3 664 lukukertaa ·
28 vastausta
4k lukukertaa
28 vastausta
vinkkejä makuuhuoneen seinän koolaamiseen.
Sivu 1 / 2
Hei, olen uusi täällä ja uusi rakennusyhteisössä 
Olen juuri ostanut uuden asunnon, jossa olen kaatanut seinän kahden makuuhuoneen välistä, ja nyt on aika laittaa uusi seinä pystyyn. Mutta kun luen internetistä, tulen hieman hämmentyneeksi. Makuuhuoneessa, johon aion pystyttää seinän, on betonikatto ja betonilattia, seinät ovat kipsistä.
Ajattelin koolata puulla, aloittaen lattialta ja katolta ja sitten kiinnittää laudat välille. Mutta nyt olen lukenut kosteusongelmista? betonin ja puun kanssa.
Aiemmin siellä on ollut vaatekaappeja suoraan betonin päällä 70-luvulta lähtien (kellari alla) ilman ongelmia, Voiko olla ongelmia puukoolauksen kanssa suoraan betonilattialla?
Jos ei, millaiset ruuvit sopisivat hyvin koolauksen kiinnittämiseen betoniin (sekä kattoon että lattiaan), ajattelin lähinnä kuinka paksuja niiden tulisi olla, täytyy ostaa pora niitä varten
Kiitos etukäteen!
Olen juuri ostanut uuden asunnon, jossa olen kaatanut seinän kahden makuuhuoneen välistä, ja nyt on aika laittaa uusi seinä pystyyn. Mutta kun luen internetistä, tulen hieman hämmentyneeksi. Makuuhuoneessa, johon aion pystyttää seinän, on betonikatto ja betonilattia, seinät ovat kipsistä.
Ajattelin koolata puulla, aloittaen lattialta ja katolta ja sitten kiinnittää laudat välille. Mutta nyt olen lukenut kosteusongelmista? betonin ja puun kanssa.
Aiemmin siellä on ollut vaatekaappeja suoraan betonin päällä 70-luvulta lähtien (kellari alla) ilman ongelmia, Voiko olla ongelmia puukoolauksen kanssa suoraan betonilattialla?
Jos ei, millaiset ruuvit sopisivat hyvin koolauksen kiinnittämiseen betoniin (sekä kattoon että lattiaan), ajattelin lähinnä kuinka paksuja niiden tulisi olla, täytyy ostaa pora niitä varten
Kiitos etukäteen!
Aseta sylltätning lattiaa ja kattopalkkia (syll ja hammarband) vasten, jossa se kohtaa paljaan betonin. Kiinnitys tehdään naulatulpilla 8 mm cc60. tämä asetetaan suoraan läpi palkin, mikä mahdollistaa poraamisen palkin läpi betoniin yhdellä kertaa.
Et kai aio rakentaa laudoilla, vaan tarkoitatko ehkä reglar-tyyppiä 2"X3"?
Et kai aio rakentaa laudoilla, vaan tarkoitatko ehkä reglar-tyyppiä 2"X3"?
kiitos vastauksesta, on totta, että minun ei pitäisi ajaa lautojen kanssa, vaan puurimojen kanssa. Ajattelin, että muuten käytettäisiin teräsprofiileja. Mitä mieltä olette, mikä on kätevämpää? Ovatko puurimat kätevämpiä?
Jäsen
· turkiet
· 553 viestiä
Peltisäännöt sanotaan toimivan paremmin äänen suhteen, vaimentavat melua paremmin.
ok täytyy miettiä sitä, mutta kuten nyt näyttää, siitä tulee todennäköisesti puuta, ja juuri 2x3"
ajattelin siis pyytää vinkkejä naulaplugin pituuteen. Minulla on 8mm halkaisija, joten syvyys sitten: koolingin korkeus noin 50mm jos olen oikein, riittääkö silloin 80mm pituus naulalle vai pitäisikö käyttää 90 niin että voin porata 40mm lattiaan tai vaihtoehtoisesti kattoon. vai riittääkö 30mm syvyys jotta naula pitää kunnolla kiinni?
ajattelin siis pyytää vinkkejä naulaplugin pituuteen. Minulla on 8mm halkaisija, joten syvyys sitten: koolingin korkeus noin 50mm jos olen oikein, riittääkö silloin 80mm pituus naulalle vai pitäisikö käyttää 90 niin että voin porata 40mm lattiaan tai vaihtoehtoisesti kattoon. vai riittääkö 30mm syvyys jotta naula pitää kunnolla kiinni?
katsoin nyt ja joillakin näyttää olevan vain 80mm ja 100mm, 100 tuntuu vähän liialliselta ja vaikuttaa siltä, että 2" säännöllä on 45, eli 80-45=35, mikä pitäisi olla minimi kiinnityspaikalle. Joten sen pitäisi onnistua myös 80:lla? anteeksi, että kysyn niin paljon, mutta näin kai oppii? 
riippuu vähän siitä, onko kyseessä betonin pintakerros, kuten rappaus tai muu huokoinen materiaali. ehkä saat otteen vain tästä. mutta huomaat sen, kun poraat. Varo sähköputkia ja mahdollista lattialämmitystä ym.
