3 651 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Viivat/varjot sisäkatossa (kipsi)
Meillä on ollut käsityöläisiä täällä, jotka ovat asentaneet uuden sisäkaton alakertaan spot-valoilla. Uusi katto kulkee kahden huoneen läpi yhteensä noin 70 neliömetriä. Nyt noin 1,5 kuukauden jälkeen on ilmestynyt selviä varjoja/viivoja kattoon kipsilevyjen saumakohtiin. Näemme tätä noin 10 kohteessa ja olemme nyt pyytäneet käsityöläistä tulemaan takaisin katsomaan tätä.
En tiedä kuinka tiheästi he ovat asentaneet kattokoolaukset tai millaisia kipsilevyjä he ovat asentaneet, mutta joka tapauksessa he ovat asentaneet levyt "limittäin" (eli saumat ovat hieman eri paikoissa, ei yhtenä pitkä viiva koko katon läpi). Kattokoolaukset on asennettu seinää vasten ja vanhan sisäkaton päälle (joten meillä on nyt noin 8 cm matalampi huonekorkeus).
Mistä tämä johtuu? Ovatko he tehneet kattokoolaukset liian suurilla välimatkoilla, kiinnittäneet levyt liian huonosti, tasoittaneet huonosti, käyttäneet väärää materiaalia/tuotetta (ajattelen tässä erityisesti tasoitetta, olen lukenut/kuullut jostain, että on olemassa jotain tasoiteliimaa tai mikä sen nimi nyt onkaan) tai mitä?
Kuinka tämä tulisi korjata, onko kyseessä uudelleentasoittaminen/hionta/maalaus koko katosta vai onko teillä muita neuvoja? Mietin, että ottaisin jonkun toisen käsityöläisen tänne saadakseni heidän arvionsa, en täysin luota ensimmäisiin käsityöläisiin.
APUA!
En tiedä kuinka tiheästi he ovat asentaneet kattokoolaukset tai millaisia kipsilevyjä he ovat asentaneet, mutta joka tapauksessa he ovat asentaneet levyt "limittäin" (eli saumat ovat hieman eri paikoissa, ei yhtenä pitkä viiva koko katon läpi). Kattokoolaukset on asennettu seinää vasten ja vanhan sisäkaton päälle (joten meillä on nyt noin 8 cm matalampi huonekorkeus).
Mistä tämä johtuu? Ovatko he tehneet kattokoolaukset liian suurilla välimatkoilla, kiinnittäneet levyt liian huonosti, tasoittaneet huonosti, käyttäneet väärää materiaalia/tuotetta (ajattelen tässä erityisesti tasoitetta, olen lukenut/kuullut jostain, että on olemassa jotain tasoiteliimaa tai mikä sen nimi nyt onkaan) tai mitä?
Kuinka tämä tulisi korjata, onko kyseessä uudelleentasoittaminen/hionta/maalaus koko katosta vai onko teillä muita neuvoja? Mietin, että ottaisin jonkun toisen käsityöläisen tänne saadakseni heidän arvionsa, en täysin luota ensimmäisiin käsityöläisiin.
APUA!
Viimeksi muokattu:
Olen kokenut saman asian. Voi olla hankalaa saada siitä täysin sileä ilman halkeamia ja varjoja, erityisesti jos pinta-ala on suuri ja valoa tulee voimakkaasti. Oma kokemukseni on, että jos käyttää paperinauhoja ja pääasiassa kipsilaastia saumojen täyttämiseen, tulos on paljon parempi kuin jos käyttää kangasnauhoja ja pelkästään hiekkaa.
Okei, kiitos paljon. Olen myös lukenut, että paperinauhat ovat suositeltavia. Tällä hetkellä harkitsen yksinkertaisesti odottavani vielä 6 kuukautta ja sitten tuon tänne käsityöläiset ratkaisemaan ongelman. Odotan, että katto/säännöt ovat silloin asettuneet ja puun ei pitäisi enää liikkua. Mitä mieltä olet siitä?
Kipsikatot voivat valitettavasti näyttää siltä kuten kuvaamasi, vaikka levyt olisivat oikein asennettu ja oikeita nauhoja olisi käytetty. Tietenkin, riski halkeamille kasvaa, jos asennus ja maalaus eivät ole toteutettu ammattimaisesti. Maalausta on vaikea tarkistaa jälkikäteen ilman että tekee vahinkoa katolle. Sen sijaan voit tarkistaa tukipuiden etäisyyden mittalaittein, ja jos cc-mitta on virheellinen, sinulla on jotain konkreettista kerrottavaa käsityöläiselle.
Jos olettaa, että levyt eivät ole aivan väärin asennettu, niin paras toimenpide olisi jännittää kuitukangas kattoon ja maalata uudelleen.
Onnea!
Jos olettaa, että levyt eivät ole aivan väärin asennettu, niin paras toimenpide olisi jännittää kuitukangas kattoon ja maalata uudelleen.
Onnea!
Oletan, että kyseessä on puutalo?
Siinä tapauksessa on muistettava, että puulla voi olla suhteellisen suuria kausiluonteisia liikkeitä.
Tämä huomataan enemmän, mitä pidempi pituus on kyseessä.
Se, mitä yritän sanoa, on että käsityöläisesi eivät välttämättä ole tehneet virhettä, vaan se ilmiö, jonka olet havainnut, ei luultavasti ole vältettävissä annetuissa olosuhteissa.
Fiberfilt on luultavasti myös minun paras neuvoni.
Siinä tapauksessa on muistettava, että puulla voi olla suhteellisen suuria kausiluonteisia liikkeitä.
Tämä huomataan enemmän, mitä pidempi pituus on kyseessä.
Se, mitä yritän sanoa, on että käsityöläisesi eivät välttämättä ole tehneet virhettä, vaan se ilmiö, jonka olet havainnut, ei luultavasti ole vältettävissä annetuissa olosuhteissa.
Fiberfilt on luultavasti myös minun paras neuvoni.
Kiitos paljon. Olin myös ajatellut, että kausivaihtelut vaikuttavat suuresti, koska asumme puutalossa, ja nyt on ollut erittäin kylmä esim. Se vahvistaa teoriaani siitä, että meidän tulisi odottaa 6 kuukautta tai niin ennen kuin hoidamme tämän (kuten sanotte kuituvillalla). Sitten ei ole takuuta, että se ei tule uudelleen, mutta haluaisin "liikkeen pysähtyvän" ainakin juuri nyt ennen kuin hoidamme sen.
Työ on tehty ammattilaisten toimesta enkä itse näe, että se olisi huonosti tehty. Mutta aion tarkistaa säännölliset välit.
Työ on tehty ammattilaisten toimesta enkä itse näe, että se olisi huonosti tehty. Mutta aion tarkistaa säännölliset välit.
Klikkaa tästä vastataksesi