13 072 lukukertaa ·
9 vastausta
13k lukukertaa
9 vastausta
Virheellisesti asennetut kattotiilet/tuulilista
Hej,
Olemme asuneet uudessa talossamme pari vuotta.
Olin viikonloppuna ulkona tarkistamassa taloa ja huomasin, että räystäslevy ei laskeudu tiilikaton laaksoon, kummallista että en ole nähnyt sitä aiemmin tai että tarkastaja ei ole huomauttanut tästä.
Kuten sanottu, räystäslevy ei laskeudu laaksoon, mutta sitten kattotiilet ovat mielestäni leikattu virheellisesti.
En ole oikein varma, pitäisikö minun viedä tämä eteenpäin nyt tai onko se edes rakennusvirhe, kommentoikaa mielellään mitä ajattelette (katso kuvat)
Kuvat näyttävät 2 eri puolta, kuva 1 näyttää yhden kulman, kuvat 2-3 näyttävät toisen kulman.
Olemme asuneet uudessa talossamme pari vuotta.
Olin viikonloppuna ulkona tarkistamassa taloa ja huomasin, että räystäslevy ei laskeudu tiilikaton laaksoon, kummallista että en ole nähnyt sitä aiemmin tai että tarkastaja ei ole huomauttanut tästä.
Kuten sanottu, räystäslevy ei laskeudu laaksoon, mutta sitten kattotiilet ovat mielestäni leikattu virheellisesti.
En ole oikein varma, pitäisikö minun viedä tämä eteenpäin nyt tai onko se edes rakennusvirhe, kommentoikaa mielellään mitä ajattelette (katso kuvat)
Kuvat näyttävät 2 eri puolta, kuva 1 näyttää yhden kulman, kuvat 2-3 näyttävät toisen kulman.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 viestiä
Vika on se kyllä, täysin selvä. Epävarmaa on, voitko esittää vaatimuksia rakentajaa vastaan tästä, mikä olisi pitänyt havaita loppukatsastuksessa. Jos siitä on kulunut alle kaksi vuotta, voit reklamoida loppukatsastuksen. Ja mahdollisesti saada sen tarkastajan vastuuvakuutuksen kautta.
Yksinkertaisin ratkaisu tässä on asentaa uudet tuulilaudan kiinnikkeet, jotka menevät pidemmälle sisään. Erilaisia valmiita leveyksiä on saatavilla, tai voi antaa peltisepän tehdä uudet.
Onhan se mielenkiintoinen kysymys, täytyikö kattotiilet todella asettaa noin. Riippuu siitä, miltä se näyttää katon toisessa päässä. Tai jos siellä on muita yksityiskohtia kuten kattolyhtyjä tai muuta, mihin sen pitää sopia. Mutta jos virheellinen suunnittelu halutaan korjata, täytyy koko katto laittaa uudelleen.
Yksinkertaisin ratkaisu tässä on asentaa uudet tuulilaudan kiinnikkeet, jotka menevät pidemmälle sisään. Erilaisia valmiita leveyksiä on saatavilla, tai voi antaa peltisepän tehdä uudet.
Onhan se mielenkiintoinen kysymys, täytyikö kattotiilet todella asettaa noin. Riippuu siitä, miltä se näyttää katon toisessa päässä. Tai jos siellä on muita yksityiskohtia kuten kattolyhtyjä tai muuta, mihin sen pitää sopia. Mutta jos virheellinen suunnittelu halutaan korjata, täytyy koko katto laittaa uudelleen.
Miksi käsityöläinen olisi ilman vastuuta siitä, että se jäi aiemmin huomaamatta? Leveämpi pelti ratkaisee ongelman.
Kiitos näkemyksistänne! Kysymys on, tarvitseeko minun vaihtaa kaikki räystäslevyt? Nimittäin kahdessa diagonaalisessa kulmassa ne näyttävät hyvältä. Loppukatselmus tehtiin yli 2 vuotta sitten, joten kysymys kuuluu, kuinka pitkälle voin edetä asiassa. Olen lähettänyt sähköpostia kaikille osapuolille ja odotan vastausta.
katot on asennettu ”oikealta vasemmalle”, ja arvaan, että aloitus on tehty kokonaispannalla?
Siksi leikkaus on mitä on, vaikea tehdä kattoa isommaksi kuin leveys sallii.
He olisivat voineet mitata katon etukäteen ja säätää sen alusta alkaen nätimmin, mutta se olisi vaatinut kaksinkertaisen määrän leikattuja kattoja ja aika = rahaa yrittäjälle.
Harjapelti ja kattotiilet ovat vedenhylkiviä, ei vedeneristys, siitä vastaa aluskate.
Näkemäni mukaan se on kunnolla nostettu päistään, joten ei pitäisi olla vaaraa sille pienelle sateelle, joka voi päästä listan alle.
Jos se olisi ollut ongelma, olisit nähnyt sen harjalautojen/kattokotelon päästä.
Vaihtoehtona on asentaa leveämmät harjapellit, mutta kysy itseltäsi, olisiko se ollut kaunista erilevyisillä päädyillä?
//entinen peltiseppä
Siksi leikkaus on mitä on, vaikea tehdä kattoa isommaksi kuin leveys sallii.
He olisivat voineet mitata katon etukäteen ja säätää sen alusta alkaen nätimmin, mutta se olisi vaatinut kaksinkertaisen määrän leikattuja kattoja ja aika = rahaa yrittäjälle.
Harjapelti ja kattotiilet ovat vedenhylkiviä, ei vedeneristys, siitä vastaa aluskate.
Näkemäni mukaan se on kunnolla nostettu päistään, joten ei pitäisi olla vaaraa sille pienelle sateelle, joka voi päästä listan alle.
