Hei,

Aiomme remontoida kellarikerroksemme kylpyhuoneen. Olen purkanut lattiakaivon ja hieman ympäriltä.

Olemme päättäneet vetää viemärin uudelleen ja siirtää wc-istuimen muun muassa.

Kuinka paljon uskaltaa purkaa "uria" uusille viemäreille?

Eli kyseessä on kellarikerroksen lattia, joka on noin 5-10 cm betonia ja sitten murskaa/soraa/maata suoraan alla. En ole tähän mennessä törmännyt mihinkään raudoitukseen.

Talo on vuodelta 1959 ja se on rinteeseen rakennettu talo, jossa kantavat seinät ovat betonikivestä noin 120 cm syvälle maahan ja sitten on perustus.

Arvelen, että kellarilattia on valettu sen jälkeen kun seinät/runko ovat valmiina, eikä sillä siis ole mitään vaikutusta kantavuuteen, joten eikö kannattaisi vain purkaa, mutta en tiedä?

Katso punaisella merkitty huone piirustuksesta.

• Kaivantunut kalliolattiassa, ympärillä työkalut kuten punainen poravasara ja lapio. Maata ja soraa on kasattu reunoille.
  • Rakennuspiirustus, jossa on kellarikerroksen pohjapiirros, punaisella ympyröitynä kylpyhuone, ja mittoja eri maatasoista ja kantavista rakenteista.
Jos et aio ajaa pitkiä matkoja, niin siitä ei ole minkäänlaista ongelmaa.

Se tulee olemaan aika paljon, jos katsot kuvaa.

Vihreä tulee uudesta WC:stä noin 3m
Keltainen suihkun lattiakaivosta noin 3m
Punainen yläkerran keittiöstä ja pesualtaasta noin 3m

Kaksi sinistä ovat pienistä lattiakaivoista tai mahdollisesti spygatteista saunassa ja pesukoneshuoneessa noin 1,5 ja 0,5 m

Musta on pesualtaasta noin 0,5m

• Rakennuspiirustus, jossa värillisiä viivoja uusiin kylpyhuonetöihin: vihreä wc:stä, keltainen suihkusta, punainen keittiöstä ja siniset viemäristä.
Se, mitä tulee ottaa huomioon, on että levy voi kestää maapainetta ulkopuolelta. Mutta se on vasta, jos bilar koko seinän varrella esim.

Voit bila kuten olet ajatellut ilman ongelmia, osittain koska kyseessä on lyhyemmät matkat ja on muita seiniä, jotka kestävät vastaan.

Joo, luulen, että ymmärrän, mitä tarkoitat. Olen kokenut saman ilmiön, kun suuria altaita on tyhjennetty liian nopeasti.

Mutta etkö usko, että se on ongelma meidän tapauksessamme?

Olin miettinyt koko vanhan betoniputken kaivamista ylös ja sen vaihtamista, mutta se menee ehkä talon perustuksen alle, ja se tuntuu hankalalta. Mutta nyt olemme löytäneet toisen modernimman muoviputken, johon aiomme yhdistää.

T Themattias80 sanoi:
Mutta et usko, että se on mikään huoli meidän tapauksessamme, vai mitä?
Ei, ei vähimmässäkään määrin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.