Olen rakentamassa kuistia, noin 2x4,5 m, johon tulee ryömintätila. Puupalkisto 45x220. Muulla talolla on kellari, joten vain uusi osa saa ryömintätilan. Kuvassa betonivalu voi havainnollistaa miltä se näyttää (maakasaa on tietenkin poistettava):

Punaiseksi maalattu puutalon seinä ja valettu betoniperustus, jossa OSB-levyjä ja betoni valettu yläosaan, keskellä poistettavia multakasoja.

Pohdin nyt, miten teen lattialaatikon. Ajatus minulla on kiinnittää 50 mm pontattu XPS 200 palkiston alapuolelle, naulattuna koolauksiin naulalevyllä. Eristeen ja kylmäsiltojen suojauksen lisäksi levyt kantavat myös lattiaeristyksen muodossa selluloosaa. Tajuan, ettei suoja läpäisyltä ole paras mahdollinen, mutta onko tällaisessa ratkaisussa muita haittoja?

Ei vastalauseita, sitten luulen, että kokeilen sitä :)

Bernieberg sanoi:
Inga protester, då tror jag att jag provar det :)
Minulla on se yhden lattiani alla, mielestäni se toimii erinomaisesti, sekä lisäeristeenä että trossbottenina. Nyt, muutaman vuoden jälkeen, se näyttää vieläkin uudelta. Mutta jos sinulla on paljon hiiriä, mikään ei estä niitä nakertamasta helposti levyn läpi ja rakentamasta pesää. Minulla on hiirivapaa ryömintätila. :-)

Kiitos palautteesta, lyckograbben. Tarkkaile mahdollisia jyrsijöitä ja tarvittaessa korjaa tilanne alakautta, jos se tulee ajankohtaiseksi.

Åbacka sanoi:
Asensin trossipohjana kivivilla-maalevyn. Sain Isoverilta luvan tähän ratkaisuun, vaikka se oli hieman hankala kiinnittää alapuolelta. [linkki]
Aha, se voi olla myös hyvä vaihtoehto. Olen ajatellut asentaa XPS:ää alapuolelta hyödyntääkseni levyjen ponttausta, jotta voin jatkaa keskellä koloa. Vähän vaivalloista maata selällään, mutta mukavaa, kun ei tarvitse säätää kantolistoja eikä sovittaa palasia cc300-kannatukseen.

Bernieberg sanoi:
Aha, se voi olla myös hyvä vaihtoehto. Myös XPS:llä olen ajatellut asentaa alapuolelta ja hyödyntää levyjen uraamista, jotta voin liittää kesken osastoa. Vähän hankalaa maata selällään, mutta mukavaa välttyä kannatinlistojen räätälöinniltä ja paloista cc300-tasokerroksessa.
Haittapuoli maalevyissä on kuitenkin paino.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.