Hei!

Olin kiinnittämässä kattovalaisinta kellarin kattoon ja huomasin voimakkaan vedon sähkölaatikon ja sisäkaton välillä. Kyseessä on kylmä veto. Sähkölaatikon ja kipsilevyn välinen istuvuus ei ole täysin 100%, joten laitoin lämpömittarin lukemaan lämpötilan. Kellarihuoneen lämpötila oli 18 astetta, mutta sisäkaton välissä oli vain 9 astetta (!!!). Kellarin sisäkatto on kipsiä, ja erämaa trossituksen ja katon alentamisen välillä on ehkä 5–8 cm riippuen mittauskohdasta.

Ajatuksenani oli, että kellarin lämpö pitää katon (eli yläkerran lattian) lämpimänä. Nyt se vaikuttaa olevan kuin kylmäeste tai jotain. Jos kuvailee alhaalta ylöspäin; ensin 18 astetta huoneessa, sitten 9 sisäkatossa ja sitten itse lattia ja 20 astetta huoneessa yläpuolella.

Mitä pitäisi tehdä? Purkaa sisäkatto ja eristää tämä pieni tila? Vai onko se "normaalia", että huoneen ja sisäkaton välillä on näin suuria lämpötilaeroja. Minusta se on todella outoa.

Kiitollinen mielipiteistä.

/Erik :)

Viimeksi muokattu:
On sama "ongelma" ja toivon hyvää vastausta...

Syy voi hyvinkin johtua siitä, että "puhaltaa sisään" ulkoseiniltä ja tämä kylmä ilma voi liikkua vapaasti palkkivälin ja kipsilevyn välillä. Ratkaistaksesi ongelman sinun täytyy eristää ulkoseinän ympäriltä estääksesi kylmän ilman puhaltamisen sisään.

Samankaltaisia ongelmia on vanhoissa taloissa, joissa lattiaeristys on painunut kasaan niin, että syntyy rako eristeen ja lattiapinnan välille. Silloin kylmä ilma puhaltaa suoraan lattioiden alle, jotka jäävät kylmiksi, riippumatta siitä kuinka paljon eristystä on lattian alla.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Jos ongelma pahenee ulkona tuulen aikana, se on ehdottomasti syy.

Kiinnitä myös huomiota eristämättömiin kattvindar. Kylmä ilma voi tunkeutua seiniin ja sisäkattoon. Talostamme tuli huomattavasti lämpimämpi, kun poistimme kattvindar ja sisustimme koko ullakon.

Jo.....huokaus!! :( Täytyy siis ottaa alas katto ja eristää. Epäilinkin sitä. Halusin vain saada sen vahvistetuksi itselleni. Analyysi on myös täysin oikea, juuri että kylmää tulee ulkoseinästä. Ja aivan kuten Larsa kirjoittaa, paljon eristeitä on todennäköisesti painettu alas. Kun purin lattian kylpyhuoneessa, näki kuinka talon rakentaja 60-luvun lopussa oli tallannut eristeen läpi kuinka paljon tahansa ja sitten vain laittanut karkean puulattian päälle. Siellä oli paljon hienoja jalanjälkiä. On siis etu olla heikko trossipohja, joka estää idioottimaisia "käsityöläisiä" tallomasta eristeen päälle. ;) Ajatuksella "se mikä ei näy...." jne. Herran jumala, mikä kaatopaikka se mahtoi olla. Olen löytänyt vaikka kuinka paljon roinaa, lankkuja, pitkiä tikkuja, puulastuja, jotka tekevät todella vaikeaksi saada vanha eriste ylös ja mahduttaa se mustiin muovisäkkeihin.

Pelkään myös, että minun on samanaikaisesti eristettävä lattia osittain......alhaalta!! Juuri tallaantuneen eristeen vuoksi. Pois osia trossipohjasta. Silloin on etu olla vahva irrotettava trossipohja, jotta voi nostaa pois lankku lankulta ja työntää eriste ylöspäin. Ei hauskinta tehdä, mutta täytyy vain ottaa härkää sarvista......

Kuitenkin laitan vain "halvemman" laatuisen eristeen kerrosten väliin. Rakentuu lambda 40 ByggMax -eristeestä. Huoneet ovat jo lämmitettyjä.

Kiitokset tähän mennessä vastauksista. Tämä on todella mahtava foorumi. :D

/Erber

Larsa sanoi:
Ongelman ratkaisemiseksi sinun täytyy eristää ulkoseinä estääksesi kylmän ilman pääsyn sisään.
Miten tarkoitat tässä?
Riittääkö esim. jos ruiskuttaa puhallusvillaa lattiaan, jos se olisi mahdollista esim. tukipuiden suhteen?
Ei esim. tarvitse tehdä tuulensuojausta jne. ulkoseinää vasten?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.