Olen auttanut laittamaan uutta lattiaa jne., ja aiemmin täällä oli suuria kivilohkareita. Miten ja mitä voisi keksiä täällä: kaikki vinkit ovat tervetulleita
Koska siellä on takka, on varmaan vaatimuksia jostain palamattomasta materiaalista. Olisin luultavasti laittanut pehmeän sauman puulattian reunaa vasten (jotta se voi liikkua vähän), valanut tasoitteen ja laittanut jonkun hienon klinkkerin.
Klinkers ehkä? En tiedä, miten se toimii palosuojausmielessä, mutta voisi olla hyvännäköistä
Olemme harkinneet sitäkin, mutta hieman epävarmoja siitä, miten saisimme klinkkerit taittumaan kulmaan, luin että vesileikkaus voisi toimia. Mutta vaikuttaa vaikealta saada se todella hyväksi. Koska ei voi laittaa listaa piilottaakseen reunan lattian ja klinkkereiden väliltä.
Olen miettinyt valamista, mutta tulimme siihen tulokseen, että siitä ei tule kovin hieno, ellei sitä värjää, mikä on vaikeaa saada oikea sävy, koska on vain yksi yritys. Ja yrittää saada siihen hyvä/siisti pinta. Ei voi oikeastaan hioa, sillä se pölyää, tai vaihtoehtoisesti vettä, mutta silloin siitä tulee mössöä.
Mutta hyvä idea murskata klinkkereitä.
Onhan olemassa tyylikkäitä lasialustoja, jotka voi asettaa suojaksi takkauunien alle, jos löytää mattapintaisen sellaisen oikeassa muodossa ehkä? Se, millaista pohjatyötä tarvitaan, että se toimii, jätän asiantuntijoille, mutta esteettisesti se voisi olla hyvä idea? Jos maalaisi lasin alla olevan pinnan halutussa sävyssä? Mutta listan sovitus lattian kanssa voi olla vaikeaa...
Onhan olemassa paljon vaihtoehtoja. Listasta voit joko muotoilla kaarevan metallilistan itse tai pyytää sepältä tai käyttää pehmeää saumaa.
Klinkkeri: Tee osb- tai vastaavasta mallista, jotta voit helposti mitata ja mitoittaa kaikki laattapalat ja sahata kulmahiomakoneella saadaksesi siistit kaaret. Mosaiikki/murskaus/simpukkakivi ei ole paras valinta, sillä se kerää liikaa likaa takan ympärillä.
Lasi: Tee paperimalli ja tilaa lasimestarilta.
Pelti: Tee paperimalli ja keskustele peltisepän kanssa. Mahdollisesti täytyy ensin täyttää "kolo".
Tasoita. Käytä pehmeää saumaa puuta vasten ja täytä tasoitteella, sekoitukseen voi lisätä pigmenttiä halutessasi.
Valaminen. Betoni/terrazzo ja hionta, rakenna muoviteltan ympärille pölyn hallitsemiseksi.
Olen harkinnut valamista ja, mutta päädyimme siihen, ettei siitä tule niin siistiä, jos ei värjää, mikä on vaikeaa saada oikea sävy, koska on vain yksi yritys. Ja yrittää saada niille hyvä/siisti pinta. Ei voi kunnolla hioa, koska se pölisee, vaihtoehtoisesti vettä sitten. Mutta sitten siitä tulee sotkua sen sijaan. Mutta hyvä idea murskata klinkkeriä.
Edit: sinulla ei ole kuvia siitä?
Olen nähnyt sen IRL, kun olin jossain talossa (tai oikeastaan kahdessa paikassa, kahdessa talossa) mutta valitettavasti minulla ei ole kuvia siitä. Se oli kuitenkin siisti Toinen talo oli tehnyt vähän leveämmän sauman "listaksi" puulattian viereen... toinen oli mielestäni tehnyt pieniä neliöitä tyyliin mustasta klinkkeristä ja tehnyt pyöristetyn reunan niiden avulla (sen sisällä olivat epäsäännölliset/murskatut palat)
Jos törmään kuvaan, pidän ketjusi mielessä!
Terveisin, Sandra
Ajoitko kulmahiomakoneella? Timanttilaikka oletan, minusta tuntuu, että siitä tulee epätasainen leikkaus. Leikattaessa se ikään kuin menee pieniksi pieniksi siruiksi. Vastaan laattaa jos ymmärrät, leikkauksesta