Jos se olisi ollut ongelma, olisit nähnyt sen harjalautojen/kattokotelon päästä.
Vaihtoehtona on asentaa leveämmät harjapellit, mutta kysy itseltäsi, olisiko se ollut kaunista erilevyisillä päädyillä?
//entinen peltiseppä
Kiitos vastauksesta!G Gander143 sanoi:tiilet on asennettu "oikealta vasemmalle", ja arvelen, että aloituspaneelina on ollut ehjä tiili?
Siitä johtuu leikkaus, on vaikea tehdä tiilestä isompi kuin katto on leveä.
He olisivat voineet mitata katon etukäteen ja säätää sen nätimmäksi alussa, mutta se olisi vaatinut kaksinkertaisen määrän leikattuja tiilejä ja aikaa = rahaa urakoitsijalle..
Tuulilaudat ja kattotiilet ovat siellä vedenhylkivyyden vuoksi, eivät tiiviyden vuoksi, siitä huolehtii aluskatemateriaali.
Se näyttää minun nähdäkseni olevan kunnolla kääritty päistä, joten ei pitäisi olla vaaraa vähäisestä tuulen mukana tulevasta sateesta, joka voi löytää tiensä tuulilaudan alle.
Jos se olisi ongelma, olisit nähnyt sen tuulilautojen/päätyjen päässä.
Vaihtoehtona on asentaa leveämmät tuulilaudat, mutta kysy itseltäsi, olisiko se ollut tyylikästä epätasaisella leveydellä kummallakin päädyssä?
//entinen peltiseppä
Aivan kuten sanoit, aloitus on ehjällä tiilellä.
Ongelma on se, että olen jo poistanut vihreitä laikkuja yhdestä tuulilaudasta. Toimi hyvin vihertävällä liuoksella. Mutta yksi puoli katon katteesta saa melko paljon vettä, kun sataa. Sen puolen tuulilauta saa veden valumaan sinne.
Ajattelen, voisiko laittaa pienen peltipalan tuulilaudan ja kattotiilien väliin, mutta en ole varma, olisiko se hyvä ratkaisu.
// Vain harrastenikkari
Ei noin saa näyttää. Pannujen jakautuminen on epäonnistunut.
Myös pelti on väärä, alasviennin tulisi olla 35-40 mm 2-kupig Palema -tiilellä, edellyttäen että tuulilauta on asennettu oikein (75 mm) ruoteen yläpuolelle.
Myös harjapellit eivät ole tarpeeksi pitkällä ulkona, korkeuspisteen puolella on aina tehtävä kaksi lovikuvaa tuulilautapellille, jotta sen voi työntää lähes tuulilaudan ulkopintaan asti, muuten se jää epäkohdaksi.
Valmiit bauhaus-tyyppiset pellit, kompaktikoukut vesikouruun, joku joka ei tiedä miten lasketaan pannelajittelua. Valitettavasti tämä viittaa lähes aina puutteellisesti tehtyyn työhön.
Olemme purkaneet ja korjanneet osittain niin monia kattoja, jotka näyttävät tältä, että kuvio alkaa tulla erittäin selväksi.
Myös pelti on väärä, alasviennin tulisi olla 35-40 mm 2-kupig Palema -tiilellä, edellyttäen että tuulilauta on asennettu oikein (75 mm) ruoteen yläpuolelle.
Myös harjapellit eivät ole tarpeeksi pitkällä ulkona, korkeuspisteen puolella on aina tehtävä kaksi lovikuvaa tuulilautapellille, jotta sen voi työntää lähes tuulilaudan ulkopintaan asti, muuten se jää epäkohdaksi.
Valmiit bauhaus-tyyppiset pellit, kompaktikoukut vesikouruun, joku joka ei tiedä miten lasketaan pannelajittelua. Valitettavasti tämä viittaa lähes aina puutteellisesti tehtyyn työhön.
Olemme purkaneet ja korjanneet osittain niin monia kattoja, jotka näyttävät tältä, että kuvio alkaa tulla erittäin selväksi.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· västra götaland
· 93 viestiä
moikka. Voit pyytää plåtslagare tekemään `kulhon`, joka ulottuu harjalta räystääseen ja kiinnittyy tuulilautaan, peittäen tiilen, joka tippuu pellin alle.Hallllloooo sanoi:
Kiitos vastauksesta!
Aivan kuten sanot, kyseessä on alusta asti helpanna.
Asia on se, että olen jo poistanut vihreitä läiskiä toisen tuulilaudan kohdalta. Toimi hyvin vihreällä aineella. Mutta kattohuovan päälle valuu aika paljon vettä yhdeltä puolelta sateella. Tämän puolen tuulilaudan pelti saa veden valumaan siihen.
Mietin, voisiko asentaa pellinpalan tuulilaudan pellin ja tiilien väliin, mutta en tiedä, tulisiko siitä hyvä.
// Vain harrastelijakirvesmies
Moderator
· Stockholm
· 56 268 viestiä
Mutta itse leikkaamiseen kuluva aika onhan olematon tällaisessa projektissa. Tässä on pikemminkin kyse tietämättömästä työvoimasta, joka ei tiedä, miten suunnitella asennus. Amatöörinä olen tehnyt juuri sellaisen jaon, jouduin laittamaan alarivin 3 kertaa ennen kuin sain sen kohtuulliseksi. Mutta sillä katolla (kesämökillä) meillä on ulkoneva osa terassin yläpuolella, joten siellä on "ylimääräinen" räystäslauta, joka on otettava huomioon kolmasosalla katosta.G Gander143 sanoi:
Mutta jos on ammattilainen ja vähän kokemusta, luulisi riittävän, että mittaa ja sitten asettaa ensimmäisen kattotiilen oikein ensimmäisellä yrittämällä.
Klikkaa tästä vastataksesi