Vesilasi on todellinen ihmelääke. Sillä on lukemattomia käyttökohteita. Jos rakentaa purjelaivamalleja ja haluaa, että ne näyttävät siltä kuin ne purjehtisivat tuulessa, voi kostuttaa purjeet vesilasilla ja puhaltaa niihin puhaltimella, kunnes ne kuivuvat. Silloin ne kovettuvat siihen asentoon.
Toinen erittäin hauska asia, johon voi ryhtyä, on kemiallinen puutarha. Suositellaan, jos ette ole kokeilleet sitä aiemmin.
 
  • Tykkään
Lossan
  • Laddar…
Forbo sanoi:
Mitä olen ymmärtänyt, vesilasi ei ole diffuusiotiivis, mutta se on vedenpitävä.
Paras vaihtoehto on ehkä soittaa Eversealille ja kuulla, mihin he uskovat tuotteen soveltuvan...
Jo, kaveri, joka oli täällä ja ehdotti, että käsittelemme kellarilattian vesilasilla, työskentelee Eversealilla.
Ilmeisesti betoni muuttuu diffuusioavoimeksi, mutta ei täysin vedenpitäväksi. Betoni kuivuu kuitenkin ja siihen voidaan "asentaa minkä tahansa lattian päälle".
Jos sen jälkeen levitetään kerros epoksia, betonista tulee täysin vedenpitävä + se suojaa radonilta.

Minusta vain on niin kummallista, ettemme ole kuulleet tästä kellarilattian käsittelymenetelmästä, olen skeptinen...

Voi myös ihmetellä, kuinka kauan vesilasi kestää, kuten joku kirjoitti yllä.
 
Tina123 sanoi:
Jo, kaveri joka on ollut täällä ja ehdottanut, että käsittelemme kellarin lattiaa vedelasilla työskentelee Eversealille. Ilmeisesti betonista tulee diffuusion avoin mutta ei täysin vedenpitävä. Betoni kuitenkin kuivuu ja voidaan "asentaa mikä tahansa lattia päälle". Jos sitten laitetaan kerros epoksia, betonista tulee täysin vedenpitävä + se suojaa radonilta. Minusta on vain niin kummallista, ettemme ole kuulleet tästä menetelmästä kellarilattioiden käsittelyssä, olen skeptinen... Voi myös miettiä, kuinka kauan vedelasi kestää, kuten joku kirjoitti yllä.
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se usein onkin sitä.

Everseal on tuote, jota käyttävät rakentajat, jotka eivät tee oikein, eli odottavat, kunnes betoni on kuiva, se on minun kokemukseni.

Sitten onkin se kokemus kemikaalien ja kosteuden sekoittamisesta, joka on vähän niin ja näin...
 
Kaikki menetelmät, joissa yritetään sulkea kosteus "väärältä puolelta" betonista, toimivat pitkällä aikavälillä huonosti. On taipumus irrota ajan myötä.
 
Jotkut tässä ketjussa ovat täysin hakoteillä. Vettäkeinu (kaliumsulikaatti tai natriumsulikaatti tai molempien seos) on yksi vanhimmista aineista betonin käsittelyyn. Se on voimakkaasti emäksistä (pH 10) ja ihoa ja silmiä tulisi suojata tätä levitettäessä. Siitä ei muodostu tunnettuja vaarallisia kaasuja tai myöhempiä päästöjä. Vettäkeinu reagoi kemiallisesti betonin kanssa ja tekee betonista sellaisen, että se voi päästää läpi vain kaasumaista vettä, tästä syystä EI suositella mitään diffuusiotiivistä materiaalia päälle, kuten solumuovia tai mineraalivillaa. Jos betonille haluaa maalata, tulisi käyttää diffuusioavoimen maalia. En laittaisi epoksia vedenpitävälle pinnalle, ellei betonilaatta ole lämmitetty. Epoksi on nimittäin diffuusiotiivis, vesi ei läpäise sitä, ei edes kaasuna. Jos on riski, että laatta jäähtyy talvella, niin epoksin alla oleva kosteus voi aiheuttaa pakkasrapautumista. Ainoa ongelma, jonka voin nähdä vedenpitävällä pinnalla, on se, että usein syntyy suolakerrostumia (kun vesihöyry kulkeutuu betonin läpi, se kuljettaa mukanaan hieman suoloja), jotka eivät ole vaarallisia mutta niin rumentavia. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä, miten tätä voi välttää?
 
J
Olen käyttänyt vesisilikaattia, kun olen valanut pieniä lampia, jotta vesi ei valuisi betonin läpi, mikä muuten tapahtuisi, ja se on toiminut erinomaisesti.

