2 266 lukukertaa ·
21 vastausta
2k lukukertaa
21 vastausta
Yksinkertainen off-grid suihku/pesutupa, kuinka rakentaa?
Mutta paneeli äänestää katon puolesta ilman paljon ilmanvaihtoa, joka on eristetty? Höyrynsulku/jarru?
Jatkan pohdintaa.F fribygg sanoi:Miten aiot lämmittää suihkuveden silloin kun aurinko ei voi tehdä sitä puolestasi?
En ole lainkaan huolissani siitä, että pystysuora käsittelemätön paneli vaurioituisi suihkun vaikutuksesta, se kestää noin sata vuotta ulkona ja pitäisi siten kestää riittävän pitkään myös suihkussa/pesutilassa. Jos on huolestunut luonteeltaan, hankkii tietenkin lasista tehdyn suihkukaapin.
Ulkopaneelissa on yleisesti ilmarako takana. Mutta sisällä ei ehkä haluta ilmauraa, koska halutaan pitää lämpö. Mietin, kuivuuko rakenne kunnolla pelkästään harvan lattian ansiosta.
Miten ajattelit seinät?
Ulkoa sisäänpäin: paneeli, tuulensuojapaperi, koolaus, paneeli? Eli ei mitään ilmauria?
Jos kyllästyt siihen, voit ostaa läpivirtauslämmittimen (kaasusuihku). 2 kpl D-paristoja, liitäntä kylmään veteen ja kaasupullo säätimellä, niin saat kätevästi lämmintä vettä.cederbusch sanoi:
Aion rakentaa ulkokeittiöni suihkurakennuksen yhteyteen, joten suunnitelmanani on muurata rocketstove ja siellä minulla on yksi 30 litran kattila. Sitten voin liittää sen suoraan suihkuun. Talvella, kun poltan takassa sisällä, pidän siellä kattilaa, jossa on kuumaa vettä jatkuvasti. Joten suihkurakennuksen kamiina ei ole veden lämmittämiseen, vaan vain mukavuuslämmitykseen.
Mitä jos rakentaisi vaakasuorilla 45x120 palkeilla? Ja tiivistäisi väliä jollakin nauhalla tai tiivistemassalla. Tai pystysuorilla, jolloin on pienempi riski, että jotain jää välitiloihin.S sjoelund sanoi:
Jos lasken sen seinälle, jonka koko on 1,5x2,2 m (lxs).
Paneeli+paperi+palkeilla+paneeli: noin 2000 kr.
Pystysuora/vaakapalkit: noin 1100 kr.
Jäsen
· Västernorrland
· 2 366 viestiä
Minulla on pesu- ja suihkutila, joka on rakennettu raakaponttipaneelin sisäseinillä ja maalattu pellavaöljymaalilla. Pinta on vettä hylkivä ja pyyhittävissä, samalla kun se hengittää tarpeeksi, jotta huoneen (kohtuullinen määrä) kosteus voi itse säädellä.
Luonnonkuitueristys ja ulkoseinä, joka on osittain raakapontti (kylmää tilaa vasten vanhassa ladossa), osittain vanha punamullattu paneli (ladon olemassa oleva lauta, joka on rakojen vuoksi saanut sisäpuolelta hakattua kerroksen tuulensuojapaperia). Muuten on vain, että laudat ovat pontattuja, mikä muodostaa tuulensuojan. Katossa olen asettanut kerroksen paperia suoraan raakapontin yläpuolelle, pääasiassa ohjaamaan enemmän kosteutta seinille (koska ylhäällä on vain vapaata ilmaa kaikkein seinien ulkopuolella).
Valettu lattia, sokkeli, jonka korkeus on yksi tiili, nostaa seinän kosketuksesta mahdolliseen veteen lattialla. Käytetään ympäri vuoden, talvella sähköllä lämmitetty noin 15 asteeseen. Ilmanvaihto on vain lautasventtiili ja painovoimaisesti toimiva. (talvella voi kuivata yhden koneellisen pyykkiä 1-2 päivässä) Suihkussa käytetään kaappia (suojatakseen seiniä, mutta myös koska se oli helpoin tapa järjestää sopiva lattiapinta ja vedenpoisto sieltä).
