2 558 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Vinotaivaset säännöt runkoon
Hei
Kävin tänään Beijerissä ja ostin kunnon erän parruja runkoa varten.
Huomasin kuitenkin, että monet parrut ovat banaanimuotoisia jompaan kumpaan suuntaan, lukuun ottamatta niitä, jotka on ruuvattu. Ne pahimmat tietenkin lajitellaan pois. Ei ole väliä, laittaako ne vaakatasoon tai pystysuoraan, jos ne "vajoavat" 2 cm keskeltä, niin niistä tulee melko epätasaisia.
Mutta missä menee raja, kuinka suoria niiden pitäisi olla, jotta saadaan järkevät seinät?
Kävin tänään Beijerissä ja ostin kunnon erän parruja runkoa varten.
Huomasin kuitenkin, että monet parrut ovat banaanimuotoisia jompaan kumpaan suuntaan, lukuun ottamatta niitä, jotka on ruuvattu. Ne pahimmat tietenkin lajitellaan pois. Ei ole väliä, laittaako ne vaakatasoon tai pystysuoraan, jos ne "vajoavat" 2 cm keskeltä, niin niistä tulee melko epätasaisia.
Mutta missä menee raja, kuinka suoria niiden pitäisi olla, jotta saadaan järkevät seinät?
Mies viettää vähän ylimääräistä aikaa sahalla valitsemalla suoraa puutavaraa ja valittaa henkilökunnalle, jotta he tuovat esiin uuden nipun, kun hyväksyttäviä lautoja ei ole enää esillä.
Valitettavasti.
Saattaa jopa tulla palautuksia käyttökelvottomasta puutavarasta. Mutta pitää olla vähän tuntumaa.
Valitettavasti.
Saattaa jopa tulla palautuksia käyttökelvottomasta puutavarasta. Mutta pitää olla vähän tuntumaa.
On olemassa laatuvaatimuksia ja erilaisia laatuluokkia, joihin ne lajitellaan sisään.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Mutta minulla ei ole tietoa siitä, millaisia vaatimuksia esitetään yksityiskohtaisella tasolla.
Mutta jos et ole tyytyväinen, sinun pitäisi keskustella sahatavaran myyjän kanssa.
Rakentamisemme alussa purin hammasta yhteen, mutisin ja kärsin huonosta sahatavarasta. Mutta sitten se meni liiallisuuksiin, ja valitin ja palautin. Joo, ei ollut mitään ongelmia, ei lainkaan keskustelua.
Aha, niinhän se menee, he toimittavat mitä tahansa ja toivovat, ettei valituksia tule.
Mutta he ottavat mielellään palautuksia ja toimittavat uutta.
Mutta totta kai sinun pitäisi saada sahatavaraa, joka sopii siihen, mihin sitä aiotaan käyttää, muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Muista, että ostettu sahatavara tulisi rakentaa sisään melko nopeasti. Jos se makaa viikkojen ajan, se yleensä vääntyy tai koukistuu vähän tai paljon. Heti kun sahatavarakasa avataan, melkein kaikki palat alkavat hitaasti kiertyä/taipua jollain tavalla.
Ja totta kai sinun pitäisi ostaa laadukkaasta rakennustarvikekaupasta, kuten Byggmax, unohda paikat kuten Beijer bygg ja XL-bygg. Tiedäthän, siellä on vain roskaa. Vaikka he nyt sattuvatkin saamaan sahatavaran samoilta sahoilta kuin Byggmax...
(viimeinen, ironia)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Mutta minulla ei ole tietoa siitä, millaisia vaatimuksia esitetään yksityiskohtaisella tasolla.
Mutta jos et ole tyytyväinen, sinun pitäisi keskustella sahatavaran myyjän kanssa.
Rakentamisemme alussa purin hammasta yhteen, mutisin ja kärsin huonosta sahatavarasta. Mutta sitten se meni liiallisuuksiin, ja valitin ja palautin. Joo, ei ollut mitään ongelmia, ei lainkaan keskustelua.
Aha, niinhän se menee, he toimittavat mitä tahansa ja toivovat, ettei valituksia tule.
Mutta he ottavat mielellään palautuksia ja toimittavat uutta.
Mutta totta kai sinun pitäisi saada sahatavaraa, joka sopii siihen, mihin sitä aiotaan käyttää, muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Muista, että ostettu sahatavara tulisi rakentaa sisään melko nopeasti. Jos se makaa viikkojen ajan, se yleensä vääntyy tai koukistuu vähän tai paljon. Heti kun sahatavarakasa avataan, melkein kaikki palat alkavat hitaasti kiertyä/taipua jollain tavalla.
Ja totta kai sinun pitäisi ostaa laadukkaasta rakennustarvikekaupasta, kuten Byggmax, unohda paikat kuten Beijer bygg ja XL-bygg. Tiedäthän, siellä on vain roskaa. Vaikka he nyt sattuvatkin saamaan sahatavaran samoilta sahoilta kuin Byggmax...
(viimeinen, ironia)
Joo, olen ostanut ylimääräistä materiaalia, jotta voin lajitella huonot pois ja palauttaa ne, teen sen mieluummin rauhassa kotona 
Kun lastasimme puutavaraliikkeessä, kaveri otti muutaman pois, joita en nähnyt olevan huonoja, mutta toisaalta hän ei ottanut pois yhtä, joka oli spiraalin muotoinen, joten tein sen itse.
