Ajattelen oikeastaan, että kaikki muu kuin "kivi"seinät ovat aika huonoja.
Täällä alhaalla ja kellarissa on pelkästään sellaisia.
Tarkalleen mitä, en tiedä.
Leca jossain, ontelotiili muualla, tiili savupiipun ympärillä.
Mutta koska en purkanut kaikkea ylhäällä, jatkoin helpolla tiellä puumateriaalin kanssa.

• Tykkään
Bhp863 ja 1 muu
  • Laddar…
Mietin kuinka moni on repinyt irti vanhan hienon raakalautapontin ja korvannut sen uudemmalla materiaalilla, joka koostuu sahanpurusta ja liimasta?
*khe-khem*
On tuntunut väärältä monia kertoja, mutta raakalautapontti ja naulattu masoniitti/tretex eivät nekään ole mikään ihmeellinen ratkaisu.

Fotografen sanoi:
OSB on halpa kertakäyttölevy, ei tarkoitettu pysyviin rakennelmiin vaan tilapäiseen käyttöön rakennuskauden aikana. Raakapontti välttää liimat ja paskan, joka voi antaa kaasuja. Muistan miten lastulevyn liima haisi yläkerrassa rivitalossa, jossa kasvoin 70-luvulla, lastulevyjä seinissä ja katossa.
...mutta se oli silloin. Nykyään (Ruotsin rakennuskaupan myymät) lastulevyt tuskin sisältävät mitattavia määriä tuon ajan "kemikaalilikaa". Raakapontti on luonnollisesti paras tässä yhteydessä. Minun on kuitenkin vaikea ymmärtää, miksi pitäisi laittaa materiaali, joka liikkuu, täysin liikkumattoman materiaalin, kuten kipsin, taakse.

• Tykkään
Gringo_ ja 3 muuta
  • Laddar…
Vaikka onkin uskomattoman mukavaa säästyä kipsitulppien, kipsilaajentimien ja kipsiankkureiden kanssa säätämiseltä, kun täytyy kiinnittää jotain.

Jos kipsin takana on jotain, riittää kun laittaa ruuvi tai naula, niin se on valmis.

• Tykkään
Solari
  • Laddar…
Kysymys ei ehkä olekaan siitä, miksi erityisesti pitäisi olla OSB kipsilevyn takana (vaikka otsikko näin sanookin), vaan miksi kaikki rakentavat jonkinlaisen vakaamman levyn kipsilevyn taakse. Kuten sanottu, se voi olla mitä tahansa OSB:stä, lastulevystä, vanerista, raakalaudasta tai vielä toisesta kipsilevystä.

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt (niissä harvoissa tapauksissa kun olen rakentanut uusia sisäseiniä) sekä OSB:ta että uudelleenkäyttänyt vanhaa raakalautaa. Raakalaudalla on se haittapuoli, että sen asentaminen kestää huomattavasti kauemmin (vaikka naulapyssyllä) kuin kuitulevyn asentaminen. Olen kuitenkin täysin sitä mieltä, että kannattaa laittaa muutama kymppitonni taloon, joka maksaa pari miljoonaa, ja asentaa vakaa levy kipsilevyn taakse.

Olen olemassa olevissa seinissä tässä talossa käyttänyt raakaponttia ja kolmikerrosta, nyt vaihdan kolmikerroksen kipsiin, kun rakennan uusia seiniä tulee osb+kipsi.

En koskaan käyttäisi yksittäiskipsiä. Olin eilen kaverin luona, jonka uudessa asunnossa oli kaksi reikää seinässä, jossa heidän lapsiportti oli ollut portaissa, sitä ei olisi koskaan irronnut, jos takana olisi ollut OSB-levy. Totta kai voi saada asiat pysymään myös kiinnittämällä yksittäiskipsiin, mutta se asettaa huomattavasti korkeammat vaatimukset sille, joka asentaa asioita.

Jos seinässä on OSB tai muuta puumateriaalia, voi enemmän tai vähemmän ruuvata mitä tahansa mihin tahansa.

• Tykkään
Heavydane ja 1 muu
  • Laddar…
Ja kuka tietää, mihin kiinnittää asiat 10 vuoden päästä, kun rakennetaan uutta?
Sitten on myös sähkönäkökulma.
Nykyiset sähköasentajat taitavat pitää parhaina tapahtumina vetää kaapeleita ristiin rastiin, kunhan se on lyhin reitti.
Oikean pituisilla ruuveilla pitäisi olla turvallisempaa, jos kipsilevyn takana on levy tai jotain muuta.
Voi välttyä poraamiselta ja turhan pitkiltä ruuvilta seinään, kuten mollyankkurin kanssa.

fn76 sanoi:
Iso raskas plattTV ei ole olemassa, jonka gyproc-levy ei kestäisi. Yksi molly gipsissä kestää helposti TV:n, ja yleensä käytetään neljää ruuvia televisioon.
Mjaa.., Ei 64" plasma käännettävällä varrella kannata laittaa gyproc-levyyn. En ainakaan neuvoisi kaveriani tekemään niin.

