Hei!
Minulla on rinnetalo, joka rakennettiin noin vuonna 1970. Vuonna 1978 taloa päätettiin laajentaa yhteensä 3,70 m (sekä kellari että yläkerta). Laajennettu kellari jaettiin kolmeen pienempään huoneeseen. Nyt haluan poistaa yhden näistä seinistä ja tehdä yhdestä pienemmästä huoneesta isomman huoneen.

En ole asiantuntija tässä, mutta tässä ovat ajatukseni asian suhteen.
Seinällä ei pitäisi olla suoraa painoa ylhäältä, koska yläkerran palkkien pitäisi loogisesti kulkea vanhan ja uuden ulkoseinän välissä. Ainoa mitä voin sanoa, että tällä seinällä voi olla tehtävä tukea ulkoseinää, jotta se ei romahtaisi. Koska minulla ei ole tietoa siitä, mitä seinä kestää, en voi vastata tähän ja tarvitsen apuanne ja asiantuntemustanne mitä mieltä olette seinästä.

Merkitsin seinän, jonka haluan poistaa, sinisellä värillä ja vanhan ulkoseinän vihreällä värillä.
Arkitehtoninen suunnitelma suterrängtalosta, jossa sinisellä merkitty seinä on poistettava ja vihreällä vanha ulkoseinä. Kellarikerroksen layout näkyvissä.
Tila, jossa on osittain purettu seinä ja vihreäksi maalattu seinäpinta, tikkaat nojaavat seinään; huonekalujen osia näkyvissä taustalla.

Ei, voima ei kohdistu kattotuoleista ja lattian palkeista seinään, vaan ainoastaan maanpaine jää jäljelle, kuten kirjoitat. Tekisin kuitenkin pienen tarkastusreiän ja katsoisin ylös varmuuden vuoksi. Joskus löytää hauskoja ratkaisuja. Silloin tuntuu turvallisemmalta käyttää suurta moukaria, kun tietää kaiken tarkkaan.

Minulla on kellariseinä samanlaisessa talossa, jossa on pidempi jänneväli kuin sinun huoneessasi, ilman keskituen muodossa raskaita seiniä. Ulkoseinä on muurattu leca:sta. Luultavasti se ei ole ongelma ja itse uskaltaisin purkaa sen tarkistettuani edellä mainitut seikat. Jos maanpaineella olisi vaikutusta, se vaikuttaisi ajan myötä, voit ottaa seurantamittausta tai vain tarkkailla halkeamia. Jos haluat sekä henkivakuutuksen että vyön ja henkselit, voit kiinnittää pylvään lattiaan seinää vasten ja vetää rimakulman vanhaa seinää vasten. Mutta sitten sinulla ei ole sileää hienoa seinää, jota saattaa olla etsimässäsi, sen voi tehdä muutenkin siistiksi.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Jos kyseessä on laajennus, minun on vaikea nähdä, miksi palkkien ei pitäisi kulkea vanhasta ulkoseinästä uuteen, on täysin epäloogista sijoittaa ne kahden väliseinän väliin :)

On halkeama ulkoseinässä huoneessa väliseinän oikealla puolella. Epäilen, että kyseinen halkeama johtuu talon painumisesta. Ehkä on viisasta korjata tuo halkeama ennen kuin seinä puretaan.

Onko teillä hyviä vinkkejä siitä, miten voin tarkistaa, miten koolaukset ovat asetettu niin, etteivät ne kulje väliseinien välillä?

Viimeksi muokattu:
Tein reijän sisäkattoon tänään nähdäkseni miltä se näytti.
Ensin oli kipsilevykerros, sitten oli lastulevy. Lastulevyn takana oli mineraalivilla, jonka poistin, ja näin tämän tukevan palkin. Lastulevy vaikuttaa lisäksi olevan seinän päällä ja jatkuvan seuraavaan huoneeseen, mikä mielestäni viittaa siihen, että seinä muurattiin sisäkaton asentamisen jälkeen. En löydä merkkejä siitä, että mikään lepääisi seinän päällä. Näettekö jotain, mitä minä en näe?