Avain on siinä, että hallitsee vesikuormituksen, eli ei käytä huonetta ajattelematta, kuin jos se olisi moderni kylpyhuone. Se kestää sekä kosteaa ilmaa että vettä seinillä - niin kauan kuin sitä ei ole liikaa ja se ehtii kuivua säännöllisesti. Samalla käytetään materiaaleja, jotka kestävät kosteuden vaihtelua. Jälkimmäinen on syy siihen, miksi halusin raakaponttia, mutta ei mitään levyjä, vain puhdasta puuta.
Jos haluaisin suihkunurkan ilman kaappia, olen miettinyt extraseinämän asentamista etäisyyksille, joka voi ottaa juoksevan veden. Tällä tavoin katkaisee yhteyden takana olevaan seinärakenteeseen ja saa ilmanvaihtoa väliin (ja jos osoittautuu tarpeelliseksi, voi vaihtaa sen).
Luonnonkuitueristys ja ulkoseinä, joka on osittain raakapontti (kylmää tilaa vasten vanhassa ladossa), osittain vanha punamullattu paneli (ladon olemassa oleva lauta, joka on rakojen vuoksi saanut sisäpuolelta hakattua kerroksen tuulensuojapaperia). Muuten on vain, että laudat ovat pontattuja, mikä muodostaa tuulensuojan. Katossa olen asettanut kerroksen paperia suoraan raakapontin yläpuolelle, pääasiassa ohjaamaan enemmän kosteutta seinille (koska ylhäällä on vain vapaata ilmaa kaikkein seinien ulkopuolella).
Valettu lattia, sokkeli, jonka korkeus on yksi tiili, nostaa seinän kosketuksesta mahdolliseen veteen lattialla. Käytetään ympäri vuoden, talvella sähköllä lämmitetty noin 15 asteeseen. Ilmanvaihto on vain lautasventtiili ja painovoimaisesti toimiva. (talvella voi kuivata yhden koneellisen pyykkiä 1-2 päivässä) Suihkussa käytetään kaappia (suojatakseen seiniä, mutta myös koska se oli helpoin tapa järjestää sopiva lattiapinta ja vedenpoisto sieltä).
Avain on siinä, että hallitsee vesikuormituksen, eli ei käytä huonetta ajattelematta, kuin jos se olisi moderni kylpyhuone. Se kestää sekä kosteaa ilmaa että vettä seinillä - niin kauan kuin sitä ei ole liikaa ja se ehtii kuivua säännöllisesti. Samalla käytetään materiaaleja, jotka kestävät kosteuden vaihtelua. Jälkimmäinen on syy siihen, miksi halusin raakaponttia, mutta ei mitään levyjä, vain puhdasta puuta.
Jos haluaisin suihkunurkan ilman kaappia, olen miettinyt extraseinämän asentamista etäisyyksille, joka voi ottaa juoksevan veden. Tällä tavoin katkaisee yhteyden takana olevaan seinärakenteeseen ja saa ilmanvaihtoa väliin (ja jos osoittautuu tarpeelliseksi, voi vaihtaa sen).
Kabiini-/lasiseinät, jotka eivät vie liikaa lattiapinta-alaa, ovat myös parempia pitämään lämmön kehon ympärillä suihkun aikana kuin aivan avoin suihkutila (burr - värisyttää ajatus, kun törmää sellaisiin 'moderneihin' suihkuihin esim. hotelleissa - joka kerta kun tulen kotiin työmatkalta, huomaan että minun suihkuni ja suihkupääni ovat todella hyviä - ainoa joka voittaa sen on oikea kylpyamme, jossa on niin kuumaa vettä kuin vain sietää...)
Klikkaa tästä vastataksesi