Hei kaikki ammattilaiset!

Olimme purkamassa muutamia seiniä ja törmäsimme leca-harkkojen väliin. Katson piirustuksesta, että se on suoraan yläkerrassa olevan avotakan alapuolella, mutta siinä lukee myös "tuleva takka", jonkinlainen palosuoja?

Kysymykseni on, voiko sen vain poistaa? Vai onko sillä jokin merkitys yläkerran avotakalle?

Alakerta:

Seinässä näkyy osa rakenteesta, jossa on lecaharkkoja ja puutukirakenteita, viittaa mahdolliseen palonsuojaukseen takan alla. Rivattu seinä, jossa on näkyvissä osa lecaharkoista. Seinän sisällä puurunko ja levymateriaalia. Mahdollinen liitännäinen takan rakenne.

Yläkerran takka:
Valkoinen laatta-uuni, jossa koristeita ja joulukoristeita, sijoitettuna huoneen kulmaan. Oikealla puolella on joulukuusi.

Piirustukset:

Rakennuspiirros, joka näyttää pohjakerroksen ja yläkerran pohjapiirrokset, joissa on merkitty tuleva tulisija ja oleskelualue.
Rakennuksen läpileikkauspiirustus, jossa näkyy kattokulma 27 astetta, kerrosten väliset mitat 2700 mm ja 2400 mm, ja yläkerrassa "FACKVERK".

Viimeksi muokattu:
Jos leca-muurin yläpuolella on muurattu takka, olettaisin, että se on kantava. En usko, että nykyään saa asettaa raskasta takkaa puurakenteisen lattian päälle.

• Tykkään
heimlaga ja 2 muuta
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Jos kyseessä on muurattu takka lecamuuri yläpuolella, lähtisin siitä, että se on kantava. En usko, että tänään saa asettaa raskasta takkaa puupalkille.
Yes sorry, nyt kuvalla :)

EDIT: Latasin myös kuvan yläkerran liedestä!

Paras vastaus

Onko se erityisesti kaakeliuunia varten tai onko sillä jokin muu tarkoitus, en tiedä. Mutta minun on vaikea kuvitella, että tuo muuri olisi siellä muusta syystä kuin kantavana.

On typerää asentaa muurattu takka puulattiapalkkien päälle. Lisäksi ainakin Suomessa se on ehdottomasti kiellettyä.

Jos et löydä mitään kantavaa muurirakennetta sen alta, sinun on muurattava sinne jotain. Lecamuren älä koske.

A Avemo sanoi:
Jos se on erityisesti kaakeliuunille tai sillä on jokin muu toiminto, en tiedä. Mutta mun on vaikea kuvitella, että se muuri olisi siellä muusta syystä kuin kantavana.
Ok! Kiitos!

Mutta eikö ole kummallista, että sitä ei näy kantavana piirustuksessa (miltä pystyn näkemään), ja lisäksi minua häiritsee, että se on merkitty "tulevaksi tulisijaksi", ja myös, että piirustuksen alareunassa on samanlainen muuri, jota en voi ymmärtää, miten se voisi tukea yläkerran uunia lainkaan? Mitä mieltä olet siitä?

H heimlaga sanoi:
On typerää asettaa muurattu takka palkkilattialle. Lisäksi ainakin Suomessa se on ehdottomasti kielletty.

Jos löydät kantavaa muurirakennetta, sinun tulee muurata siihen jotain. Lecamuuriin ei saa koskea.
Ok, eli minun ei tulisi missään nimessä poistaa siellä olevaa 👍 suurkiitos!

Kaaviot kuitenkin häiritsevät minua.. :)

Tarkista, kantako se. Jos se ei kanna, kyseessä on hengenvaarallinen rakennusvirhe, ja silloin sinun täytyy muurata kantava seinä uunin alle.

• Tykkään
Joakim654 ja 1 muu
  • Laddar…
H heimlaga sanoi:
Ota selvää, kantaako se. Jos se ei kanna, kyseessä on hengenvaarallinen rakennusvirhe ja silloin täytyy muurata kantava seinä uunin alle.
Täydellistä, kiitos!

Oopsjoppe Oopsjoppe sanoi:
Mutta eikö olekin outoa, että sitä ei näy kantavaksi piirustuksessa (mitä voin nähdä) ja se, mikä häiritsee minua, on myös se, että se on määritelty "tuleva takka", sekä että piirustuksessa on samanlainen muuri alhaalla, jota en voi nähdä, miten se voisi tukea uunia ylätasolla lainkaan? Mitä mieltä olet siitä?
Uskallanko arvata, että kahden muurin välissä on jotain kantavaa ja palamatonta, jonka tehtävä on tukea kaakeliuunia. Uskon, että pelastuslaitos ei pidä siitä, kun kaakeliuunit putoavat läpi lattiasta tulipalon aikana.

• Tykkään
Oopsjoppe
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
Uskallanko arvata, niin luulen, että kahden muurin välissä on jotain kantavaa ja palamatonta, jonka tehtävänä on kannatella kaakeliuunia. Luulen, että se on pelastuslaitos, joka ei pidä siitä, kun kaakeliuunit romahtavat lattian läpi tulipalon sattuessa.
Kuulostaa järkevältä! Suuret suuret kiitokset 🙏

A Avemo sanoi:
Jos uskallan arvata, niin kahden muurauksen välissä on jotain kantavaa ja palamatonta, jonka tehtävänä on kannatella kaakeliuunia. Luulen, että pelastuspalvelu ei pidä siitä, kun kaakeliuunit kaatuvat palkistojen läpi tulipalon aikana.
Ei se ole myöskään kovin suosittua asukkaiden keskuudessa, kun lieskat syttyvät takan takana ja heidän on hypättävä ikkunasta ulos, jotta eivät palaisi sisällä, ja polvet murskautuvat putoamisessa.
Puutukkipalkit ovat liian pehmeitä laittaa muurattu tulisija päälle. Ennemmin tai myöhemmin tuli pääsee ulos jonkin halkeaman kautta. Tällaiset rakenteet olivat suosittuja lyhyen aikaa noin vuonna 1900, mutta niistä tuli liian monta tulipaloa.

• Tykkään
Oopsjoppe
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.