Mietin lähinnä, mihin vedän rajan, jotta saan hyväksyttävät seinät.
Katson linkkiä jonka sain sieltä. Ja siellä sanotaan, että "Koolauksen tulee olla hyväksyttävän suora." Kyllä kiitos, sen ymmärrän! Mutta mikä se on? Pitäisi olla ainakin joku nyrkkisääntö.
Kun lastasimme puutavaraliikkeessä, kaveri otti muutaman pois, joita en nähnyt olevan huonoja, mutta toisaalta hän ei ottanut pois yhtä, joka oli spiraalin muotoinen, joten tein sen itse.
Mietin lähinnä, mihin vedän rajan, jotta saan hyväksyttävät seinät.
Katson linkkiä jonka sain sieltä. Ja siellä sanotaan, että "Koolauksen tulee olla hyväksyttävän suora." Kyllä kiitos, sen ymmärrän! Mutta mikä se on? Pitäisi olla ainakin joku nyrkkisääntö.
Viimeksi muokattu:
Olen ajatellut, mutta en ole päässyt alkuun, yrittää saada esitettyä joitakin "perusvaatimuksia" tavallisille laatuluokille.
Esimerkiksi soittaa heille Träguiden tai träindustrierna.
Ajatuksena oli sitten esittää tämä täällä foorumilla.
Esimerkiksi soittaa heille Träguiden tai träindustrierna.
Ajatuksena oli sitten esittää tämä täällä foorumilla.
Mitä aiot rakentaa?
Käyrän puutavaran käyttö luultavasti vain lisää ylimääräistä työtä, mitä ei tietenkään halua, mutta rakennuksen tyyppi voi myös vaikuttaa siihen, kuinka paljon energiaa kannattaa panostaa.
Jos rakentaa omakotitaloa tai ladon, niin vaatimukset lopputulokselle eroavat hieman toisistaan.
Mitä saha sanoo, jos tulee palautuksen kanssa viikon tai parin jälkeen?
Hyvällä säällä ja huolimattomalla käsittelyllä voi kestää vain muutaman päivän, jotta hyvä lankku menee huonoksi.
Käyrän puutavaran käyttö luultavasti vain lisää ylimääräistä työtä, mitä ei tietenkään halua, mutta rakennuksen tyyppi voi myös vaikuttaa siihen, kuinka paljon energiaa kannattaa panostaa.
Jos rakentaa omakotitaloa tai ladon, niin vaatimukset lopputulokselle eroavat hieman toisistaan.
Mitä saha sanoo, jos tulee palautuksen kanssa viikon tai parin jälkeen?
Hyvällä säällä ja huolimattomalla käsittelyllä voi kestää vain muutaman päivän, jotta hyvä lankku menee huonoksi.
Se riippuu osittain siitä, kuinka paljon he luottavat sinuun ja kuinka tärkeäksi asiakkaaksi sinut katsotaan...Pumba sanoi:
Mutta olen ostanut puutavaraa koko taloon (vaikuttaako se asiaan?) eikä ole ollut mitään hässäkkää.
Jossain vaiheessa olen melko pian toimituksen jälkeen soittanut ja ilmoittanut, että on vähän "roskaa", joka tullaan reklamoimaan, mutta olen tehnyt lopullisen reklamaation vasta melko pitkän ajan jälkeen, ja se on hyväksytty.
Luulen, että on monia tapoja, kuten on monia erilaisia kauppiaita ja asiakkaita.
Avoin dialogi, täysin ilman aggressiivisuutta, uskon, että se on hyödyllistä. Voisi myös jo etukäteen keskustella, miten tämä ongelma, joka varmasti tulee esiin heti, kun alkaa ostaa enemmän määriä, ratkaistaan.
Olen soittanut ja alkanut tutkia hieman ominaisuusvaatimuksia puusta. Katsotaan, mihin tämä johtaa... 
Mutta onhan siellä paljon ominaisuusvaatimuksia, katso vain tämän dokumentin viimeistä sivua, joka koskee tietyn laatuluokan julkisivupaneelia.
http://www.ltu.se/cms_fs/1.51372!/guide for trafasader.pdf
Mutta onhan siellä paljon ominaisuusvaatimuksia, katso vain tämän dokumentin viimeistä sivua, joka koskee tietyn laatuluokan julkisivupaneelia.
http://www.ltu.se/cms_fs/1.51372!/guide for trafasader.pdf
Uskomattoman hyödyllinen kirjoitus kaikesta, mikä liittyy puuhun... 
http://www.npn.se/wp-content/uploads/2012/05/att_valja_tra.pdf
Mutta valitettavasti ei mitään mittauksia sallitusta taivutuksesta ja vääntymisestä palkeille...
muokkaus:
Ja hieman OT, mutta kuitenkin läheistä:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/144681-krokigt-virke-till-takstolar-c24-hjalp.html
http://www.npn.se/wp-content/uploads/2012/05/att_valja_tra.pdf
Mutta valitettavasti ei mitään mittauksia sallitusta taivutuksesta ja vääntymisestä palkeille...
muokkaus:
Ja hieman OT, mutta kuitenkin läheistä:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/144681-krokigt-virke-till-takstolar-c24-hjalp.html
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi