Hei!
Yritän selvittää, millainen rakenne julkisivussani on. Puuttuvat piirustukset ja toteutettu omin voimin ammattimiehen avustuksella.
Olen ostanut vanhemman talon, jossa julkisivu on vaihdettu vuonna 2012 seuraavasti: ”Rappaus mineraalivillalla, joka on asennettu puukuitulevylle/OSB-levylle ja sitten tuuletusrako puurungon jaok.
Julkisivun alareunassa ei ole avointa rakoa/ilmastusta/venttiiliä. Onko tämä yksikerrosrappausta muunnos?
Miksi on tuuletusrako, jos ei ole aukkoa?

Terveisin
 
Milloin talo on rakennettu?
 
1916
 
Jos se on mineraalivillaa ja puuta, niin se ei ole "tiivistetty". Tiiviyden saa esim. EPS:llä, kuten Myresjöhus on kokenut.
Onpa hauskaa, että ilmanvälistä ei ole avattuja kohtia kuitenkaan :thinking:
Mutta pitää erottaa: yksivaihejulkkarit ja yksivaihetiivistetyt julkisivut. Ensin mainittu ei ole mikään hyvä rakenne sinänsä, mutta se on toiminut ja ollut käytössä satoja vuosia.
 
  • Tykkään
co89
  • Laddar…
Rakennusvuosi 1916 todennäköisesti viittaa siihen, että runko on hirsirakenteinen. Se, mitä kutsut ilma-aukoksi, voi olla yksinkertainen koolaus, jolla saadaan tasainen alusta rappaukselle. En kutsuisi sitä riskirakenteeksi.
 
  • Tykkään
co89
  • Laddar…
Kiitos vastauksistanne! Mielenkiintoista.. Näyttää siltä, että julkisivu on jotain siltä väliltä siis.
Tarkastaja ei ole löytänyt tiiviyspuutteita ja siksi ainoastaan merkinnyt sen ”riskiksi”. Hän kuitenkin varoittaa riskialttiista rakenteesta kosteuden kannalta, koska takana oleva levy on orgaanista materiaalia ja tuuletusväli on suljettu.

Voisiko olla hyvä idea avata tuuletusväli alhaalta, asentaa aukko, jotta se tuulettuu? Silloin jää vain ongelmaksi, että sisäpuolinen materiaali on orgaanista.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.