Hei Olen parhaillaan remontoinut huonetta, jossa on sauna ja suihku. Tämä huone sijaitsee kellarissa, joka on maanpinnan alapuolella. Talon salaojitus tehtiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan vuonna 2005, platonmaton ja kaiken muun kanssa.

Olen aikaisemmassa ketjussa saanut suosituksen vaihtaa lattiakaivon, joten sen aion tehdä.
Pohdin vedeneristystä, aion laittaa klinkkeriä koko lattialle (betonilattia). Aion laittaa nämä klinkkerit suoraan betonin päälle. Olen kuullut, että vedeneristettä ei pitäisi olla, koska se estää betonia hengittämästä.

Jotta vesi ei pääsisi nousemaan puurunkoiseen saunan seinään, mietin pitäisikö klinkkeriä nostaa kymmenen senttimetriä seinälle: Tämän senttimetrin taakse pitäisi laittaa vedeneristys ja lisäksi jotakin muuta materiaalia puun päälle. Olen kuullut, että vedeneristystä ei pidä laittaa suoraan orgaaniseen materiaaliin.

Sitten olen ajatellut laittaa kaakelia koko ulkoseinään sekä kahdelle muulle seinälle suihkutilassa. Aion laittaa kangastapettia varsinaisen pukuhuoneen seiniin.
Silloin luulisin, että pitäisi olla vedeneristys kahdella sisäseinällä suihkunurkassa, jossa on lattiakaivo, mutta ei ulkoseinällä, jotta se voi hengittää.

Kysymykseni ovat:
1/ Pitäisikö vedeneristys laittaa betonilattiaan, joka on maan päällä?
2/ Voiko vedeneristyksen laittaa orgaaniseen materiaaliin, jos ei, mitä pitäisi käyttää, jotta voisi laittaa klinkkerilistan lattian alareunaan?
3/ Pitäisikö vedeneristys laittaa ulkoseinään, joka on äskettäin salaojitettu ulkopuolelta?
4/ Pitäisikö vedeneristys laittaa kahteen sisäseinään betonista?

Olen kiitollinen kaikista kommenteista ja vastauksista
Micke

• Kellarikerroksen saunahuoneen pohjapiirros, jossa on betoni- ja puuseinät, lattia-allas, sekä oven sijainti.
Siinäpä se, tässä otat sen esille.

Voin vain kertoa, miten olen tehnyt omassa samanlaisessa projektissani.
Kellari vuodelta 51, mutta uudelleen salaojitettu ja ulkoinen eristys vuonna 2006.

Vedeneristys suihkunurkkauksessa noin 1 m² lattialla (90*90 suihkuseinät) ja seinissä, 1 ulkoseinä ja yksi tiiliseinä saunan suuntaan.

Muuten minulla ei ole vedeneristystä paitsi uudessa väliseinässä saunan ja kylpyammeen välillä. Ei muovia saunassa, eristän vain sisäseiniä (ja kattoa), vain ilmaväli ja paneeli ulkoseinille.

Kaksi uutta lattiakaivoa, toinen suihkussa tiivisteellä ym., mutta kylpyammeelle täysin ilman vedeneristystä.

Voiko vesi tunkeutua alas ja vedeneristyksen alle, jos tekee vain 1 m2? Aion pian tehdä saman asian.

Katso ketjua "badrum". Sieltä löytyvät vastaukset......................

tulen luultavasti tarkemmin ajateltuna myös asentamaan lattiakaivon saunaan suihkun lattiakaivosta.
Sen olen ajatellut laittaa vedeneristyksen kaikille sisäseinille suihkutilassa ja suihkun lattialle. Muuten ei tule vedeneristystä ollenkaan. Paitsi pieni lista saunan seinälle suihkua vasten.

Mikael_L
Micke78 sanoi:
tulen luultavasti toisaalta ajatellen myös asentamaan lattiakaivon saunaan siitä suihkun lattiakaivosta.
Vinkkinä voisi olla suihkussa laittaa lattiakaivo, mutta sisääntulon spygatt (sijaitsee vesilukon yläpuolella) ja yhdistää se spygatt saunassa. Spygattissa ei ole vesilukkoa.

Silloin sinulla ei ole vesilukkoa saunassa, joka kuivuu ja alkaa haista, jos saunaa ei käytetä vähään aikaan.

mikä on spygatt?
saunaa tullaan käyttämään kohtuullisen usein, monia pilsner on siellä jo nautittu. nyt odotetaan kärsimättömästi, että se valmistuu, jotta niitä voi olla enemmän.
Ongelmana, kun tekee kokopäivätyötä ja on perhe, on vaikeaa saada aika riittämään.

näin mikä spygatt on, ovatko sen asennusohjeet samat kuin tavallisen lattiakaivon?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.