Hei kaikki,

Ehkä tyhmä kysymys tämä - mutta aion remontoida eteisen kotona, sahata auki lattian, poistaa eristyksen ja palkit alas pohjaan asti, joka on eristämätön. Sitten ajattelin valaa EPS:llä, tasoittaa lattiatasoitteella jossa on sähkö lattialämmitys ja laittaa klinkkerit.

Ongelma on, että meillä on kaksi lämmintä putkea, jotka kulkevat talomme ulkoreunalla, kuin lattialämmitys mutta vain pintapuulla niin sanotusti. Kaikenlaista 80-luvun keksintöä. Eli nämä kulkevat eteisessä.

Mitä ymmärrän, ei pitäisi olla mitään ongelmaa valaa nämä EPS:ään - mutta kuivattavatko nämä betonin/kiihdyttävät kovettumista liian nopeasti niin ettei betoni ole hyvä/murtuu?

Olenko pakotettu hankkimaan putkimiehen sulkemaan/tyhjentämään?
 
F freppe.ar sanoi:
Onko minun pakko kutsua röris sulkemaan/tyhjentämään?
Eikö lämpötilaa voi säätää ilman putkimiehen kutsumista?

Miksi asennat sähköisen lattialämmityksen, jos on vesikiertoinen lämmitys?
 
surris
Sinun pitäisi sulkea lämmitys. Mutta siihen sinun ei pitäisi tarvita putkimiehen apua? Tyhjentää sinun ei tarvitse, sulje vain lämmitys/kiertopumppu.
 
Sehän pitäisi tietenkin onnistua. Miten säätää tai alentaa lämpöä on vähän enemmän kuin mitä tiedän.

Minulla on IVT 590, arvelen, että se on jotain kiertopumpun ympärillä, joka pitäisi sulkea? Voiko sulkea vain sen, mikä menee lattiaan, mutta ei hanalle?

https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
 
Asut talossa mutta et tiedä, miten lämmitystä säädetään? 🤔

Ota muutama kuva asennuksesta, niin saat todennäköisesti parempia vastauksia. Jos onni on puolellasi, voi olla mahdollista kuristaa vain sitä silmukkaa katkaisematta lämmitystä koko talossa.
 
useless useless sanoi:
Asut talossa, mutta et tiedä miten lämpöä säädellään? 🤔

Ota muutama kuva asennuksesta, niin saat todennäköisesti parempia vastauksia. Pienellä tuurilla voi olla mahdollista kuristaa vain se linja ilman, että koko talon lämpö täytyy katkaista.
Joo, ei tämä ole minun vahvinta osa-aluettani. Täytyy tunnustaa, että olen hieman laiminlyönyt tätä osaa järjestelmästä.

Koska nämä putket eivät mielestäni juuri vaikuta talon lämpötilaan kokonaisuutena. Meillä on sähköradiaattorit ja ilma/ilmalämpöpumput. Kun talo on kylmä (<18-19 astetta), putket tuntuvat lämpimiltä, mutta muuten ne eivät juuri tuo lisälämpöä. Talon lämmityksen hoidamme ilma/ilmalämpöpumpuilla, joita osaan säädellä. ;)

Naapuri on tietääkseni sulkenut ja katkaissut nämä putket. Kun sähkövastus meni muutama kuukausi sitten ja he kävivät korjaamassa, kysyin heiltä asiasta ja heidän mielestään meidän ei kannattaisi sulkea niitä kokonaan.

En tiedä, mitä kuvia ottaisin, koska mikään tästä ei näy, ainoa mikä minulla on käytettävissä on lämminvesivaraaja.
 
Se on aika yksinkertainen lämpöpumppu ilman suoria asetusmahdollisuuksia. Mutta jossain pitäisi olla huonetermostaatti, joka säätää kiertovesipumppua? Muuten täytyy yksinkertaisesti nostaa kansi ja irrottaa sen pistoke.
 
Eikö se ole niin, että pattereiden putket kulkevat lattian alla sokkelin sijaan? Olen nähnyt vanhemmissa taloissa, joissa on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä ja seinillä olevat patterit, että putket tulevat lattiasta.
 
T TheGame sanoi:
Eivätköhän ne ole vain patterien putket, jotka kulkevat lattian alla sen sijaan, että ne kulkisivat lattianrajassa?
Olen nähnyt niin useissa vanhemmissa taloissa, joissa on vesikiertoinen lämmitys ja patterit seinillä, että putket tulevat lattiasta.
Oli muutama/tietty talonvalmistaja, joka kokeili lämmityspiirejä anturapalkissa vähentääkseen kosteuden siirtymistä ja parantaakseen ilmastoa ryömintätilassa. Sama juttu kuin trygghetsvakten, mutta tehtaalla asennettuna ja vesikiertoinen...
 
useless useless sanoi:
Oli joitakin talovalmistajia, jotka kokeilivat lämpövastuksia alajuoksupalikassa vähentääkseen kosteuden siirtymistä ja parantaakseen ryömintätilan ilmastoa. Sama asia kuin trygghetsvakten, mutta tehtaalla asennettu ja vesikiertoinen...
Juuri tämä.

Mutta en oikein ymmärrä, miten se toimii nyt, kun yritän tutustua järjestelmään. :) Mutta se voi olla kysymys toista foorumia varten, miten saan lämmön pois silmukoista.
 
Avaa lämpöpumppu ja sähkökotelo ja katso, mitä on kytketty R1/R2 liittimeen.
 
Tämä, mitä se kertoo minulle?
 
  • Sähköliitäntä laatikossa, jossa useita eri värisiä johtoja ja liitoskappaleita. Huomautus "FRYS ACK" näkyy keskellä.
  • Sähkökaappi, jossa näkyy useita johtoja ja komponentteja.
  • Laitekaapin sisällä näkyy kytkettyjä sähkökomponentteja ja johdotuksia sekä pieni virtalevy.
Helpoin tapa on sammuttaa lämpöpumppu ja irrottaa pistoke pistorasiasta. Sitten irrotat ruskean ympyröidyn johdon, laitat pistokkeen takaisin pistorasiaan ja käynnistät lämpöpumpun uudelleen.


Sähköjohdot ja liitännät järjestelmässä, punainen ympyrä korostaa irroitettavaa ruskeaa johtoa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.