Olin ajatellut sahata kynnyksen talossani (sinne menee portaat alas).
Olen miettinyt ja katsonut piirustuksia, mutta en keksi, että siitä olisi mitään ongelmaa. Tietenkään ei ole suoraan kuormaa yläpuolella (koska siihen tulee reikä).

Eihän ole todennäköistä, että kynnys jollain tavalla altistuisi jännitykselle tai puristusvoimalle?

Mikael_L
Tarkoitatko todella kynnystä?
Et olettankaan lattiaa tai jotain sellaista?

Mutta kynnys ei normaalisti vastaanota veto- tai puristusvoimia pituussuunnassa.
Pystysuoran tukipuun alla on puristusvoima, jos kynnyksellä ei ole tukea tämän kohdan alla, tulee siitä taivutusvoima. (Painuminen aiheuttaa oikeastaan vetovoimia kynnyskohdassa, mutta en usko, että sitä otetaan huomioon rakenteissa? Onko joku eri mieltä?)
Kynnys altistuu myös hieman voimille, kun esim. tuuli puhaltaa ja kun seinillä kiinnitetty levyaine vakauttaa taloa ja on kiinnitetty kynnykseen.
Mutta se ei ole ongelma, jos vain pieni osa kynnyksestä poistetaan.

Mikael_L sanoi:
Tarkoitatko todella alapuutarinaa?
Et ehkä kantavaa palkistusta tai jotain sellaista?
Tarkoitan alapuutarinaa kyllä, eli palkkeja "ulkoreunassa", johon kantavat palkit kiinnittyvät ja seinän tukipalkit seisovat.
Mikael_L sanoi:
Mutta alapuutarinnalla ei yleensä ole mitenkään veto- tai puristuskrafter pituussuunnassa.
Kantavan tukipalkin alla on puristusvoima, jos alapuutarinnalla ei ole tukea tämän kohdan alla, siitä tulee taivutusvoima. (Taivutus johtaa periaatteessa vetovoimiin alapuutarinnalla, mutta en usko, että sitä huomioidaan rakenteessa? Onko jollakulla toinen mielipide?)
Yläpuolella ei ole kantavia tukipalkkeja, tukipalkit ovat sivupalkkeja (tietenkin), mutta kyseinen osa alapuutarinnasta saa erittäin hyvän tuen perustalta.
Mikael_L sanoi:
Alapuutarinta altistuu myös hieman voimille, kun esimerkiksi tuuli puhaltaa ja seinille ruuvattu levymateriaali, joka vakauttaa taloa, on alapuutarinnassa kiinni.
Mutta se ei ole ongelma, jos vain pieni osa alapuutarinnasta poistetaan.
Kyseessä on 80 cm pätkä alapuutarinnasta, joka on 10,5 m pitkä. Se on itse asiassa melko tarkasti keskellä.

Mutta se on hyvä, kuulostaa siltä kuin olen ajatellutkin. Kun seisoin vaijerisaavan kanssa poistettuani lecatiilet alapuutarinnan alta, se näytti niin tukevalta ja ajattelin "eikö siinä todella ole voimaa pituussuunnassa" 🙂

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Ja jos en nyt ymmärrä mitään väärin, niin sitten vain sahataan poikki.

Mutta onhan se harvinaista, että tarvitsisi sahata alajuoksua portaiden vuoksi. ;)
Sen sijaan alajuoksu sahataan usein, kun asennetaan ovi tai terassiovi.

Voit myös tarkistaa, onko alajuoksun kiinnittämiselle perustukseen molemmin puolin leikkauskohtaa sopiva paikka.

Jos se olisi ollut hirsitalo, niin sokkeli on tarkoitettu pitämään talon alaosa yhdessä. Joten hirsitalossa vetokuormitus on tärkein asia, ei puristuskuorma. Kun sokkeli liitetään, se on tehtävä sahaliitoksella. Tämä tekee siitä uskomattoman tyhmää katkaista sokkeli hirsitalossa. Oletan, että asia on toisin modernissa talossa.

Mikael_L sanoi:
Jos en nyt ymmärrä väärin, niin siitä vain sahaamaan.

Tosin on harvinaista, että joutuu sahaamaan alajuoksua rappusten tähden. ;)
Sen sijaan alajuoksua sahataan (usein), kun asennetaan ovi tai parvekeovi.
Joo, tajuan sen. Mutta kyseessä on vähän erityistapaus ja melko vaikea selittää. Katso kuvaa, johon olen merkinnyt punaisella, mihin aion sahata. Talo on vähän kuin kaksi osaa (vaikka kaikki on rakennettu kerralla). Teknillisesti alajuoksu, jonka aion sahata, ei ole äärimmäinen, vaan talon keskellä. Eri puoliskot ovat eri korkeuksilla (ero on 3 porrasta, 49 cm heidän välillään). Eri osilla on myös lattian kannattimet ja kattoristikot eri suuntiin. Joten siellä missä aion sahata on oikeastaan ​​kaksi alajuoksua, yksi kummallekin osalle.
En tiedä tuliko tämä selvemmäksi :)

Mikael_L sanoi:
Voit myös katsoa, onko järkevää kiinnittää alajuoksu perustukseen molemmin puolin sahattavaa kohtaa.
Joo, mietin sitä kirjoittaessani viestiä. Ei ole kovin vaikeaa pultata kunnolla lecaväähän, jolle kaikki seisoo. Tämä on hyvä useammista syistä.

Rakennuksen pohjapiirros, jossa on merkitty punaisella viivalla kohta, johon jakaminen suunnitellaan. Eri tasolla olevat osat näkyvissä.

Viimeksi muokattu:
Olen nyt pultannut kiinni kynnyksen lecaharkkoihin ("perustus") M12 kierretangolla ankkurimassalla siihen kohtaan, missä aukko tulee. Ehkä sitä ei tarvita, mutta siitä ei voi olla haittaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.