Jouduin ottamaan alas alakaton osassa taloa, koska siellä asui hiiriä, joten haju oli aika epämiellyttävä. Nyt haju on poissa ja haluan laittaa puulankut takaisin alakatoksi. Olen kokeillut yhdellä testilankulla ja sen voi saada ylös, mutta se lepää tuskin tukipinnalla, noin 7 mm. Sain idean mitata urien välinen etäisyys, sahata lankku, sitten katkaista se vinoon puoliksi, kiinnittää yksi lista toisen alle ja naulata kaikki kiinni. Mitä mieltä olette tai onko muita ideoita? He ovat varmasti rakentaneet lankut paikoilleen samalla kun he rakensivat taloa, koska liikkumavaraa ei ollut ollenkaan. Luonnos alla Käsin piirretty kuva, jossa piirretään puuleikkaus ja mitat osoittavat 72 cm leveän ja 1,5 cm syvän uran kattoon liittyvän laudan asentamiseksi.

Oletko kokeillut sahata päät näin?
Käsin piirretty luonnos puupalkkien liitoksesta, jossa sahatun alueen mitat on merkitty: leveys noin 72 cm ja syvyys 1,5 cm.

Ei ole niin, että yhdessä kohtaa olisi suurempi koverrus palkeissa, josta lautoja olisi helppo nostaa?
Mieleeni on tullut, että laudat työnnettiin sisään yhdestä kohtaa, vähän kuin kaapin puusälekaihtimet.

J justusandersson sanoi:
Oletko kokeillut sahata päitä näin?
[kuva]
Ei mutta ajattelin sitä. En ole vielä ollut kovin tuottelias, joten suurin osa on ajattelutyötä. Hyvä idea!

Oldboy Oldboy sanoi:
Eikö ole niin, että palkissa on jossain kohtaa isompi syvennys, josta lankut on helppo saada ylös?
Minulle on tullut mieleen, että lankut työnnettiin sisään yhdestä paikasta, vähän kuin kaapin puusäleikkö.
Ei, ei siltä miltä olen nähnyt, minulle on tullut sama ajatus.

Ei ollut uria, mutta ne voitiin asettaa viistosti, koska laudat ovat vain 170 mm leveitä.
Kalteva lankku kattoon kiinnitettynä, ilman uria. Lankun paksuus 170 mm, kulmat viistetty tiiviin sovituksen vuoksi, käytetty höylättyä höyläpuuta.
Kulmien viistoitus onnistui niin tiukasti, että lauta liikkui enintään 6 mm!
Lähikuva puulaudasta vinosti asetettuna betonipintaa vasten, jossa näkyy viimeistely ja viistetyt kulmat.
Viimeisten lautojen kohdalla käytin sinun tekniikkaasi @justusandersson.
Asetin irtonaisen sulan ponttiin, jotta puu voi liikkua, mutta ne pysyvät myös tiiviinä
Voimme nähdä kappaleen vinosti asetettuna, kulmat viistettyinä, luoden tiukan istuvuuden. Puu on kiinnitetty työpöydälle puristimella.

Kiitos kaikista ajatuksista!

• Tykkään
Oldboy ja 1 muu
  • Laddar…
Joten ne saatiin ylös vinossa. 170 mm on kuitenkin melko leveitä lautoja. Hyvä tietää!

Hyvä palautetta. :) (Minä kieltäydyn käyttämästä peukkua, koska se on niin ruma ja mahdoton nähdä, mitä sen pitäisi esittää.)

• Tykkään
FreQa
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.