1 436 lukukertaa ·
12 vastausta
1k lukukertaa
12 vastausta
Voinko valaa lämpimät putket?
Hei kaikki,
Ehkä tyhmä kysymys tämä - mutta aion remontoida eteisen kotona, sahata auki lattian, poistaa eristyksen ja palkit alas pohjaan asti, joka on eristämätön. Sitten ajattelin valaa EPS:llä, tasoittaa lattiatasoitteella jossa on sähkö lattialämmitys ja laittaa klinkkerit.
Ongelma on, että meillä on kaksi lämmintä putkea, jotka kulkevat talomme ulkoreunalla, kuin lattialämmitys mutta vain pintapuulla niin sanotusti. Kaikenlaista 80-luvun keksintöä. Eli nämä kulkevat eteisessä.
Mitä ymmärrän, ei pitäisi olla mitään ongelmaa valaa nämä EPS:ään - mutta kuivattavatko nämä betonin/kiihdyttävät kovettumista liian nopeasti niin ettei betoni ole hyvä/murtuu?
Olenko pakotettu hankkimaan putkimiehen sulkemaan/tyhjentämään?
Ehkä tyhmä kysymys tämä - mutta aion remontoida eteisen kotona, sahata auki lattian, poistaa eristyksen ja palkit alas pohjaan asti, joka on eristämätön. Sitten ajattelin valaa EPS:llä, tasoittaa lattiatasoitteella jossa on sähkö lattialämmitys ja laittaa klinkkerit.
Ongelma on, että meillä on kaksi lämmintä putkea, jotka kulkevat talomme ulkoreunalla, kuin lattialämmitys mutta vain pintapuulla niin sanotusti. Kaikenlaista 80-luvun keksintöä. Eli nämä kulkevat eteisessä.
Mitä ymmärrän, ei pitäisi olla mitään ongelmaa valaa nämä EPS:ään - mutta kuivattavatko nämä betonin/kiihdyttävät kovettumista liian nopeasti niin ettei betoni ole hyvä/murtuu?
Olenko pakotettu hankkimaan putkimiehen sulkemaan/tyhjentämään?
Sehän pitäisi tietenkin onnistua. Miten säätää tai alentaa lämpöä on vähän enemmän kuin mitä tiedän.
Minulla on IVT 590, arvelen, että se on jotain kiertopumpun ympärillä, joka pitäisi sulkea? Voiko sulkea vain sen, mikä menee lattiaan, mutta ei hanalle?
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
Minulla on IVT 590, arvelen, että se on jotain kiertopumpun ympärillä, joka pitäisi sulkea? Voiko sulkea vain sen, mikä menee lattiaan, mutta ei hanalle?
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
Asut talossa mutta et tiedä, miten lämmitystä säädetään? 🤔
Ota muutama kuva asennuksesta, niin saat todennäköisesti parempia vastauksia. Jos onni on puolellasi, voi olla mahdollista kuristaa vain sitä silmukkaa katkaisematta lämmitystä koko talossa.
Ota muutama kuva asennuksesta, niin saat todennäköisesti parempia vastauksia. Jos onni on puolellasi, voi olla mahdollista kuristaa vain sitä silmukkaa katkaisematta lämmitystä koko talossa.
Joo, ei tämä ole minun vahvinta osa-aluettani. Täytyy tunnustaa, että olen hieman laiminlyönyt tätä osaa järjestelmästä.useless sanoi:
Koska nämä putket eivät mielestäni juuri vaikuta talon lämpötilaan kokonaisuutena. Meillä on sähköradiaattorit ja ilma/ilmalämpöpumput. Kun talo on kylmä (<18-19 astetta), putket tuntuvat lämpimiltä, mutta muuten ne eivät juuri tuo lisälämpöä. Talon lämmityksen hoidamme ilma/ilmalämpöpumpuilla, joita osaan säädellä.
Naapuri on tietääkseni sulkenut ja katkaissut nämä putket. Kun sähkövastus meni muutama kuukausi sitten ja he kävivät korjaamassa, kysyin heiltä asiasta ja heidän mielestään meidän ei kannattaisi sulkea niitä kokonaan.
En tiedä, mitä kuvia ottaisin, koska mikään tästä ei näy, ainoa mikä minulla on käytettävissä on lämminvesivaraaja.
Se on aika yksinkertainen lämpöpumppu ilman suoria asetusmahdollisuuksia. Mutta jossain pitäisi olla huonetermostaatti, joka säätää kiertovesipumppua? Muuten täytyy yksinkertaisesti nostaa kansi ja irrottaa sen pistoke.
Oli muutama/tietty talonvalmistaja, joka kokeili lämmityspiirejä anturapalkissa vähentääkseen kosteuden siirtymistä ja parantaakseen ilmastoa ryömintätilassa. Sama juttu kuin trygghetsvakten, mutta tehtaalla asennettuna ja vesikiertoinen...T TheGame sanoi:
Juuri tämä.useless sanoi:
Mutta en oikein ymmärrä, miten se toimii nyt, kun yritän tutustua järjestelmään.
Klikkaa tästä vastataksesi



