur får man bort det sista? Lacknafta tar väl bort färgen med? (är fabriksmålade vita SP fönster)

Torkat fogskum kan du inte lösa upp - det är bara att nöta bort det på minst olämpligt sätt.

MathiasS skrev:
Torkat fogskum kan du inte lösa upp - det är bara att nöta bort det på minst olämpligt sätt.

Det var som fan, jaja, jag får väl slipa lite försiktigt. Tack för svaret.

Om du läser det finstilta på flaskan ska du se att det står där.... ;)

MathiasS skrev:
Om du läser det finstilta på flaskan ska du se att det står där.... ;)

haha, det läser jag aldrig :D

Leaff skrev:
haha, det läser jag aldrig   :D
Nä. inte jag heller och dessutom kommer jag inte mer att använda de där skumburkarna. Erkänner villigt att jag inte klarar av att använda dom, till belåtenhet.
Det är mycket enklare med vanliga isolerremsor, och så blir det tätt, och så kan man jobba i en lugn takt..... ;D
Sabba nya karmar, usch va trist 8-)

• Gilla
Backis021
  • Laddar…
Aceton fungerar, men tar med lite annat också. Färg tex. :P

Johan Gunverth skrev:
Aceton fungerar, men tar med lite annat också. Färg tex. :P
Men inte löser aceton skum som stelnat? Det har jag provat och det funkade inte. Däremot försvinner färgen på karmen, det kan jag intyga.... ::)

MathiasS skrev:
Men inte löser aceton skum som stelnat? Det har jag provat och det funkade inte. Däremot försvinner färgen på karmen, det kan jag intyga.... ::)
Kan nog vara lite olika beroende på tillverkare. Jag har använt Sikas engångsflaskor och då fungerade aceton. Framför allt på fingrarna där det naturligtvis fastnar skum.

Ok, jag har kört med byggmax, silvan och Essve (den billigaste) och det har jag alltid fått nöta bort.

Anders S. skrev:
Som Mathias skriver, ingenting biter på fogskum. Om det verkar lättare att ta bort med aceton så är det för att kontaktytan, exempelvis färgen är det som släpper.
Tidigare varianter av fogskum gick att få bort med något, vad det var kommer jag inte ihåg. Har pratat med Sika om det här och det finns ingenting som löser fogskum.
Både ja och nej.
Jag kände att jag måste prova igen och visst hjälper aceton till att få bort fogskummet snabbt. Det är dock inte frågan om att lösa upp skummen utan att förändra strukturen i det så att det lossnar. Provade precis på rostfri plåt (3 dagar gammalt skum) och det lossnar bums.
Jag la en liten 5cm boll med en vecka gammalt spillt skum i en glasburk med aceton. Bollen är hård och styv och löses inte upp av acetonen. Den förändras dock strukturellt till en sladdrig gummiliknande massa. Som deg till bullar. Bollen håller dock ihop, men är lätt att smula sönder.
Det kan ju vara så att man löser bindemedlet som "greppar" i den andra ytan, men behåller den interna strukturen.

Sika Fogskum testades.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Tips!

Använd DanaLim Pu Fjerner 912.
Den löser allt härdat fogskum utan att fördärva lacken. Problemet är att medlet är förbjudet att sälja och använda i Sverige. Säljs dock i danmark. Läs om det på Danalims danska hemsida.

Lycka till

• Gilla
jespersteen89
  • Laddar…
pelle gräshoppa skrev:
Tips!

Använd DanaLim Pu Fjerner 912.
Den löser allt härdat fogskum utan att fördärva lacken. Problemet är att medlet är förbjudet att sälja och använda i Sverige. Säljs dock i danmark. Läs om det på Danalims danska hemsida.

Lycka till
Av vilken anledning är det förbjudet i Sverige?
/Ronnie

Pysslarn skrev:
Av vilken anledning är det förbjudet i Sverige?
/Ronnie
Kan det vara etanolamin? Det verkar vara enda aktiva substansen.

Svinto fungerade för mig. Ett dygn gammalt fogskumsrester gick bort enkelt. Hur det fungerar beror väl lite på underlaget. I mitt fall var det lackat trä. (Klart man läser på behållaren, men med lite lathet och övertro på sin förmåga kommer det fogskum där man inte vill ha det. Nästa gång skall jag maskera bättre, det vill säga jag kommer maskera.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.