155 670 lukukertaa ·
317 vastausta
156k lukukertaa
317 vastausta
Varoitus Bilteman terassiruuvista
Runo kosteille terassilaudoille, kuten ne yleensä ovat. Minun laudat olivat Bauhausista. Kolmen vuoden jälkeen minulla on noin 2-3 mm rako. Täydellistä. Naapurillani oli 2-3 mm rako alusta asti. Hänellä on nyt 5-6 mm, 2-3 mm liikaa. Osta Julan terassiruuveja, halvimmat ja erittäin hyvät. Ei virhettä 300 ruuvin ja 3 vuoden jälkeen.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 7 955 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 7 955 viestiä
Kuinka kauan kestää ennen kuin terassilaudat kuivuvat kyllästyksen jälkeen?
Ymmärrän itsekin, että se vaihtelee, mutta nämä ovat olleet katoksen alla ulkona Tukholmassa.
Kävin tänään tarkastamassa nippujani, jotka toimitetaan torstaina, ja ne näyttivät todella kuivilta. Mietin uskaltaisinko laittaa ne yhteen vai pitäisikö minun käyttää veitsenkärkeä.
Ymmärrän itsekin, että se vaihtelee, mutta nämä ovat olleet katoksen alla ulkona Tukholmassa.
Kävin tänään tarkastamassa nippujani, jotka toimitetaan torstaina, ja ne näyttivät todella kuivilta. Mietin uskaltaisinko laittaa ne yhteen vai pitäisikö minun käyttää veitsenkärkeä.
Voin vain vahvistaa, että Bilteman terassiruuvit ovat roskaa. Laitoin lehtikuusesta kannen essve-ruostumattomalla ja kaikki ruuvit ovat pysyneet täydellisesti. Bilteman terassiruuveja käytin männystä tehtyihin pylväisiin/kaiteisiin, mutta monet niistä taipuivat vakavasti parin senttimetrin ajon jälkeen. Sain lopulta riittävän monta sisään saadakseni aidan pystyyn, mutta epävarma kuinka kauan se kestää... Noin joka kymmenes ruuvi taipui (katso kuvat alla).
26mm???Holger Gross sanoi:
Ei ole täysin varmaa, että se johtuu ruuvista. Yleinen syy on, että terassilaudat asetetaan tiiviisti toisiaan vasten. Ajan myötä terassilaudat paisuvat ja aiheuttavat epänormaalin suuria jännityksiä ruuveissa, jotka saattavat katketa. Käyttämäsi ruuvityyppi on suhteellisen hauras, verrattuna ruostumattomaan ruuviin, joka on hieman joustavampi. Svenskt Trä:n suositusten mukaan terassi tulisi asentaa tarvittavalla reuna-etäisyydellä juuri tämän ongelman välttämiseksi. Esimerkiksi 120 mm leveä painekyllästetty mäntyterassi tulisi asentaa 26 mm reuna-etäisyydellä. Tämä mahdollistaa terassilautojen paisumisen kosteuden imeytyessä sateen yhteydessä. Kuten kuvassa näkyy, terassilaudat on asennettu tiiviisti toisiaan vasten, tai ainakin liian pienellä raolla. Lautojen muodonmuutokset voivat olla osaltaan aiheuttamassa tätä yhdessä huonolaatuisen hauraan ruuvin kanssa.
Siis, keväällä asensin pienen terassin 120 terassilla. Käytin veitsenterän paksuutta etäisyytenä. Nyt lautojen välillä on melkein liian suuret välit niiden kuivuttua. Ja nyt on kuitenkin lämmin, kostea vuodenaika, talvella välit todennäköisesti suurenevat... jos olisin käyttänyt 26mm, koira olisi pudonnut kannen läpi nyt..
Nissens sanoi:
26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..![]()
Hej, ber om ursäkt, kant-till-kantavstånd 26 mm ska naturligtvis vara 126 mm. Siffran 1 kom bort.Nissens sanoi:
26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..![]()
Ahaa, ok. Mutta jos asetat uudelleen painetun(kostean) terassin, niin jopa 121 mm on suurimmillaan. Minulla on nyt noin 5 mm rakoja, kun asetin terassin keväällä. Ja talveksi raot tulevat varmasti kasvamaan vielä suuremmiksi. Jos olisin asettanut sen 126 mm:ssä, raot olisivat olleet nyt noin 1 cm... ja mielestäni se on liikaa...Holger Gross sanoi:
Pian aion asentaa terassilautoja ja mietin, miten ihmeessä voi tietää, ovatko ne läpimärät, kosteita vai kuivia.