En kuitenkaan usko, että on suurempia ongelmia sisäseinän kanssa, joka toimii vain osastovana eikä sen tarkoitus ole kestää raskaita kaappeja ym.
Kunhan saat pystyt (pystysuorat tukipuut) tarpeeksi hyviksi pituudeltaan (vähän ylimittaa), jotta voit napauttaa ne paikalleen, niin ne kiilaavat seinän kiinni.
Kun sitten lyöt alas naulakiilan, se uppoaa puuhun muutaman millimetrin lisää myös.
En kuitenkaan usko, että on suurempia ongelmia sisäseinän kanssa, joka toimii vain osastovana eikä sen tarkoitus ole kestää raskaita kaappeja ym.
Kunhan saat pystyt (pystysuorat tukipuut) tarpeeksi hyviksi pituudeltaan (vähän ylimittaa), jotta voit napauttaa ne paikalleen, niin ne kiilaavat seinän kiinni.
Kun sitten lyöt alas naulakiilan, se uppoaa puuhun muutaman millimetrin lisää myös.
80 mm riittää hyvin, jos käytät träreglar sahaat ne hieman liian pitkiksi, jotta ne täytyy lyödä paikoilleen, jolloin ne on helpompi naulata/kiinnittää ruuveilla.
Lisäksi seinä jää tiukasti puristukseen lattian ja katon väliin, jolloin naulatulppa eivät kuormitu erityisesti.
(Hups, edellinen kirjoitti nähtävästi samaan aikaan kanssani, mutta hieman nopeammin)
Lisäksi seinä jää tiukasti puristukseen lattian ja katon väliin, jolloin naulatulppa eivät kuormitu erityisesti.
(Hups, edellinen kirjoitti nähtävästi samaan aikaan kanssani, mutta hieman nopeammin)
täydellistä ja nyt ehkä viimeiseen kysymykseeni 
esim. syll on 4,02m pitkä, ajattelin sitten käyttää 4,04m sääntöä, luin artikkelin (kotinikkari internetissä luulisin), joka kirjoitti jakaneensa 5m pitkän syllin kahteen osaan, 2,5m kumpikin eli oli kaksi sääntöä lattialla. eli ne veivät puolet kummastakin pituudesta. onko tämä ok? minun mielestäni on itsestään selvää, että pitäisi olla yksi pitkä, koska puu on elävä jne..
Kiitos jälleen kaikista vastauksista! on todella hienoa löytää tällainen hyvä yhteisö!
esim. syll on 4,02m pitkä, ajattelin sitten käyttää 4,04m sääntöä, luin artikkelin (kotinikkari internetissä luulisin), joka kirjoitti jakaneensa 5m pitkän syllin kahteen osaan, 2,5m kumpikin eli oli kaksi sääntöä lattialla. eli ne veivät puolet kummastakin pituudesta. onko tämä ok? minun mielestäni on itsestään selvää, että pitäisi olla yksi pitkä, koska puu on elävä jne..
Kiitos jälleen kaikista vastauksista! on todella hienoa löytää tällainen hyvä yhteisö!
Eikö olisi riittänyt, että liimaa pohjan ja yläkiskon rakenneliimalla ja pidentää kiskoja muutamalla millimetrillä niin, että ne istuvat tiukasti? Niin ei tarvitsisi huolehtia putkien tai sähköjohtojen poraamisesta...? Onhan se loppujen lopuksi vain väliseinä...
Koska nykyään on olemassa erittäin hyviä liimoja, liimaaminen pitäisi olla täysin mahdollista. Itse poraan noin 25 mm syvälle betoniin, sillä vesi/sähkö kulkee yleensä vähintään 30 mm syvällä... mutta koskaan ei voi olla täysin varma.
Ehkä yhdistelmä, liimaus ja 3 naulatulpan asettaminen ylös ja alas, jolloin poratessa syntyy hieman jännitystä samalla kun voi olla varma, että seinä pysyy paikoillaan.
Ehkä yhdistelmä, liimaus ja 3 naulatulpan asettaminen ylös ja alas, jolloin poratessa syntyy hieman jännitystä samalla kun voi olla varma, että seinä pysyy paikoillaan.
Pakottaa tuo sääntö (4040 mm) 20 mm:n ylimääräisellä mitalla sisäseiniä vasten (jos mitta on 4020) en olisi tehnyt. Sisäseinät todennäköisesti siirtyvät hieman silloin.
Apterpituudet eli standardimitat ovat (tässä laajuudessa) ...3900 4200 4500... mm, jos nuo mitat ovat hämmentäneet hieman?
/Kent
Apterpituudet eli standardimitat ovat (tässä laajuudessa) ...3900 4200 4500... mm, jos nuo mitat ovat hämmentäneet hieman?
/Kent
Kätevin tapa on käyttää 70 mm metalliprofiilia (mieluiten korkeammalla laipalla) katossa ja lattialla ja sitten asettaa 2"3" näihin. Metalliprofiilit kiinnitetään lyhyillä naulatulpeilla, ja puureglaat voidaan kiinnittää vetämällä kipsiruuvi laipan läpi reglaan.Kiranos sanoi: