Hei,

Epäilen, että rakennusfirma on vaihtanut sydänseinän virheellisesti meidän 1 1/2-kerroksisessa talossa keittiön ja olohuoneen välillä. Ennen kuin otan yhteyttä heihin, ajattelin katsoa, voisinko saada hieman lisätietoa täältä foorumilta.

Mielestäni itse palkki on mitoitettu hyvällä marginaalilla. Kysymys kuitenkin koskee pilarien pistekuormia. Toinen on ulkoseinässä, joten uskon sen olevan kunnossa. Toisen epäilen olevan vain lastulevyn päällä kahden lattianpalkin välillä, perustuen siihen, että ne ovat cc60 (se on ryömintätilaperustus). Olen myös porannut reiän lattiaan ja tuntenut tikulla pilarin alla enkä tunne mitään puuta. Eihän näin voi kuormata oikein?

Syy siihen, miksi aloin huolestua tästä nyt, yli vuosi työn suorittamisen jälkeen, johtuu siitä, että olemme alkaneet remontoida yläkertaa. Mielestäni lattia joustaa, lisäksi se kallistuu kohtaa, jossa pilari on. Myös itse palkki on noin 2 cm alempana siinä päässä mitattuna laserilla. Liitän kuvan pilarin sijainnista.

Mitä mieltä olette tästä? Huolestunko turhaan? Ehkä yläkerta oli jo kallellaan ennen työtä?

Olen erittäin kiitollinen vastauksista :)

• Pohjapiirros, jossa näkyy punainen merkki pilarin sijainnista keittiön ja olohuoneen välissä, 1 1/2-kerroksisen talon pohjakerroksessa.
Jos pylväs seisoo vain lattian lastulevyllä, sinulla on ongelma. Täytyy valaa pilari maahan.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Pylväskuorma on kuulemma noin 20 kN, eli noin 2 tonnia, joten sillä on oltava kunnon perustus ryömintätilassa. Jos pylväs murtuu lattian läpi, se voi aiheuttaa laajoja vahinkoja. Mielestäni sinun pitäisi tukea palkkia välittömästi parilla pisteellä lattiapalkkeihin nojaten.

Ei juuri rauhoittavia uutisia. Olen, kuten sanottu, vain porannut pienen reiän ja työntänyt alas tikun. Taidan tehdä isomman reiän varmistaakseni. Otan yhteyttä yritykseen huomenna, sen pitäisi olla vakavasti otettava yritys, joten toivon, että ongelmia ei tule. Kiitos vastauksista!

Mihin suuntaan kattotuolit ovat? ja mikä on niiden mitta?

Kattopalkit ovat pitkältä sivulta pitkälle sivulle, eli palkki tukee useita kattopalkkeja (2-3 pitäisi olla) sekä luultavasti yhtä monta palkkia olettaisin. Mittoja en tiedä, luultavasti 195 tai 220*45. Talo on 70-luvun alusta, joten se ei ole alun perinkään ollut erittäin vakaa. Selventääkseni, palkki tukee siis seinää, joka on 330 pitkä.

Viimeksi muokattu:
N
Hei

Miten tämä meni? Tulin hieman uteliaaksi siitä, mitä firma sanoi.

/Norra

Hei. Se on edelleen käynnissä. Olen ollut yhteydessä firmaan ja heidän olisi pitänyt käydä täällä katsomassa sitä jo jonkin aikaa sitten. Kuitenkin on tullut joitakin esteitä. En ole kuitenkaan painostanut heitä, mutta ajattelin ottaa heihin uudelleen yhteyttä tällä viikolla.

Hei!

Ajattelin päivittää hieman tästä asiasta ja kysyä samalla neuvoja teiltä asiantuntijoilta täällä foorumilla.

Rakennusfirma on nyt ottanut vastuun tämän korjaamisesta. He haluavat "nostaa" mahdollisen painuman ja tukea pilaria alapohjan ryömintätilassa. Olen kuitenkin saanut hieman kylmät jalat enkä tiedä, haluanko heidän tekevän työn ottaen huomioon, miten viimeksi meni.

Siksi mietin, voisinko tehdä tämän itse. En aio nostaa mitään, vaan ainoastaan asettaa tuen pilarin alle. Ajatukseni on tehdä se mukaan liittämäni "piirustuksen" mukaisesti. Ajattelin kiilata paikalleen palan ja siten leventää lähinnä pilaria olevaa lattiahirttä. Tämä voidaan asettaa suoraan alla olevan betonipalkin päälle. Näettekö ongelmia tässä ratkaisussa? Pitäisikö tämä tehdä toisin?

Terveisin, Fredrik

• Rakennepiirustus näyttää lattian palkkeja ja niiden järjestelyn, uusi tuki merkitty sinisellä ja oranssilla, sijoitettu pylvään alle.
  • Tykkään
isakolofsson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.