Olen purkamassa hieman kotona ja haluaisin tehdä suuremman aukon ulko- ja sisähallin välille. Betonilaattalattia on noin 10-12 cm paksu, ja se on valettu lohkojen päälle, jotka makaavat palkin (vihreä nuoli) päällä. Mutta vaikuttaa siltä, ettei niiden päällä ole painoa... niitä voi helposti liikuttaa ruuvimeisselillä.
Olen hieman epävarma siitä, tukeutuuko betonilaattalattia seinään, josta viemäriputki nousee, mutta oletan että se ei tee niin.

Luulitteko spontaanisti, että on vaarallista poistaa palkki (punainen nuoli)?
 
  • Pohjapiirustus, jossa on merkitty vihreällä nuolella palkki ja sinisellä ympyrällä alue, josta suunnitellaan suurempaa oviaukkoa.
  • Kuva työmaasta, jossa puretaan seinää oven yläpuolelta. Punainen ja vihreä nuoli osoittavat betonipalkin ja betoni- tai kevytsoraharkkojen liitosta.
Onko kukaan uskaltanut arvata, onko sillä jokin kantava toiminto betonikatolle yläpuolella?
Olen poistanut kivet palkin päältä, joten se on "vain" nostettava pois periaatteessa... mutta silti tuntuu siltä, että aion korvata sen hieman pienemmällä palkilla, tyyliin 2 kpl 95x45, jotka asetetaan pystyasentoon kahden 95x45 kappaleen viereen viemäriputken viereen ja yksi vasemmalle puolelle... eli että ne tönäisisivät betonilaattaa. Hyvä vai huono idea?

Toinen vaihtoehto on, että ostan liimapuupylväät 90x90, mutta silloin 5 metrin pituus ei riitä, joten se tulee paljon kalliimmaksi...
 
Kyllä, se seinä, jota olet työstämässä, on luultavasti kantava, se näyttää olevan alkuperäinen ulkoseinä, jota työstät, ulompi eteinen näyttää olevan laajennus. Jos jokin palkki lepää sillä osalla, jonka haluat poistaa, ei voi nähdä kuvista, se täytyy selvittää todellisuudessa.
 
Näyttää entiseltä ulkoseinältä, miltä se näyttää ulkoapäin?
Onko siellä joitakin kattotuoleja, jotka lepäävät siinä?
 
Kyllä, se on todellakin vanha ulkoseinä. Ulko-ovi oli siinä aukossa useita vuosia sitten ja siinä oli vielä yksi seinä edessä, joten siitä tuli kuin pieni porrashuone, mutta se oli niin ohut, että ei varmaankaan haitannut mitään, että se poistettiin.

En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä, että jokin palkki lepää osan päällä, jonka haluan poistaa? Sen osan päällä lepää betonilattia, joka on noin 10-12 cm paksu, ja sen yläpuolella on loput ulkoseinästä muurattu noin 1,5 metrin korkeuteen, ja sen päällä on ulkokatto. Joten se tuntuu siltä, että muurit tukevat hyvin, koska ulkoseinän nurkka on juuri siellä, missä katto lepää, ja kivet on muurattu ylle niin, että ne tukevat toisiaan 45 asteen kulmassa molempiin suuntiin. Vähän vaikea selittää, miten ajattelen. Mutta jatkan ja katsotaan, mihin se (ei) johtaa. ;)
 
Luulen, että se kestää ilman palkkia.

Luota minuun. :)
 
Täydellistä, sitten lähetän laskun Niclasille, sillä nyt minulla on puolet yläkerrasta täällä alhaalla!! Ei vitsi vitsi... Nyt en tiedä, olitko tosissasi, mutta mielestäni se pitää myös paikkansa... halusin vain kuulla, jos joku tulee huutamaan EI EI, mutta siltä ei vaikuta? :)
 
Palkit oviaukkojen yläpuolella ei pitäisi poistaa ilman täyttä varmuutta siitä, onko niillä jotain kuormaa. Esimerkiksi, miten kattotuolit ovat sijoitettu? Nykyään saattaa olla, että muurattu seinä holvaa aukon yläpuolella niin, että palkki on kuormittamaton, mutta täyden lumikuorman aikana katolta ehkä palkkia tarvitaan.
 
Joo se on vähän niin kuin minäkin ajattelen, joten varmasti laitan siihen jonkin vahvistuksen, mutta mitä se on, jää nähtäväksi. On vielä muutama kuukausi ennen lumen tuloa toivottavasti.
Ehkä on yhtä hyvä ottaa vähän korkeampi liimapuupalkki, esimerkiksi 180x42, ja laittaa kaksi pituutta vierekkäin kattoa vasten, niin sanotusti. Tai jotain muuta ehdotusta? Olen joka tapauksessa ajatellut tukea katon ennen kuin otan palkin alas, jotta voisin olla hieman varmempi, ettei mikään mene pieleen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.