Otsikko vaatii selityksensä, ja onkin parasta aloittaa hieman taustalla...
Talolaajennuksen edessä olen pohtinut syvien jalkapilareiden poraamista maahan kallioon asti. Ehkä sitä voisi kutsua paalutukseksi, kun ne ovat noin ja yli 4 metriä syviä... Syynä on, että olen huomannut geotekniikan olevan melko heikkoa, joten haluan varmistaa painautumista vastaan. Yksi ratkaisu olisi rakentaa kellarilla myös laajennusosaan, mutta en ole siitä kovin innostunut...
Tällä hetkellä teen talon salaojitusta uudelleen laajennusta varten, ja ajattelin hoitaa osan perustusten teosta samalla, kun seinän viereinen alue on auki. Ajatuksena olisi tällä hetkellä vain laittaa ne pilarit, jotka haluan seinän viereen, jotta ei tarvitse häslätä salaojien, kalvojen ym. kanssa, kun laajennus alkaa.
Kun epäilin kalliota olevan melko lähellä, kokeilin porata maahan (275mm halkaisija). Onnistui erinomaisesti, ja nyt kalliota on koeporauksen pohjassa kahden metrin syvyydessä (noin 3,7 metriä maanpinnan alla). Kuitenkin muutama sentti savea pohjalla voi olla hankalaa poistaa, joten mietin, jos jollain olisi vinkkejä kätevään ratkaisuun jonkinlaisen paaluskojen tai vastaavan avulla, joita voisi lyödä alas ennen tai yhdessä raudoituksen kanssa. Tavoitteena on siis iskeä saven läpi ja saada suora tuki kallioon teräskenkään. Ehkä löytyy jokin paksumpi tolppakenkä tai vastaava? Kun betonia kaadetaan, se asettuu saven päälle.
Rautojen poraaminen kallioon saattaa olla hankalaa...
Toivon tehdä jotain vastaavaa lähitulevaisuudessa, joten olen todella utelias, miten ratkaiset sen. Onko savi alhaalla siksi, että keskipora osuu kallioon? Jos sinulla ei ole ongelmaa ostaa toinen terä, voisit leikata sen irti, vaihtoehtoisesti porattuasi reiät valmiiksi.
Muussa tapauksessa, eikö riittäisi vain ajaa alas useita raudoitustankoja, joiden päälle paalu voi levätä?
Toivon tekeväni jotain vastaavaa lähitulevaisuudessa, joten olen tietysti utelias siitä, miten ratkaiset sen. Onko savi alhaalla, koska keskuspora osuu kallioon? Jos olet valmis ostamaan toisen terän, voisit leikata sen pois, vaihtoehtoisesti porattuasi reiät valmiiksi.
Muussa tapauksessa, eikö riittäisi, että vain lyödään alas useita raudoitustankoja, joille paalu voi tulla lepäämään?
Kyllä, keskuspora osuu kallioon, joten ne savisenttimetrit jäävät jäljelle. Sitten todennäköisesti kallio ei ole sileä tai täysin kohtisuora porausreikään nähden, joten luulen, että teräskenkä on helpoin vaihtoehto saada vasten kalliota. Ajattelen hitsata jotain yhteen, mutta mietin ensin, voisiko kaupasta löytyä jotain käytettäväksi sopivaa, mikä olisi ollut kätevää. Nyt tuskin osaan hitsata, mutta tämä ei tule näkymään ja uskon, että voin koota jotain niin, että se kestää.
Kyllä, keskipora osuu kallioon, joten nuo senttimetrit savea jäävät. Kallio ei todennäköisesti ole tasainen eikä täysin kohtisuora porausreiän suuntaan, joten uskon, että teräskenkä on helpoin vaihtoehto kallion vasten. Uskon, että minun pitäisi hitsata jotain, mutta mietin ensin, voisiko kaupasta löytyä jotain, joka sopisi tähän tarkoitukseen, mikä olisi kätevää. En kyllä osaa hitsata kovin hyvin, mutta tämä ei tule näkymään ja varmaankin saan jotain kasaan niin, että se kestää.
Miksi ei vain yksinkertaisia harjateräksiä sitten? Ne kaikki lepäävät kallion päällä ja jakavat painon keskenään. 5 cm tai mikä se sitten onkaan, niiden pitäisi pystyä kantamaan melkoisia kuormituksia.
Ruostuvatko ne pois? Minun tapauksessani reiän pohja on pohjaveden alla happivapaassa syvyydessä, joten minä en kovin paljon huolehtisi siitä. Sinun reikiesi pohjat näyttävät kuivemmilta.
Tai voisiko täydentää hieman irtonaisilla bottenskär, jos kuitenkin aikoo harjoittaa hieman käyttöhitsaus. Niiden ei tarvitse kaivaa syvälle tai olla hankalia, joten vaatimukset lienevät aika matalat.
