2 598 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Yksivaiheinen julkisivu
Hei!
Yritän selvittää, millainen rakenne julkisivussani on. Puuttuvat piirustukset ja toteutettu omin voimin ammattimiehen avustuksella.
Olen ostanut vanhemman talon, jossa julkisivu on vaihdettu vuonna 2012 seuraavasti: ”Rappaus mineraalivillalla, joka on asennettu puukuitulevylle/OSB-levylle ja sitten tuuletusrako puurungon jaok.
Julkisivun alareunassa ei ole avointa rakoa/ilmastusta/venttiiliä. Onko tämä yksikerrosrappausta muunnos?
Miksi on tuuletusrako, jos ei ole aukkoa?
Terveisin
Yritän selvittää, millainen rakenne julkisivussani on. Puuttuvat piirustukset ja toteutettu omin voimin ammattimiehen avustuksella.
Olen ostanut vanhemman talon, jossa julkisivu on vaihdettu vuonna 2012 seuraavasti: ”Rappaus mineraalivillalla, joka on asennettu puukuitulevylle/OSB-levylle ja sitten tuuletusrako puurungon jaok.
Julkisivun alareunassa ei ole avointa rakoa/ilmastusta/venttiiliä. Onko tämä yksikerrosrappausta muunnos?
Miksi on tuuletusrako, jos ei ole aukkoa?
Terveisin
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Milloin talo on rakennettu?
Jos se on mineraalivillaa ja puuta, niin se ei ole "tiivistetty". Tiiviyden saa esim. EPS:llä, kuten Myresjöhus on kokenut.
Onpa hauskaa, että ilmanvälistä ei ole avattuja kohtia kuitenkaan
Mutta pitää erottaa: yksivaihejulkkarit ja yksivaihetiivistetyt julkisivut. Ensin mainittu ei ole mikään hyvä rakenne sinänsä, mutta se on toiminut ja ollut käytössä satoja vuosia.
Onpa hauskaa, että ilmanvälistä ei ole avattuja kohtia kuitenkaan
Mutta pitää erottaa: yksivaihejulkkarit ja yksivaihetiivistetyt julkisivut. Ensin mainittu ei ole mikään hyvä rakenne sinänsä, mutta se on toiminut ja ollut käytössä satoja vuosia.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Rakennusvuosi 1916 todennäköisesti viittaa siihen, että runko on hirsirakenteinen. Se, mitä kutsut ilma-aukoksi, voi olla yksinkertainen koolaus, jolla saadaan tasainen alusta rappaukselle. En kutsuisi sitä riskirakenteeksi.
Kiitos vastauksistanne! Mielenkiintoista.. Näyttää siltä, että julkisivu on jotain siltä väliltä siis.
Tarkastaja ei ole löytänyt tiiviyspuutteita ja siksi ainoastaan merkinnyt sen ”riskiksi”. Hän kuitenkin varoittaa riskialttiista rakenteesta kosteuden kannalta, koska takana oleva levy on orgaanista materiaalia ja tuuletusväli on suljettu.
Voisiko olla hyvä idea avata tuuletusväli alhaalta, asentaa aukko, jotta se tuulettuu? Silloin jää vain ongelmaksi, että sisäpuolinen materiaali on orgaanista.
Tarkastaja ei ole löytänyt tiiviyspuutteita ja siksi ainoastaan merkinnyt sen ”riskiksi”. Hän kuitenkin varoittaa riskialttiista rakenteesta kosteuden kannalta, koska takana oleva levy on orgaanista materiaalia ja tuuletusväli on suljettu.
Voisiko olla hyvä idea avata tuuletusväli alhaalta, asentaa aukko, jotta se tuulettuu? Silloin jää vain ongelmaksi, että sisäpuolinen materiaali on orgaanista.
Klikkaa tästä vastataksesi