Lähellä olevissa rautakaupoissa on yleensä vain puolikas pino kyllästettyä puutavaraa, en ole koskaan nähnyt, että siellä olisi ollut kokonainen pino juuri kyllästettyjä lautoja... Ne voivat olla seisseet siellä kaikkea yhdestä viikosta kuukauteen.
Minulla on terassi, jossa ei juuri koskaan ole rakoja, koska asensin melko kuivaa terassilautaa tiiviisti ja sitä en halua uudestaan, mutta toisaalta en halua myöskään, että jalka menee rakoon lautojen välissä...
Jos tähtäisi 124-125 mm sijasta 126 mm:iin, niin olisikohan se hyvä?
Lähellä olevissa rautakaupoissa on yleensä vain puolikas pino kyllästettyä puutavaraa, en ole koskaan nähnyt, että siellä olisi ollut kokonainen pino juuri kyllästettyjä lautoja... Ne voivat olla seisseet siellä kaikkea yhdestä viikosta kuukauteen.
Minulla on terassi, jossa ei juuri koskaan ole rakoja, koska asensin melko kuivaa terassilautaa tiiviisti ja sitä en halua uudestaan, mutta toisaalta en halua myöskään, että jalka menee rakoon lautojen välissä...
Jos tähtäisi 124-125 mm sijasta 126 mm:iin, niin olisikohan se hyvä?
Mielestäni sen tuntee melko helposti osittain laudan painosta, mutta myös sen väristä ja joskus hajusta. Lisäksi, kun alat ruuvata siihen, huomaat, tuleeko siitä paljon nestettä. Sitten voi mitata niiden leveyttä, mitä kosteampi sen leveämpi.nino sanoi:
Aion pian asentaa terassilaudan ja ihmettelen, miten ihmeessä tiedän, onko se läpimärkä, märkä vai kuiva.
Lähikaupoissani on yleensä vain puolikas pino kyllästettyä puutavaraa, en ole koskaan nähnyt, että siellä olisi ollut kokonainen pino vastakäsiteltyjä lautoja...
Ne voivat olla seisoneet missä tahansa viikon ja kuukauden välillä.
Minulla on laudoitus, jossa ei juuri ole rakoja, koska laitoin tiiviisti melko kuivilla laudoilla, enkä halua sitä enää, mutta en myöskään halua, että jalkani menee lautojen väliin...
Jos yrittäisi tähdätä 124-125mm sijasta 126 niin ehkä siitä tulee hyvä?
On mielenkiintoista miten ARN toimii. Vähän kuin oikea tuomioistuin. Itse olen voittanut kiistan autosta ARN:ssa. Menestykseni avain oli riippumattoman asiantuntijan palkkaaminen. Mitä hänen, jolla oli trallskruv, olisi pitänyt tehdä, on konsultoida rakennusinsinööriä tai rakennustarkastajaa ja maksaa heille tutkimuksesta sekä rakenteen että ruuvin osalta. Ongelma on ilmeinen. Kukaan ei halua maksaa mitään viisituhatta kruunua lausunnosta, joka ehkä todistaa, että on itse syypää tilanteeseen. Jos voittaa tällaisen riidan, vastapuoli korvaa kulut, edellyttäen että he noudattavat ARN:n neuvoja ja että kulut ovat kohtuullisia.
Se, mikä on kummallista Ruotsissa, on se, että Arnan päätösten noudattaminen on vapaaehtoista, sen pitäisi olla pakottavaa.M MickeMörkö sanoi:On mielenkiintoista, miten ARN toimii. Vähän kuin oikea tuomioistuin. Olen itse voittanut taistelun autosta ARN:ssa. Menestykseni avain oli riippumattoman asiantuntijan palkkaaminen. Mitä hänen ruuviasian kanssa olisi pitänyt tehdä, olisi konsultoida rakennusinsinööriä tai rakennustarkastajaa ja maksaa tälle tutkimuksesta sekä rakenteen että ruuvin osalta. Ongelma on ilmeinen. Kukaan ei halua maksaa viittä tuhatta kruunua lausunnosta, joka saattaa todeta, että itse on syypää. Jos voittaa tällaisen riidan, vastapuoli maksaa kulut edellyttäen, että he noudattavat ARNs suosituksia ja että kulut ovat kohtuullisia.