Hei! Fiksu kun olen, luin asioista vasta sitten, kun olin jo käsitellyt niitä. Poistin muovimaton, jonka edellinen omistaja oli laittanut kellariin ajattelematta. Koska muovimaton alla ollut "pahvi" oli kostea, halusin poistaa kaiken, hioa lattian ja laittaa maton, joka "hengittää". Joten, revin muovimaton pois, maton alla oli, kuten sanottu, ohut pahvi, johon matto oli liimattu. Tämä pahvi oli todella tiukasti kiinni lattiassa, koska se näyttäisi olevan liimattu betoniin. Koska en halunnut hioa, kun oli niin paljon pahvia jäljellä, vuokrasin tänään matonpoistajan ja poistin niin paljon pahvia kuin pystyin, sain pois melko paljon "ylimääräistä pahvia", joten nyt se voidaan hioa. Koska en saanut selvää, mitä kaikki musta aine betonilattialla oli, aloin tutkia vähän ja tajusin, että se voi olla mustaa liimaa, joka sisältää asbestia. Hidas kuin olin, minulla ei ollut maskia tai mitään kun tein tämän, joten minua alkoi huolestuttaa. En ole vielä ehtinyt hioa lattiaa, mutta poistoaine kuitenkin rikkoo pahvia, joten siitä tulee myös melko paljon pölyä. Aion lähettää materiaalia analysoitavaksi ennen kuin aloitan hiomisen, mutta ajattelin tarkistaa, voisiko se olla jotain muuta kuin mustaa liimaa, jota käytettiin aiemmin, tai voiko nähdä, ettei se ole sitä? Olen lukenut, että se voi olla myös tervaa/asfalttia. Laitan pari kuvaa.

Betonilattia, josta muovimatto on poistettu, säröillä ja tummilla jäljillä, mahdollisesti musta liima tai asfaltti. Taustalla patteri ja putkia. Kuva betonilattiasta, jossa on tumma, asfaltoitua ainetta muistuttava aine kerroksen alla. Betonilattia, josta on poistettu muovimatto, näyttää tummia jäännöksiä, mahdollisesti mustaliimaa tai vastaavaa materiaalia, joka on liimattu betoniin. Kellarin betonilattia, josta on poistettu muovimatto, jäljellä vanhaa mustaa liimaa tai pikeä. Erottuu vaaleampia ja tummempia alueita.

Voin sanoa myös, että talo on rakennettu 1965, mutta en tiedä, milloin muovimatto on asennettu. Ensimmäinen kuva on, kun olen juuri poistanut maton, loput ovat matonpoistajan jälkeen.

Hei! Saitko vastauksen siihen, mitä materiaalia se oli?

H Hej12345 sanoi:
Hei! Saitko vastauksen siitä, mitä materiaalia se oli?
Sain tämän vastauksen: asbestikuituja matossa
(Asbestikuidut ovat maton turkoosissa yläosassa, eivätkä alla olevassa nukassa). Joten se ei ollut mustaliimaa.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
H Hannes93 sanoi:
(Asbestikuidut sijaitsevat maton turkoosissa yläosassa, eivät alla olevassa nukassa). Joten se ei ollut mustaliima
Vastaus tarvitsee selvennystä.
En näe mitään turkoosia missään kuvissa. Eli matossa oli asbestia, mutta ei mustassa massassa? Hyvä sitten :) ....minullakin oli sama musta massa all
H Hannes93 sanoi:
(Asbestikuidut sijaitsevat maton turkoosissa yläosassa, eivät alla olevassa nukassa). Joten se ei ollut mustaliima
H Hannes93 sanoi:

Dracula Dracula sanoi:
Vastaus tarvitsee tarkennusta.
En näe mitään turkoosia missään kuvassa. Matossa oli siis asbestia, mutta ei mustassa massassa? Hienoa sitten :) ....minulla oli sama musta massa und
Itse muovimatto oli turkoosin värinen, en tainnut koskaan ottaa kuvaa ja laittaa sitä tänne vaan keskityin enemmän "mustaan massaan", mikä osoittautui vaarattomaksi.

• Tykkään
nattugglan11
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.