Oletko ajatellut valaa suoraan reikään, niin tarvitaanhan siihen raudoitusta ym. joka tapauksessa. Silloin on helppo laittaa paksumpi raudoitustanko viimeiseksi, jolle kaikki tulee seisomaan. Tai voit heittää ensin muutaman sopivan kokoisen kiven pohjalle ja sitten häkin alas ja valaa. Silloin tämä ei liiku normaalissa tulevaisuudessa.
Yksi vaihtoehto voisi olla käyttää vesiletkua tai korkeapainepesuria (jatkoputkella) ja puhaltaa pois viimeinen mutakerros?
Tosin saat sitten uuden ongelman, eli puhdistaa reiät ennen kuin voit alkaa valaa, mutta sinun pitäisi saada puhdas kallio pohjalle, jota raudoitus voi levätä vasten.
Toki saat silloin uuden ongelman, että pumpata reiät puhtaiksi ennen kuin voit aloittaa valun, mutta sinun pitäisi saada puhdas kallio pohjalla, johon raudoitus voi levätä.
Ei, betoni on raskaampaa kuin vesi, joten siitä tulee eräänlainen vedenalainen valu. On tärkeää laskea betoni alas "sukan" kautta syvälle reikään. Tämä estää kiviainesten erottumisen. Toisaalta sukka olisi luultavasti tarvittu joka tapauksessa ottaen huomioon reiän syvyys.
Savi tai ei, betonin kutistuminen tulee olemaan ongelma, joten raudoituksen injektointi kallioon on joka tapauksessa tarpeen. Jos siis haluaa estää painumat. (Edit: Käytännössä se ei todennäköisesti aiheuta ongelmia pitkään aikaan, mutta jonkin verran painumista tulee tapahtumaan) Itse valut pohjassa eivät ole ongelma, kunhan valetaan esim. letkulla ja aloitetaan pohjasta, eikä käytetä täryä ennen kuin kaikki vesi on painettu ulos reiästä.
Kuten Åsa mainitsi yllä, putki/letku on silti tarpeen, betonia, olipa se mitä tyyppiä tahansa, ei pitäisi pudottaa vapaasti yli 150 cm.
Pohjaveden pinta nousee edelleen kuopassa. Kyllä, painepesuri voisi olla vaihtoehto, mutta todennäköisesti kuopat syvenevät, joten siitä voi tulla hankalaa. Savi on melko löysää kallion vasten, joten riskinä voisi olla uuden saven huuhtoutuminen esiin.
Kuinka suuri ongelma on oikeastaan pudotuskorkeus? Erityisesti kun on kyseessä grovbetongsäck ja 0-8 ballast... vältän mielelläni putkia/letkuja. Luulen, että saan suurimman osan vedestä pois kuopasta pumpulla.
Kyllä, karkeaa kiveä olen ajatellut, ja se on vaihtoehto. Kuitenkin, riippuen kallion kallistuksesta voi saada paremman otteen teräksisellä kengällä raudoituksen päässä.
Kutistumista en ole muistanut ajatella. Luuletko, että betoni roikkuu seinässä ja nousee pohjasta? Tätä ei näe puumuotissa...
Pitäisikö se jakaa valuetapeiksi, joissa otetaan ensin 50 cm pohjasta?
Savi tai ei, betonin kutistuminen tulee olemaan ongelma, joten raudoituksen injektointi kallioon tarvitaan silti. Jos haluaa vastustaa painumia.
(Edit: Käytännössä ongelmia ei luultavasti tule pitkiin aikoihin, mutta jonkin verran painumista tapahtuu)
Itse reiän valaminen ei ole ongelma, edellyttäen että valaminen tehdään esim. letkulla alkaen pohjasta ja ei tärytellä ennen kuin kaikki vesi on painettu ulos reiästä.
Juuri kuten Åsa mainitsi yllä, putki/letku tarvitaan silti, betonia riippumatta tyypistä ei tulisi pudottaa vapaasti yli 150 cm.
Kuitenkin on vaikeaa porata tämä itse ilman jatko-osia, jotka ovat +2 metriä SDS porakoneeseen. Jos olisi kallionporauslaite, olisi helpompaa...
Injektointi voi näissä olosuhteissa myös olla haastavaa ratkaista?
Ensimmäinen reikä valettu. Pohjaan tuli jonkinlainen teräskengän tyyppinen rakenne raudoituksen alapuolelle. Ensimmäisessä reiässä oli näköjään ylijäänyttä raudoitusta eri dimensioilla...
Toisen reiän porasin innokkaana, mutta täällä oli syvälle kallioon. Olen pumpannut veden ulos useita kertoja työn aikana ja olen tajunnut, että reiän alla olevasta kallion vedestä voisi tulla kaivo. Mistä ostetaan sopiva sukka vedenalaisvalamiseen? Muuten ajattelin laskea viemäriputkea sisään. Sukka voisi olla helpompi lyhentää sitä mukaa kun betoni nousee? 75mm putki muhvilla metrin pituisina, jotka kiinnitetään yhteen puuruuvilla ehkä? Jonkinlainen suppilo yläosassa...
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.