1 057 lukukertaa ·
2 vastausta
1k lukukertaa
2 vastausta
Voiko perustuksen toiminta vahingoittua puutteellisen salaojituksen vuoksi ?
Hei,
Toivottavasti kysymys on oikeassa paikassa.
Minulla on yleinen kysymys, joka on noussut esiin, kun katsomme taloja. Useissa vanhemmissa taloissa on kosteutta kellarissa puutteellisen salaojituksen vuoksi.
Jos talolla on valettu perustus (valettu laatta tai valettu kellarikerros rinteessä, voivatko perustuksen seinät olla muurattuja?) ja perustus on ollut huonosti salaojitettu pari vuosikymmentä, jolloin kellarilattiaan ja kellariseiniin on päässyt kosteutta. Voiko perustuksille tulla vaurioita?
Tietenkin pintakerrokset (rappaus, maali jne.) vahingoittuvat, mutta voiko itse perustuksen laatu, mekaaniset ominaisuudet jne. vaikuttua?
Jos salaojituksen tekee kaikkien sääntöjen mukaan, kuivauttaa jne. Onko perustus silloin hyvässä kunnossa rakenteellisesti? Vai voiko se olla vahingoittunut kuten puu, joka on mädäntynyt?
// Viktor
Toivottavasti kysymys on oikeassa paikassa.
Minulla on yleinen kysymys, joka on noussut esiin, kun katsomme taloja. Useissa vanhemmissa taloissa on kosteutta kellarissa puutteellisen salaojituksen vuoksi.
Jos talolla on valettu perustus (valettu laatta tai valettu kellarikerros rinteessä, voivatko perustuksen seinät olla muurattuja?) ja perustus on ollut huonosti salaojitettu pari vuosikymmentä, jolloin kellarilattiaan ja kellariseiniin on päässyt kosteutta. Voiko perustuksille tulla vaurioita?
Tietenkin pintakerrokset (rappaus, maali jne.) vahingoittuvat, mutta voiko itse perustuksen laatu, mekaaniset ominaisuudet jne. vaikuttua?
Jos salaojituksen tekee kaikkien sääntöjen mukaan, kuivauttaa jne. Onko perustus silloin hyvässä kunnossa rakenteellisesti? Vai voiko se olla vahingoittunut kuten puu, joka on mädäntynyt?
// Viktor
Åsa Lund
Talon omistaja
· Skåne
· 6 969 viestiä
Åsa Lund
Talon omistaja
- Skåne
- 6 969 viestiä
Jos sisään tunkeutuva vesi sisältää erilaisia suoloja ja mineraaleja, se voi kyllä vaikuttaa seinän rappauksen lujuuteen, minkä jälkeen rappaus halkeaa ja irtoaa. Ehkä sama tilanne, jos kyseessä on todella vanha betoni, ennen sotaa, että se on huonolaatuista ja reagoi samalla tavalla, mutta siihen vaaditaan paljon.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 viestiä
Myös betoni vanhenee kosteudesta. Mutta jos perustus vahingoittuu, oli varmasti muitakin ongelmia rakenteessa, jotka ovat pahempia. Äärimmäistapauksissa voi yläosa varmasti jäätyä rikki.
Klikkaa tästä vastataksesi