14 827 läst ·
32 svar
15k läst
32 svar
Solfilm?
Sida 1 av 3
Nu när sommaren börjar närma mig så blir jag svettig av bara tanken, blir nämligen otroligt varmt inne då vi har 8st st 2glas fönster på solsidan. Någon som har något förslag på åtgärd? gärna med länk... Har för mig att jag läste något förut om en helt genomskinlig solfilm som skulle sänka värmen med ca 50%, hittar dock inte länken. Markiser finns redan, dock ska dom automatiseras då man sällan är vaken före solens uppgång =)
Så kom igen nu, kasta på mig förslag. allt är välkommet som kan göra att jag överlever en sommar till (gäller dock ej takfläkt)
Så kom igen nu, kasta på mig förslag. allt är välkommet som kan göra att jag överlever en sommar till (gäller dock ej takfläkt)
Solargard har en film som heter LX70, vilken är nästan helt osynlig på rutan, men tar bort över 50% av värmen. Dock är den dyr, har för mig att den ligger på i runda slängar 1500 kr/kvm + montage. Vanliga solfilmer som är silver eller rökfärgade börjar på runt 1/3 av LX70 priset.
Från SafeCoat har du Argent 70 som har samma egenskaper som LX70 med 50% värmereduktion
Från Sungard tror jag att Century Signature har likvärdiga egenskaper som de två andra. har dock aldrig jobbat med Sungard så jag är osäker på just den filmen
Har själv jobbat med solargards filmer.. Men fabrikaten mellan skiljer inte något närmvärt. Du har solargard, Sungard och SafeCoat som de 3 största märkerna.
Materialen är samma, monteringen är i stort sett samma, lite olika från olika lev hur filmen skall monteras och på vilka typer av rutor det går bra på.
Från SafeCoat har du Argent 70 som har samma egenskaper som LX70 med 50% värmereduktion
Från Sungard tror jag att Century Signature har likvärdiga egenskaper som de två andra. har dock aldrig jobbat med Sungard så jag är osäker på just den filmen
Har själv jobbat med solargards filmer.. Men fabrikaten mellan skiljer inte något närmvärt. Du har solargard, Sungard och SafeCoat som de 3 största märkerna.
Materialen är samma, monteringen är i stort sett samma, lite olika från olika lev hur filmen skall monteras och på vilka typer av rutor det går bra på.
Redigerat:
Inte helt sant.. Filmen är inte envägs i hur en fungerar, utan den spärrar IR-ljus från utsidan och den spärrar även IR-ljus från insidan. Kallras från fönstret upphör nästan helt på vintern och man får faktiskt ett bättre U-värde mao mindre spillvärme gå ut.
Solfilm. Har för mig det går att beställa lite tjockare plast som man kan plocka bort vid behov. Var det i Motormännens tidning jag sett det? Som skydd för hundar. Lite dyrare men tror är bättre än nån gubbe som får komma hem till dig och greja.Erzon skrev:
Har det hänt något med priserna på sistone? Letar någon bra helst osynlig film att sätta i söder.frohike skrev:Solargard har en film som heter LX70, vilken är nästan helt osynlig på rutan, men tar bort över 50% av värmen. Dock är den dyr, har för mig att den ligger på i runda slängar 1500 kr/kvm + montage. Vanliga solfilmer som är silver eller rökfärgade börjar på runt 1/3 av LX70 priset.
Blir nog säkert 30kvm totalt så några 1400kr/kvm är jag inte sugen på