Katossa on reikä, josta näkyy puupalkki, purua ja keltaista mineraalivillaa spånskivan takana. Spånskiva kattaa seinän ja jatkuu viereiseen huoneeseen.
Auennut katto paljastaa kipsilevyn, lastulevyn ja eristeenä käytettyä mineraalivillaa sekä tukevan puupalkin, joka ulottuu seinän yli viereiseen huoneeseen.
Rakenteilla oleva sisäkatto, jossa on näkyvissä kipsiä, lastulevyä ja paljas palkki, sekä eristeenä käytettyä mineraalivillaa.
Kattoon tehty aukko paljastaa puurakenteen ja mineraalivillaa levyn takana.

Sanoisin 99,99%:n varmuudella, että se on vain seinän kaataminen.

Näyttää hyvältä, ota esille leka :)

Hei!

Kuten sanot, ei näytä siltä, että mikään lepää juuri tuolla seinällä. Haluaisin kuitenkin tehdä sinut tietoiseksi yhdestä Finjan taulukosta, jossa he antavat suosituksen suurimmasta sallitusta kellariseinän pituudesta ilman tukiseinää.

Tämä dokumentti on Finjan "Exakt"-järjestelmälle, joka sinulla ei ehkä ole omakotitalossasi. Antaa kuitenkin käsityksen siitä, mitä he ajattelevat. http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5107-1.pdf#view=fit

Myös Weberillä on omat suosituksensa. Katso kaavio 2.4
http://www.leca.se/sites/default/files/dokument/broschyrer/leca-block-projektering.pdf

• Tykkään
Oasis
  • Laddar…
Kiinnostavaa tietoa.

Finja sanoo yhdestä tuotteestaan.
Palkit: Puu, lattia palkkien keskelle: 2600cm, vastatäyttö: 1600cm, Seinän pituus: 6000cm
Palkit: Puu, lattia palkkien keskelle: 2600cm, vastatäyttö: 2600cm, Seinän pituus: 3000cm
Tapauksessani lattia palkkien keskelle: 2,4m, vastatäyttö noin 2,3m, seinä 7,1m.

En usko, että Finja suosittelisi minulle seinää, joka on yli 4,5 m ja omani on sitten 7,1m. Suositukset ovat juuri sitä, suosituksia. He haluavat tietenkin olla 100% varmoja, vähän kuin hissi, joka voi vain kantaa 8 henkilöä mutta voisi helposti kantaa kaksinkertaisen määrän.

En kuitenkaan tiedä, mitä pätee kellariseinien ja niiden todellisen kestävyyden osalta.

Mitä mieltä te olette, mitä minun pitäisi tehdä?
Voin joko purkaa seinän ja toivoa parasta. tai...
Voin purkaa seinän ja rakentaa jonkinlaisen tukirakennelman.

Jos rakentaa jonkinlaista tukea, miten se pitäisi suunnitella?

Seinäni, joka on myös kokonaan täytetty korkeudessa ja pituudessa, ulottuu 8 metriä tukiseinien välillä. Sillä on kyllä heikko pieni puurunko kohtisuoraan keskellä, mutta se ei lisää paljoa. Jos tunnet olosi epävarmaksi, tekisin niin kuin ensimmäisessä ehdotuksessani.
Aseta liimapuu- tai paksumpi palkki seisomaan kellarin seinää vasten. Pulttaa se kunnolla kiinni lattiaan. Pilarin tulee toimia tukena. Pilarin yläosan voit kiinnittää olemassa oleviin palkkeihin, tai vaihtoehtoisesti asetat uuden paksumman palkin katon alle. Siitä voi tulla myös siisti. Teräspalkkeja voi myös käyttää samaan tarkoitukseen, jotka sitten verhoutuvat.
Yleinen 140x140-liimapalkki toimii mainiosti. Voisit jyrsiä yläosan ja työntää sen palkin päälle, jolloin voit käyttää vaunupulttia koko paketin läpi. Silloin se pysyy hienosti paikoillaan.

Ahh mukavaa ok, ei kuulosta lainkaan huonolta tai erityisen vaikealta tehdä.

Teille, jotka tiedätte, miten palkki kiinnitetään hyvin lattiaan? Oletan, että siihen on olemassa erityisiä kiinnikkeitä.

Soitin tänään Beijer byggeen ja kaveri siellä luuli myös, että se oli vain seinän purkamista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.