Tomture61
Milloin on sopivaa asentaa savupiippu alakerrasta yläkerran kautta ullakolle/katolle?
Yläkerta on tällä hetkellä sisustamaton, eli ei ole parkettia lattialla + ei kattolevyä.
Milloin on sopivaa asentaa savupiippu, ennen vai jälkeen parketin/levyn?

Kun kaikki on valmista lattia maalattu katto, se tehdään yleensä viimeisenä uudisrakennuksissa.....
Mieti vain tarkkaan, missä se kulkee, jotta mitkään sähköputket tai vastaavat eivät ole tiellä, onnea matkaan

• Tykkään
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
E egge80 sanoi:
Kun kaikki on valmista lattia maalattu katto, se tehdään yleensä viimeiseksi uusissa rakennuksissa.....
Ajattele vain tarkalleen, missä se menee, jotta mikään sähköputki tai vastaava ei ole tiellä, onnea
Oletan, että jonkinlainen tiivistys asennetaan savupiipun (ulkopelti) ja diffuusiokalvon väliin katossa (vastaan tuulta) vai mitä ?

Joo, jonkinlainen joustava kangas, joka teipataan diffuusiokalvoon (jos sinulla on sellainen), se yleensä on. Riippuen tietysti hieman siitä, millainen savupiippu on......

Miksi pitäisi tehdä se viimeisenä, jos voi valita?

Tekisin sen ensimmäisenä. Se säästäisi minulta aikaa, kun ei tarvitsisi sahata reikiä valmiiseen pintaan.

Olisitko ensin asentanut savupiipun ja sitten laastinnyt ja tasoittanut, tarkoitatko? Onhan olemassa erilaisia tapoja, mutta helpointa minulle on, että kaikki on valmista ja sitten vain tehdään aukko valmiiseen kipsikattoon ja -lattiaan, jos se on välipohja ja sitten jatketaan ylös ullakolle....

E egge80 sanoi:
Olisitko asentanut savupiipun ensin ja sitten kipsannut ja tasoittanut jälkeenpäin? Onhan erilaisia tapoja, mutta minulle kätevintä on, että kaikki on valmista ja sitten vain tehdä reikä valmiiksi kipsikaton ja lattian läpi, jos kyseessä on välipohja, ja sitten edetä ullakolle....
Kadun vastaustani osittain. Olen asentanut pari savupiippua viime vuosina, yhden yksinkertaisen suoran, toisen monimutkaisen viistovetoisen ja poikkipalkkeineen.

Molemmissa tapauksissa oli hankalaa olla tietämättä, mitä valmiin pintakerroksen takana oli, ei itse pintakerros. Joten kun tietää, mitä takana on, ja se on ehkä myös eristetty hyvin jne., ei ole mitään ongelmaa tehdä se jälkikäteen.

Tomture61
Näe missä välipohja sijaitsee tänään, ruuvit lattialevyssä + missä kattotuolit sijaitsevat.
Joten pitää mitata missä pitää tehdä reikä lattiaan/kattoon.
Täytyy vaihtaa myös välipohjassa :rolleyes:

Kiitos vinkeistä (y)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.