Y
Piirrän penkkiä. Piirustuksessa on 80cm päätyjen välillä.

Jos minulla on 15mm tai 20mm paksu tammilevy, kaartuisiko se banaanin muotoon, jos istuisi sen päälle?

Riippuu myös levyn syvyydestä.

Ekskiva; liimapuulevy tai massiv?

Y
30 cm syvä.

en tiedä eroa, mutta toivon löytäväni jotain, joka ei näytä tapeilta/parketilta... eli viilutettu levy voisi olla parempi.

Viimeksi muokattu:
Voihan olla hauska ja sanoa, että se riippuu painosta ;). Pienemmän lapsen kohdalla se saattaa toimia, mutta minun 90 + kilolla uskon, että se notkuu. Mutta kyllä se varmasti kestää. Voisitko laittaa levyn pätkän pystyasentoon keskelle alle? 50mm tai niin.

(Olen enemmän puuseppä kuin huonekalujen valmistaja. Joten teen mielelläni vähän ylimääräistä.)

Krilleman
Olen rakentanut vähän div, saker med IKEA:s paksuin tamminen työtaso, (3,8cm sormiliimattu)

Mutta viimeinen levy, jonka ostin, on yllätyksekseni (tai ei) sormiliimattu kahteen suuntaan. Vain päädyt olivat "ehjät"

Yllä ja alla on kaksi kuvaa ruudukosta, joka esittää eri tapoja liimata puulevyjä yhteen.

Kaiken kaikkiaan se on kai se haittapuoli, kun ostaa halvalla...

Taisi mennä vähän OT tässä, mutta kysymykseen taipuisuudesta uskoisin, että 15mm on liian heikko...

Viimeksi muokattu:
Voit yrittää laskea sen avulla tätä: http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Jos olen nyt nopeasti saanut mitat ja yksiköt oikein, niin 2 cm paksu levy notkahtaisi noin 4 mm, jos asetat 100 kg keskelle.

Jos se on kiinnitetty ruuveilla päihin, vaikuttaa se myös, irtonainen levy taipuu helpommin.

Plutus sanoi:
Jos se on ruuvattu päistä kiinni, se vaikuttaa myös, irtonainen levy taipuu helpommin.
Se riippuu siitä, mihin se on ruuvattu kiinni.
Jos se on ruuvattu kiinni kahteen päätyyn, jotka eivät voi liikkua (esim. betoniseinät), vaaditaan PALJON enemmän, jotta se muotoutuisi. Jos se taas on ruuvattu kiinni huonosti rakennettuun puurunkoon, mikä on yleistä penkeissä, ero irtonaiseen levyyn on paljon pienempi.

/ Fredrik

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.