• Tykkään
Sir Duke ja 4 muuta
  • Laddar…
mycke_nu sanoi:
Mjaa.., En 64" plasma på en utsvängbar arm sätter man nog inte i en gipsskiva. Inte vad jag rådde min kompis till i alla fall.
Puhumme jos ulostyöntyvästä varresta, olemme samaa mieltä, siellä on muita voimia kuin alaspäin sekaantuneet.

fn76 sanoi:
Onko kukaan tietoinen, mikä seinä kestää suurimman kuorman: yksi, jossa on 45 rima ja OSB+gyproc vai yksi, jossa on 70 rima ja gyproc? (en tiedä vastausta).
Olen rakentanut jonkin 45 mm seinän, missä on ollut tilanpuutetta. Olen liimannut OSB:n rimaan, molemmin puolin. Se on erittäin vakaa ja arvaan, että se on vastaava kuin 70 rima. Silloin jäljellä on kantokyky kiinnitystä kohden, ja siellä kombinaatio osb+gyproc voittaa pelkän gyprocin. Jos ei liimaa, seinä ei ole lainkaan yhtä vakaa.

• Tykkään
Torpare Harald
  • Laddar…
K
Henkilökohtaisesti mielestäni on kallis ratkaisu käyttää OSB:ta koko talossa vain ehkä kahden tai yhden suurempaa kestävyyttä vaativan esineen ripustamiseen. Pienellä suunnittelulla voi laittaa ylimääräisiä koolauksia "TV-seinille" ja säästää näin melko paljon rahaa ja aikaa. Lisäksi seinässä on jo valmiiksi runsaasti koolauksia ja hieman tuurilla ja joustavuudella niitä voi myös hyödyntää ripustamisessa.

Toki sen voi nähdä niin, että 20-30 k€ extra tästä työvaiheesta ei ole niin paljon 2,5-3 M€ talossa. Uskon kuitenkin, että monilla talonrakentajilla on suuri riski ajatella näin monessa työvaiheessa ja yhtäkkiä on kulunut satoja tunteja omaa työtä ja paljon rahaa asioihin, jotka "voivat olla hyvä olla" talossa.

Siitä huolimatta aion kuitenkin rakentaa OSB:lla, jotta taloa ei luokitella "fuskausrakennukseksi" tulevien ostajien silmissä;)

/Krister

• Tykkään
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Henkilökohtaisesti maksan mielelläni 20' kunhan en joudu pitämään molly-tulpat työkalupakissa kiinnittääkseni mitään raskaampaa kuin juliste.
Ja nyt se maksoi vain vähän yli 5' saada OSB koko taloon täällä, joten olen tyytyväinen.

En koskaan kutsuisi taloa huijaukseksi, jos siitä puuttuu OSB. Silloin olisin heti hylännyt melkein kaikki tunnetut talonvalmistajat, noin 10.000 rakennettua pientaloa/vuosi.
Ei, ei huijausta, ehkä sanat kuten nuuka tai säästeliäs voisivat sopia.

• Tykkään
dwd ja 1 muu
  • Laddar…
Mutta jos maksaa 10.000 ekstraa OSB:stä vain voidakseen kiinnittää asioita, niin täytyyhän sitä ruuvata noin 5.000 mollya ennen kuin tämä kauppa menee plussalle :)

Itselläni on yksinkertainen kipsi kaikissa väliseinissä, mutta käytin pari tuhatta eristykseen vähentääkseni meluongelmia. Sen sijaan suosittelen kyllä kaksinkertaisia levyjä jotain tyyppiä, kuten kipsi + kipsi tai OSB + kipsi ulkoseiniin. Tämä on käytössäni talon puolikkaassa ja se vaimentaa melko paljon ulkoa tulevaa melua. Toisaalta meillä on erikoisikkunat, kipsireunukset ja akustiset profiilit seinissä, joten en oikeastaan tiedä, kuinka paljon kaksinkertaiset levyt todellisuudessa vaikuttavat.

Itselläni on yksinkertainen kipsi. Mutta, joo, minä...

Iaf niin on helpompaa muille saada asioita ylös, muut talossa voivat naulata naulan betoniin, kuvainnollisesti. Jos puuta on takana.

Sitten jos jokin lapsi protestoi potkaisemalla seinää nukkumaanmenoaikaan. Mutta nyt se on ennemminkin niin, että ehkä sisustaa uudelleen seinään.

Tuntuu siltä, että minulla on suunniteltuna pieniä asioita tulevaisuudessa.

Mutta se oli yksinkertaista, halvempaa ja sujui nopeasti. Vähän arvoistakin.

• Tykkään
Gunnarelm
  • Laddar…
Hieman alle 20 tuhatta maksoi, kun ostin OSB:ta kaikkiin taloni seiniin, joka on noin 175 m² (kaikki seinät paitsi kylpyhuoneet).

Ja nyt kaikki seinät ovat uskomattoman vakaat, olisin katunut valtavasti, jos olisin säästänyt siinä.

Tottakai osbn asentaminen kaikkialle vaatii jonkin verran ylimääräistä työtä, mutta se maksaa itsensä takaisin, kun kipsilevy asennetaan. (ei tarvitse ottaa huomioon, missä koolaukset ovat, kun asentaa kipsiä.)

• Tykkään
r3jonwah85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.