Sekoitin vain muutaman pisaran/kg betoniin valun aikana.
 
Tyresö
John J sanoi:
Olen käyttänyt vesi-/liquid glassia valettaessa pieniä altaita, jotta vesi ei pääse betonin läpi, mitä se muuten tekisi, ja se on toiminut loistavasti.

Sekoitan vain muutaman tipan/kg betonia valuprosessin aikana.
Olen lukenut kaikki faktat vesi-/liquid glassista, eikä siitä tule 100 % tiivistä - tiiviys on noin 85 - 90 %. En ole lukenut mistään, että vesi-/liquid glassia pitäisi sekoittaa tuoreeseen betoniin - olen vain lukenut, että vesi-/liquid glass on jälkikäsittely, joka levitetään kovettuneeseen betoniin, jotta se tulisi tiiviimmäksi.

Sinun tapauksessasi, en usko, että vesi-/liquid glass on tehnyt betonista tiiviin - allas tulee automaattisesti tiiviiksi, jos betonin VCT-arvo on alle 0.50.
 
  • Tykkään
brumbjorn
  • Laddar…
wis sanoi:
Jotkut tässä ketjussa ovat täysin hakoteillä. Vesilasi (kaliumsilikaatit tai natriumsilikaatit tai molempien seos) on yksi vanhimmista aineista, joita käytetään betonin käsittelyyn. Se on voimakkaasti emäksinen (pH 10), ja ihoa ja silmiä tulee suojata sitä levitettäessä. Ei synny mitään tunnettuja vaarallisia kaasuja tai myöhempiä päästöjä. Vesilasi reagoi kemiallisesti betonin kanssa ja tekee betonista sellaisen, että se voi päästää läpi vain vettä kaasumaisessa muodossa, eikä sen päälle suositella mitään diffuusiotiivistä materiaalia, kuten solumuovia tai mineraalivillaa. Betonille maalaamisessa tulisi käyttää diffuusioavointa maalia. En laittaisi epoksia vesilasille, ellei betonilaatta ole lämmitetty. Epoksi on nimittäin diffuusiotiivis, mikään vesi ei pääse läpi, ei edes kaasumuodossa. Jos on riski, että laatta jäähtyy talvella, se kosteus, joka on epoksin alla, voi aiheuttaa pakkasrapautumista. Ainoa ongelma, jonka näen vesilasissa, on se, että siitä usein muodostuu suolakertymiä (kun vesihöyry kulkee betonin läpi, se kuljettaa mukanaan vähän suoloja), jotka eivät ole vaarallisia mutta ovat kylläkin häiritseviä. Onko kenelläkään hyvää vinkkiä siitä, miten tämä voidaan välttää?
Kuulostat myyjältä...

Vesilasi reagoi kemiallisesti betonin kanssa ja tekee betonista sellaisen, että se voi päästää läpi vain vettä kaasumaisessa muodossa
Kerro mielelläni, miten kuivuminen muuten tapahtuu? Päästääkö betoni läpi vettä nestemäisessä muodossa, vai ehkä kiinteässä muodossa?

Ainoa ongelma, jonka näen vesilasissa
Näen useita ongelmia... Me vakavat rakentajat yleensä annamme betonin kuivua perinteisesti ennen kuin laitamme mitään tiivistä sen päälle...

Luin Eversealin kotisivuilta:

EverSeal® syväimpregnointi tiivistää betonin nesteensiirtokyvyltä 95-98 % 100 metrin vesipatsaalla.
EverSeal® syväimpregnointi alentaa betonipinnan alkalisuutta 100-1000 kertaa (pH-arvo laskee 2-3 yksikköä).
EverSeal® syväimpregnointi alentaa suhteellista kosteutta taatusti alle 85 %.
Jos se alentaa pH-arvoa, eikö sen pitäisi olla hapan? Alennettu pH voi kiihdyttää raudoituksen korroosiota.
Ei, se tuskin alentaa suhteellista kosteutta, ehkä pinnalta, RBK-mittauksessa mitataan suhteellista kosteutta 40 % syvyydestä.
 
J
Tyresö sanoi:
Olen lukenut kaikki faktat vedensilikaatista ja siitä ei tule 100 % tiivistä - tiiviys on noin 85 - 90 %. En ole lukenut mistään, että vedensilikaattia pitäisi sekoittaa tuorebetoniin - olen vain lukenut, että vedensilikaatti on jälkikäsittely, joka levitetään valmiiksi kovettuneeseen betoniin, jotta se olisi tiiviimpi.

