Mikael_L
dsub sanoi:
Mutta jos käyttää 10 000 ekstraa OSB:hen vain siksi, että voi kiinnittää asioita, niin pitää porata noin 5 000 mollya ennen kuin kyseinen investointi maksaa itsensä takaisin:)
Mutta edelleen se ei ole se, mistä on kyse minulle. Haluan yksinkertaisesti välttää käyttämästä mollya ylipäätään.

Molly on aivan fantastinen tuote, kestää erittäin paljon, jos se on oikein asennettu, ja se on halpa.

Mutta itse haluaisin mieluummin lyödä ohuen pienen naulan kiinnittääkseni käkikellon, jotta en joudu siihen tilanteeseen, että seinät näyttävät siltä kuin olisin liimannut kolikoita niihin sen jälkeen kun olen päättänyt siirtää käkikellon.

• Tykkään
TickyNucker ja 3 muuta
  • Laddar…
Oho, miten paljon vastauksia ja mielipiteitä kysymykseen tuli :)

Kiitos kaikesta inputista, otan vapauden ja teen johtopäätöksen, että OSB on hyvä ja suositeltava (helppo ripustaa, ei tarvitse molly-sotkua jne.), mutta että itse asiassa voi käyttää yksinkertaista kipsilevyä, mikä voi olla hyvä pitää mielessä, jos joutuu tilanteeseen, jossa aikaa ja rahaa täytyy priorisoida.

Mikael_L
bjolo360 sanoi:
...mutta että yksinkertaisen kipsilevyn voi käyttää, mikä voi olla hyvä pitää mielessä, jos joutuu tilanteeseen, jossa aika ja raha on priorisoitava.
Kyllä, ehdottomasti. Piharakennuksessa käytin yksinkertaista kipsilevyä. (Suljin tosin silmäni kun ruuvasin sen, joten voin sitten rehellisesti sanoa, etten koskaan ole nähnyt itseni käyttävän yksinkertaista kipsilevyä.) :D

Kuten aiemmin mainitsin, monet pientalojen tilavuusvalmistajat käyttävät yksinkertaista kipsilevyä, joten täysin väärin se ei voi olla.

Mutta itse ajattelin, että voisin käyttää OSB-levyä taustalla. Lastulevy, jota esimerkiksi johan gunverth käyttää ja puoltaa, on myös täysin OK, mutta silloin on hyvä valita askel ylöspäin halvimmasta laadusta, ja se tulee kalliimmaksi kuin OSB.

• Tykkään
Broken arrow ja 1 muu
  • Laddar…
Snailman
Ajanhan raakapontilla kipsilevyn takana...

En koskaan rakentaisi seinää ilman OSB-levyä kipsilevyn takana, ainoa haittapuoli OSB:lle on levyjen hinta ja ehkä se, että seinä rakentuu 11 mm lisää! ;)

Mutta kaikki positiiviset asiat kompensoivat sen.
- Asioiden kiinnittäminen seinään onnistuu superhelposti ja kätevästi.
- Mollytulpat ovat käteviä, mutta pirun ärsyttäviä, kun on porannut reikää mollylle ja osuu juuri koolauksen reunaan, silloin niitä ei voi käyttää ja uusi reikä on porattava.
- Jos siirrän jotain seinälle ripustettua, jää jäljelle valtava hopeanvärinen yksityiskohta, toki sen voi poistaa, mutta silloin jää iso reikä.
- Kun kipsilevyjä ruuvataan, ne voi vain asentaa peräkkäin, varmistaen vain, että saumakohdat ovat siirtyneet!

Sanoisin, että pelkällä kipsillä tekeminen on vain silkkaa tyhmyyssäästöä! (Voi hemmetti, kuinka paljon paskaa saan tästä!)

• Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
...ja minä, joka olen jättänyt kipsin kokonaan väliin.......;)

• Tykkään
pekk@13 ja 3 muuta
  • Laddar…
Lastulevy tai OSB (käytetään mitä on) molemmille puolille ja eristys kaikissa sisäseinissä.

Ainoa vaihtoehto on muurattu, vihaan kun on lyhyt.

Näyttää satavan ympäri maata, taas.. :)

(muuten, OSB kipsilevyn takana autotallissa, jonka rakensin)

aion eristää autotallin nyt ja ehdottomasti laitan OSB-levyt seinille. Mielestäni se on kaiken arvoinen sekä vakauden että ripustamisen ja muun vuoksi, kuten ketjussa on mainittu. En pärjäisi pelkällä kipsillä, joten... Mutta se on henkilökohtaista kuten monet muutkin asiat, mitä valitsee ja mitä tarvitsee, niin totta kai.

