2 914 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Vinkkejä kuinka voin "liittää yhteen" lattiahirren
Hei olen tekemässä seinän siirtoa keittiössä ja törmäsin ongelmaan, jossa lattia-orren linja on juuri siinä, missä minun täytyy sijoittaa pylvään, jotta vältyn siirtämästä sähkökaappia. Ajattelen jotain sellaista kuin mitä olen piirtänyt kuvaan 2.
Tai ehkä on olemassa jokin parempi tapa toteuttaa tämä? Lattia-orren leikkaus on 90 mm ja sokkelipalkki ryömintätilassa on 130 mm leveä, joten kummallekin puolelle jää 2 cm tukea. Lisäksi se on juuri moduulisauman kohdalla.
Mainittakoon, että minulla on toinen sokkelipalkki ryömintätilassa, joka sijaitsee 2600 mm päässä, joten lattia-orsi/palkisto on kahdella "kantavalla linjalla".
Kiitollinen vastauksista ja mielellään vinkeistä.
Tai ehkä on olemassa jokin parempi tapa toteuttaa tämä? Lattia-orren leikkaus on 90 mm ja sokkelipalkki ryömintätilassa on 130 mm leveä, joten kummallekin puolelle jää 2 cm tukea. Lisäksi se on juuri moduulisauman kohdalla.
Mainittakoon, että minulla on toinen sokkelipalkki ryömintätilassa, joka sijaitsee 2600 mm päässä, joten lattia-orsi/palkisto on kahdella "kantavalla linjalla".
Kiitollinen vastauksista ja mielellään vinkeistä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinulla on siis jonkinlainen elementtirakenteinen valmismökki? Haluaisin nähdä kuvan, joka esittää lattiamoduulien sijoittelun kokonaisuudessaan. Sen ei pitäisi olla mikään ongelma, mutta kuviesi perusteella sitä ei voi varmuudella sanoa. Ne ovat liian "leikatut".
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yleisesti ottaen tulisi välttää pylväiden lepäämistä palkkien päällä. Jos pylväskuorma on suuri, kuten se todennäköisesti on tässä tapauksessa, voivat leikkausvoimat olla liian suuria palkkeihin nähden. Palkin leventäminen voi olla ratkaisu, mutta se on tarkistettava ensin. Ilman piirustusta, joka näyttää kokonaisuuden, ei voi sanoa enempää juuri nyt.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Haluan nähdä mittapiirroksen tai mittakaavaan tehdyn pohjapiirustuksen, jotta voidaan arvioida, kuinka pitkät palkit ovat. Pienet osat voivat selittää, mutta niistä ei voi laskea.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En löydä viestejäni juuri nyt. He ovat muuttaneet käyttöliittymää. Etsin myöhemmin. Vain pieni esimerkki laskelmasta. Jos palkki on 3 m pitkä ja sen päällä on tasaisesti jaettu kuorma 15 kN/m, niin pylväskuorma on 22,5 kN per pylväs. Katsomalla Rakennuspuu-oppaan taulukkoa kantavista puuosista, huomaan, että 45x220 puu kestää leikkausvoimaa maksimissaan noin 12 kN. Kaksi yhteenruuvattua kestävät siis kaksinkertaisesti, eli 24 kN. Tässä tapauksessa lasketaan palkin poikkileikkauspinta-ala.
Reiva seinänpätkä(musta ruutu kuvassa sähkökaapilla) jossa pilari tulee olemaan, jää paikalleen ja pitäisi auttaa keventämään pilariakin?
Laskettu 20kN pilaripaineella.
190 x45 lattiapalkki valitettavasti mutta ehkä voidaan kiilata 195x45 kuitenkin viereen?
Punainen viiva pohjapiirroksessa on missä moduuliliitos menee. PDF-tiedosto alimpana.
Laskettu 20kN pilaripaineella.
190 x45 lattiapalkki valitettavasti mutta ehkä voidaan kiilata 195x45 kuitenkin viereen?
Punainen viiva pohjapiirroksessa on missä moduuliliitos menee. PDF-tiedosto alimpana.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Kuten jo mainittiin, kiinnitä sääntö kummallekin puolelle peruspalkkia, jonka päälle katkaistu lattiasääntö sitten lepää. Vaihtoehtoisesti siirrä pylvästä hieman välttääksesi lattiasääntöä. Joka tapauksessa pylvään tulee ulottua peruspalkkiin asti eikä se saa seistä lattiapalkeen päällä.
Kiitos avusta, yksi viimeinen kysymys.
Kelpaisiko tämä ruuvi kokoamiseen: https://www.byggmax.se/träskruv-c4-60x180-p249681
Vai pitäisikö minun suoraan panostaa tämän tyyppiseen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/skruv/träskruv-utvändigt/träskruv-topkon-hex
Kelpaisiko tämä ruuvi kokoamiseen: https://www.byggmax.se/träskruv-c4-60x180-p249681
Vai pitäisikö minun suoraan panostaa tämän tyyppiseen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/skruv/träskruv-utvändigt/träskruv-topkon-hex
Klikkaa tästä vastataksesi