Rakentanut CLT-puutalon (näkyvät CLT-sisäseinät) ja olen nyt asunut siinä reilut vuoden. Valitsin reunaliimatun CLT:n minimoidakseni/välttääkseni halkeamia. Muuttaessa se oli upean hieno!
Mutta suuri pettymys on kaikki halkeamat sisäseinässä, epätasainen pinta, ilmavuodot ja eronneet saumakohdat, jne, jotka ovat syntyneet viime vuoden aikana. Ja joita vain ilmestyy lisää.
Rakentajat käyttivät paljon aikaa ja energiaa siistin pinnan viimeistelyyn, mutta vuotta myöhemmin se on poissa. Tuntuu kuin koko talo kuivuu erilleen ja tuhoutuu. Ei ole erityisen kuivaa, pysyy normaalilla alueella RH Boverketin mukaan: alimmillaan noin 25% talvella ja 50-60% syksyllä.
Rakentajat ovat olleet täällä useita kertoja ja tiivistäneet kaikkien ikkunoiden ympäriltä, koska tuuli puhalsi suoraan sisään (CLT on kutistunut) ja saumojen tiivistäminen muutenkin. Höylätyt ja hiotut pinnat ovat nykyään epätasaisia ja kuivuneet. Valkokuultavat seinät alkavat jo muuttua keltaisiksi (kuivuminen?). Harjassa on 5-6 mm leveä rako, johon kärpäset tekevät pesää. Suuria, 1-2 mm kokoisia halkeamia sekä liimatuissa saumakohdissa että itse laudoissa. Liitän joitain kuvia, mutta on vaikea ottaa kuvia tästä.
Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Onko tämä normaalia CLT:lle (kuten rakentaja sanoo)??
Mittakuva KL-puutalon sisäseinän halkeamista ja pinnan epätasaisuudesta; seinässä näkyy halkeamia ja kuivausjälkiä. Valkoiseksi käsitelty KL-puuseinä, jossa pieniä halkeamia ja epätasaisuuksia. Yläkulmassa näkyy katon rajaa. Puinen seinäpinta, jossa on suuria halkeamia; mittanauha näyttää halkeaman pituuden tai seinän korkeuden. Vaaleasta puupaneloidusta seinästä näkyy useita halkeamia ja rakoja, mikä osoittaa puun kuivumisen ja luultavasti ilmavuotoja.

Ei näytä hauskalta! Minkä toimittajan käytit? Katselen KL + Isotimber mutta löydän hyvin vähän tietoa?

On hyvä muistaa, että CLT on kehitetty teolliseen puurakentamiseen ja ei suoraan pintamateriaalia varten. Usein se peitetään palosuojakipsillä.

W witten sanoi:
Täytyy muistaa, että KL on kehitetty teolliseen runkorakentamiseen puusta eikä suoraan näkyväksi pintakerrokseksi. Usein se verhoillaan palosuojakipsilevyllä.
W witten sanoi:
Täytyy muistaa, että KL on kehitetty teolliseen runkorakentamiseen puusta eikä suoraan näkyväksi pintakerrokseksi. Usein se verhoillaan palosuojakipsilevyllä.
On olemassa eri laatustandardeja, yksi rungoille ja toinen näkyville pinnoille. Näkyvillä pinnoilla on huomattavasti korkeammat laatuvaatimukset ja se on myös kuivempaa.

S Sheskate sanoi:
Näyttää ikävältä! Mitä toimittajaa käytit? Katson KL + Isotimber mutta löydän hyvin vähän tietoa?
Totta, että tästä ongelmasta ei löydy tietoa mistään. Siksi epäilen, että juuri minun KL-puuni on toimitettu tai käsitelty väärin. Siksi kysyn, onko muilla ollut tätä kokemusta. Mutta toistaiseksi ei vastauksia...
Toimittaja on Stora Enso, joka väittää, että tämä on täysin normaalia. Olen skeptinen.

L Lasseman63 sanoi:
On olemassa erilaisia laatuvaatimuksia, yksi rungolle ja yksi näkyville osille. Näkyville osille on huomattavasti korkeammat laatuvaatimukset ja ne ovat myös kuivempia.
Onko todella kehitetty normeja? Luulin, että jokainen valmistaja käyttää omaa luokitustaan ulkonäölle.

Rickard.
Kaikki CLT-talot, jotka olen nähnyt, saavat suuria halkeamia kuivuessaan, ja ne, jotka asuvat niissä, puhuvat siitä, että se kuulostaa pistoolinlaukaukselta, kun jännitteet vapautuvat, mutta että se menee ohi ajan mittaan.

Joskus halkeamat ovat "siistejä" pienillä, tasaisesti jakautuneilla halkeamilla, mutta yhtä usein tulee vähän suuria ja rumia halkeamia. Olin paikassa, jossa rakennettiin 6-7 taloa, ja silloin meillä oli arvailuleikkejä siitä, kuinka monta vuotta kestäisi ennen kuin kaikki oli levytetty kipsillä ;)

L Lasseman63 sanoi:
Totuus on, että tästä ongelmasta ei ole missään tietoa. Siksi epäilen, että juuri minun KL-puuni on toimitettu tai käsitelty väärin. Siksi kysyin, onko muilla ollut samoja kokemuksia. Mutta toistaiseksi ei vastauksia....
Toimittaja on Stora Enso, joka väittää, että tämä on täysin normaalia. Olen epäileväinen.
Syynä siihen, ettei sitä näe niin usein, uskon olevan se, että se verhoutuu kipsiin kuten sanottu.

Meillä on KL ja Isotimber runko. Kuitenkin kaikki seinät on kipsattu.

Eikö yleensä käytetä Björkplyfaa seinissä, jos haluaa kauniin ja kestävän puusisustuksen? KL tuntuu minusta vähän raakatavara-tyyppiseltä ja sitä en laittaisi sisätilojen pintamateriaaliksi talossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.