Kaksi leiriä, puolesta tai vastaan. Meidän taloomme ei koskaan tule yksinkertaisia kipsiseiniä. Minun täytyy olla levy takana!

En myöskään koskaan uneksisi nimetä mahdollisesti tytärtä Mollyksi. Se on samassa suhteessa kuin nimetä hänet Britt-Mariaksi ilkeän naapurin eukon mukaan, jota vihasi pienenä... =)

Mikael_L
Eilen kiinnitin rullaverhon ja kaksi seinävalaisinta vasta valmistuneessa huoneessamme. Ja niin, olen myös kiinnittänyt kolme ilmanvaihtoventtiiliä seiniin.

Jo nyt mielestäni OSB-levyistä on ollut paljon hyötyä kipsilevyn takana. Minusta tuntuu, että jo nyt se on sen arvoista 20% käytetystä kustannuksesta.

Ja sittenhän pitää aikanaan asentaa lisää seinävalaisimia, rullaverhoja, tavallisia verhokiinnikkeitä, tauluja, hyllyjä ja ehkä jopa taso-TV. Joten ei tunnu olevan riskiä, että tulisin katumaan.

• Tykkään
Tokslut ja 2 muuta
  • Laddar…
Min 80-luvun talossa on yksinkertainen kipsi ulkoseinissä. Materiaalia ei ole paljon jäljellä, mihin kiinnittää uusi verhotanko...
...siellä missä kunnostan seiniä, laitan aina OSB-levyä ratkaistakseni tämän ongelman. Yrittää kiinnittää jotain paikkaan, jossa kipsiseinä on rei'itetty, on varmaankin yksi vaikeimmista asioista...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Meillä on yksi kipsilevy osakehuoneistossamme, mutta CC 120!! Eli levyssä ei ole keskellä yhtään runkoa, vain reunoissa, joten yksi seinä koostuu 3:sta rungosta ja 4:stä kipsilevystä (2 molemmilla puolilla), mikä mielestäni on säästöratkaisu. Lisäksi seinässä ei ole ollenkaan eristystä, mikä tekee siitä vielä halvemman.

Että suuret taloyhtiöt käyttävät yksittäistä kipsilevyä jne. on kyse vain yhdestä asiasta, rakentaa niin halvalla kuin mahdollista myydäksesi mahdollisimman kalliilla, heidän juttunsa on ansaita rahaa taloja myymällä, joten jos voidaan säästää jossain, mikä ei ole välttämätöntä, niin tehdään niin. Ostaessasi valmiin talon, täytyy maksaa muustakin kuin vain levyistä, ne täytyy jonkun asentaa, tarvitaan enemmän ruuveja, sähkörasioita kaksoislevyille jne., mikä kasvattaa kustannuksia enemmän kuin vain levyjen osalta.

Itselläni käytän lastulevyä + kipsiä rakennuksessani, tuntuu vähän laadukkaammalta.

Kun olen käynyt katsomassa käytettyjen talojen ostoa, olen tarkastellut tällaisia asioita, jos on säästetty asioista, joita voin helposti tarkistaa, voi myös tehdä arvauksen, että säästöjä on tehty muuallakin.

Pumba sanoi:
Meillä on yksi kerros kipsiä asunnossamme, mutta CC 120!! Eli levyssä ei ole sääntöjä keskellä, vaan vain reunoilla, joten yksi seinämme koostuu 3:sta pystyrungosta ja 4:stä kipsilevystä (2 molemmilla puolilla), mitä kutsun säästöratkaisuksi, kun siinä ei ole lainkaan eristystä, mikä tekee sen vielä halvemmaksi.
Tunnistan tuon, sama oli meidän asunnossa, vaikka meillä oli ruuvattuna cc60 ja kaksoiskipsi, mutta he olivat jättäneet joka toisen pystyrungon ruuvaamatta. Joten ensimmäinen kerros oli kiinnitetty vain yhdellä ruuvilla keskellä. Tähän kaikkein hullumpaan, keittiökaapit roikkuivat sillä seinällä :O

Kattvovven sanoi:
Tunnistan tuon, sama kuin meidän asunnossa, mutta meillä oli itse asiassa cc60 kiritettyä ja tuplakipsilevyä, mutta he olivat laiminlyöneet joka toiseen puuhun ruuvaamisen. Joten ensimmäinen kerros oli kiinnitetty vain keskellä olevalla ruuvirivillä. Nyt tulee se hulluin juttu, keittiönkaapit roikkuivat sillä seinällä :O
Kuulostaa normaalilta 90-luvun alun rakentamiselta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.