Meillä on paljon ketjuja, jotka käsittelevät tätä aihetta, ja ne lähtevät usein keskusteluihin asbestin vaarallisuudesta ja sen käsittelystä. Mielestäni se on todella mielenkiintoista, mutta en ole suoranaisesti aloittamassa uutta sellaista keskustelua, vaan haluaisin vain apua kumoamaan/vahvistamaan, onko löytämäni asbestia.

Näin se näyttää:

Nelikulmainen, harmaa putki saunan puisessa katossa; mahdollinen asbestimateriaali, rakennettu luultavasti 1980-luvun puolivälissä.

Harmaa, neliskulmainen putki saunan katossa, mahdollisesti asbestia, puupaneelin vieressä.

Tämä on saunan ilmanvaihto ja se on täysin virheellinen. Aion siksi tehdä siitä kokonaan uuden ja silloin tämän neliön muotoisen, harmaan putken on mentävä. Kysymys kuuluu siis, voiko putki olla asbestia. Sauna on rakennettu 80-luvun jälkipuoliskolla, koska se sijaitsee huoneessa, jonka 1985 asti oli öljysäiliö kattilaan.

Terveisin
Fred

Kyllä, nelikulmaiset harmaat ilmanvaihtoputket olivat yleisesti asbestipitoisia.

On erittäin todennäköistä, että putkesi sisältävät asbestia. Jos haluat olla 100% varma, ota näyte ja lähetä se analysoitavaksi.

On melko todennäköistä, että se, mitä näemme kuvissa, on eterniittiputki.
Ja eterniitti on eräänlainen sementtipohjainen materiaali, vahvistettu asbestilla.
Voit nähdä asbestimattojen tuskiksi kudotun maton selvästi putkessa ylimmässä kuvassa.

Ja asbestia on edelleen runsaasti ympärillämme, esimerkiksi kaikissa julkisivuissa sidilevyissä
Eternit-laattoja seinällä, naulattu paikoilleen.

Ja silti meillä on ehkä maailman korkein elinajanodote :)

Se näyttää täsmälleen samalta kuin meidän ikkunat näyttivät, heitin pois kaikki eternitkanalit FTX-järjestelmän vaihdon yhteydessä.

Käytettiinkö siis asbesti/eternit vielä 80-luvun lopulla...? Ja miksi valittiin juuri sellainen putki saunaan?

roland53 sanoi:
Ja, 4-kulmaiset harmaat ilmastointiputket tehtiin usein asbestiseoksella.

On suuri todennäköisyys, että putkesi sisältävät asbestia, jos haluat olla 100% varma, ota näyte ja lähetä analyysiin.
Mutta jos minun pitää käsitellä näytettä ja lähettää se, voin yhtä hyvin vain poistaa putken...:rolleyes:

Paxman sanoi:
Käytettiinkö siis asbesti/eternit niin myöhään kuin 80-luvun lopulla...? Ja miksi valittiin tällainen putki juuri saunaan?
Täyskielto tuli vuonna 1982.

Paxman sanoi:
Fast ska jag hantera ett prov och skicka iväg kan jag ju lika gärna bara ta bort röret...:rolleyes:
Siinä ajattelet kyllä aivan oikein luulisin.
Nosta se kokonaan pois, tai niin isoina paloina kuin mahdollista, niin sinun ei tarvitse huolehtia myöhemmin.

Paxman sanoi:
Mutta jos minun pitää käsitellä näytettä ja lähettää se matkaan, voin yhtä hyvin vain poistaa putken...:rolleyes:
Joo, olisin tehnyt samoin, en olisi edes kysynyt täällä foorumilla.

Oletan, että kestää kauemmin saada vastaus kuin tehdä itse työ...

Mutta olisin ollut normaalisti varovainen kasvomaskin kanssa. .... :cool:

Stefan N sanoi:
Täyskielto tuli 1982.
Siinä tapauksessa sen täytyy olla uudelleenkäyttöä, jos se todella on asbestikanava... koska öljypannu heitettiin pois 1985 (mistä olen voinut päätellä löytämieni vihjeiden perusteella). Sauna ei voi olla olemassa ennen kuin öljypannu vaihdettiin sähkölämmittimeen, koska säiliö, kuten sanottu, seisoi siellä mihin sauna sitten rakennettiin, ja seisoo edelleen tänään.

Kyllä, olisin tehnyt niin, en olisi edes kysynyt täältä foorumilta.

Oletan, että vastauksen saaminen kestää kauemmin kuin itse työn tekeminen......

Mutta olisin ollut normaalin varovainen, käyttäen hengityssuojaa. ....
Kysyn foorumilla, koska pidän asioiden oppimisesta! :thumbup: Aion luoda ylipaineen saunaan niin, että mahdolliset kuidut, jotka irtoavat kanavaa käsitellessä, puhalletaan ulos korvausilmaventtiilin kautta, joka näkyy kuvissa. Sitten ohjaan kanavan muovisäkkiin ja sidon tiukasti... tietenkin hengityssuojaimella varustettuna.

Ehkä OT, mutta muistaakseni Tylö suositteli, että saunan ilmanvaihto tapahtuisi ainoastaan viereiseen huoneeseen.

Eli tuloilmaventtiili on seinässä oleva aukko kiukaan alla, ja poistoilma otetaan ylhäältä aivan katon alta diagonaalisesti saunan toiselta puolelta, ja ulos samaan huoneeseen, josta tuloilma otetaan.

Joten kanavia, olivatpa ne asbestisementistä tai ei, ei pitäisi tarvita.

Ehkä riittää, että kanava tukitaan siis.

Olet täysin oikeassa KOW... juuri sitä tarkoitan ensimmäisessä viestissä, jossa kirjoitan, että ilmanvaihto on täysin virheellinen. Nykyinen kanava ei ole tarpeellinen, joten se poistetaan, olen väliaikaisesti täyttänyt korvausilmanventtiilin vähän lasivillalla.

Saunaa ei rakentanut mikään sauna-asiantuntija, joten on muitakin virheitä, kuten se, että kiuas ei ole samalla seinällä kuin ovi, ja lauteet on sijoitettu suorakaiteen muotoisen saunan lyhyimmälle seinälle! :banghead:

Aion tehdä ilmanvaihdon kokonaan uudelleen niin, että on erillinen kanava kun saunaa käytetään (joka ei sisällä korvausilmanventtiiliä) ja toinen kanava, kun haluan poistaa kosteuden tuulettimen avulla. Minulla on tästä itse asiassa toinenkin ketju...

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.