Hei!

Ajattelin aloittaa ensimmäisen muuriprojektini ja tarvitsen hieman tietoa. Seinä on välikerros kellarissa, pituus noin 170 cm ja kattokorkeus 215 cm. Sen pitäisi mennä ulkoseinästä "sydänseinään" tai mikä se nyt onkaan. Seinät, joihin se liittyy, on myös muurattu tavallisella harmaalla "betonikivellä", luulisin. Lattia on betonia.

1. Mitä muuritiiliä minun pitäisi käyttää
2. Mitä laastia tarvitsen, löydän vain muuraus- ja rappauslaasti A, B ja C
3. Kuinka kiinnitän sen kattoon (raa'spontti), voinko lyödä sinne vähän nauloja, joihin laasti tarttuu
4. Entä raudoitus, tarvitaanko sitä ja miten se tehdään parhaiten, pitäisikö se ankkuroida ulkoseiniin?
5. Pitääkö seinä viimeistellä jollain tavalla, pitää kosteana jne.
6. Milloin voin rapata?

Kiitollinen muurausvinkeistä!

Terveisin, Andreas
 
1. Tämä riippuu siitä, aiotko ripustaa raskaita esineitä seinään vai onko kyseessä vain väliseinä! Normaalisti riittäisi Leca-harkko 190mm.

2. Sinun tulisi käyttää muuraus- ja rappauslaastia laadulla B.
3. Ei välttämättä tarvita, kuten haluaa.
4. Poraa joitakin raudoitusrautoja kumpaankin seinään seinän jäykistämiseksi sekä raudoitusrautoja muutamaan kerrokseen.
5. Ei
6. Päivänä sen jälkeen kun olet muuranut valmiiksi, käytä mielellään punapohjaa (serpo) tai pohjalaastia (finja) ennen kuin aloitat rappauksen, se tarttuu ja kestää paljon paremmin silloin!

Lisäksi käytä rappauslaastia KC-c varsinaiseen rappauksen osaan!
 
Vastaus yllä kertoi suurimman osan, mutta yhden asian voin lisätä. Jos olet aloittelija, valitse KC-massa, älä murcement (gullex). KC-massa koostuu kalkista ja sementistä, kun taas murcement on tavallista portlandsementtiä, johon on lisätty hiukan jauhettua kalkkikiveä pehmeyden vuoksi. KC on kuitenkin paljon pehmeämpi ja helpompi työstää.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.