Sinun tapauksessasi en usko, että vedensilikaatti on tehnyt betonista tiivistä - lampi tiivistyy automaattisesti, jos betonin VCT-arvo on alle 0,50.
Tuntuu oudolta, että et olisi kuullut tästä, kun olet niin perehtynyt betoniin.

Olen käyttänyt Nitor Vattenglas ja se on natriumsilikaattia eli käytännössä nestemäistä lasia.

Kun otetaan huomioon, että samalla paksuudella ja samalla sekoituksella betonia vedensilikaatista vuoti paljon, niin ainakin minä aion jatkossakin luottaa vedensilikaattiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tyresö
"John J"

Mitä tarkoitat, että en ole kuullut siitä? Tarkoitatko, että ne muutamat tipat, jotka sekoitat betoniin, tekevät betonista 100% tiiviin?

Vesilasi on aine, joka levitetään jo kovettuneeseen betoniin - ja jos luet joitakin viestejä ketjussa, on useampi kuin minä sitä mieltä, että vesilasi ei tee betonista 100% tiivistä. Tai vielä parempi, tee kuten minä, Googlaa vesilasi ja lue itsellesi kaikki faktat.
 
wis sanoi:
Vesilasi reagoi kemiallisesti betonin kanssa ja tekee, että betoni pystyy sitten päästämään läpi vain kaasumuotoista vettä, siksi EI suositella mitään diffuusiotiivistä materiaalia päälle, kuten solumuovia tai kivivillaa. Jos betonia maalataan, tulisi käyttää diffuusioavointa maalia.
En laittaisi epoksia vesilasin päälle, ellei betonilaatta ole lämmitetty. Epoksi on nimittäin diffuusiotiivis, mikään vesi ei pääse läpi, ei edes kaasumuodossa. Jos on riski, että laatta kylmenee talvella, epoksin alla oleva kosteus voi aiheuttaa pakkasrapautumisen.
Että kaikki epoksi on diffuusiotiivistä, voitkin keskustella Nils Malmgrenin kanssa.
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
NM Golv 50 Super ei ole diffuusiotiivis, mikä mahdollistaa maalaamisen kosteille alustoille ja alustoille, joissa on kosteusriski.
 
  • Tykkään
brumbjorn
  • Laddar…
J
Tyresö sanoi:
"John J"

Mitä tarkoitat sillä, etten olisi kuullut asiasta? Tarkoitatko, että ne muutamat tipat, jotka sekoitat betoniin, tekevät betonista 100 % tiiviin?

Vesilasi on aine, jota levitetään jo kovettuneeseen betoniin - ja jos luet muutaman viestin ketjussa, useampi kuin yksi on sitä mieltä, että vesilasi ei tee betonista 100 % tiivistä. Tai vielä parempi, tee kuten minä, googlaa vesilasista ja lue faktat itse.
Anteeksi, mutta miksi minun pitäisi googlata, kun olen itse testannut Vesilasia useita kertoja hyvällä menestyksellä?

Luotatko enemmän siihen, mitä luet kuin omiin kokemuksiisi?
 
B
te tiedättehän, että vattenglas on käytetty munien säilömiseen
 
Tyresö
John J sanoi:
Anteeksi, mutta miksi minun pitäisi googlata, kun olen itse kokeillut Vattenglas useita kertoja hyvällä tuloksella?

Luotatko enemmän lukemaasi kuin itse kokemasi?
Sinun täytyy ymmärtää, että huomaan betoni-tietosi olevan liian vähäinen, jotta voisin käydä läpi, miksi yksi tai toinen ainesosa betoni-seoksessa. En yritä väheksyä sinua - ymmärrä minut oikein. Sinulla on takuuvarmasti tietoa muilla alueilla, jotka ylittävät käsityskykyni - mutta on mahdotonta minun selittää, miten kaikki parametrit betoni-seoksessa luovat erilaisia ominaisuuksia valmiiksi kovettuneeseen betoniin riippuen siitä, lisääkö tai vähentääkö jonkin aineosan määrää seoksessa.

En ole koskaan elämässäni tyytynyt siihen, mitä näen tai koen - en ole koskaan tyytynyt vähempään kuin tietoon miksi - puhdas fakta on minulle tärkeintä, se on ainoa, joka on aina ollut minulle tärkeää - riippumatta siitä, mistä on kyse ja riippumatta siitä, valvonko koko yön keksiäkseni miksi. Siten minä toimin.

Luulen, että on parempi antaa ketju TS:lle.
 
  • Tykkään
Nata V
  • Laddar…
Tyresö
byggare henke sanoi:
ni vet väl att vattenglas har använts till konserva ägg
Kyllä vain. En ole ihan varma, haluaisinko syödä sellaisia munia, isoäitini on kertonut tarpeeksi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.