Vaihtoehto 2 on luultavasti parempi kosteuden kannalta julkisivun suhteen. Laudat lähellä maata aiheuttavat väistämättä pitkäaikaisen/jatkuvan korkean kosteusrasituksen alareunassa. Se voidaan torjua rakenteella, jossa alimpana on vaihdettava uhrauslauta.

Itse olen juuri vaihtanut alaosan (70-80 cm) pystypaneelista ladossa, koska se oli niin huonossa kunnossa, ettei se enää suojannut aluspalkkia kunnolla. Uudet paneelilaudat tervasin, jotta ne kestävät kosteutta paremmin. Minun on pakko antaa niiden mennä käytännössä aivan maan tasolle, koska aluspalkki on siellä. (Maanpinnan taso on hitaasti mutta varmasti noussut noin 100 vuoden aikana, joka on kulunut ladon rakentamisen jälkeen.)

Uskon, että riittävän tukevat ruuvit Leca:n tai saumojen alaspäin pitävät aluspalkin paikallaan. Jos rakenne itsessään on tarpeeksi raskas, ei tarvitse varsinaista ankkurointia. (Vanha latomme seisoo vain kivijalalla. Lato ei ole raskas rakennus, koska se on vain kuori, jossa on seinät ja katto (pelti). Kuitenkin runkopuut ovat vanhoja, paksuja ja painavia, mutta ei niin painavia, etteikö seinää voisi helposti nostaa vivun avulla, joka koostuu tavallisesta rautakangesta.)

• Tykkään
OveRa
  • Laddar…
Ok mitä lohkoja voi ostaa halvimmalla? Jos kuitenkin haluaa kiinnittää jonkinlaisen raudan betonisokkelista ylös lohkojen läpi, onko olemassa yksinkertainen menetelmä?

Toimisiko se kierrevarrella, joka menee betonilaatan läpi prikan ja mutterin kanssa ja sitten vain porata reikä lecaan tai lohkon läpi esim. sellaisiin lohkoihin, joissa on reikiä?

Minun vinkkini: Valaa laatta kunnolliselle alustalle, katso muita ketjuja, muuraa kaksi tai useampi Leca-tiilirivi, aseta päälle perustuspuu, jonka ei tulisi olla kyllästetty, poraa viistosti alas muutamassa paikassa perustuspuiden läpi 6 millimetrin betoniporalla, täytä hieman märkää betonia ja lyö lyhyitä paloja raudoitusraudasta ja voit levätä rauhassa ja kuunnella pahinta länsirannikon myrskyä.

• Tykkään
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Betonilaatta tuntuu kyllä tässä tapauksessa ylimitoitetulta. Se oli puutarhavaja, joka piti olla halpa. Olisin tyytynyt laittamaan maahan rikkaruohokankaan, ohuen kerroksen asennushiekkaa tasausta varten ja sitten halvan betonilaatoituksen. Seinän voi tehdä pilareihin kiinnitetyistä lankuista/tolpista. Painettu lankku alareunaan.

• Tykkään
Oldboy ja 1 muu
  • Laddar…
Ajattelen, että betonilaatta antaa täysin erilaisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa ja ehkä se on se paikka, johon minun pitäisi panostaa hieman rakentamisessa. Pilarien ym. kaivaminen on myös melkoista työtä.

Mitä edelleen pohdin, on kuinka minun pitäisi tehdä kattoparruilla, peltikatto tai huopa, parrujen mitoitus ym....

Ehkä läpinäkyvä muovikatto peltikaton sijaan? Silloin saadaan enemmän valoa sisään.

Ehdottomasti ajatus...

Mitkä ovat tämän hyödyt ja haitat?

Oi kuinka monta tiedonhaluista ja älykästä ihmistä täällä on, jotka jakavat tietämystään. Erittäin mielenkiintoista luettavaa.

En itse ole tarpeeksi taitava yrittääkseni auttaa TS:ää muulla tavalla kuin ehdottamalla, että hän pitäisi kiinni ja rakentaisi suureksi.

Ainoa mitä tiedän parvekkeista ja terasseista on, että kuinka suuri se onkaan, niin oma parveke/terassi tuntuu aina liian pieneltä, kun istuu sillä. Se on sama kuin monen muunkin asian kanssa ;) mitä suurempi sen parempi.

Samaa mieltä, siksi laitoin kysymyksen tänne alun perin. Täältä voi mielestäni saada valtavasti tietoa!

Näinhän se on, ei siitä paljon puhuta, mutta koolla on merkitystä :)

Kuinka rakentaa muovikatto.

Mikä on muovin ja metallin elinikä verrattuna toisiinsa?

Samalla tavalla kuin pellillä, mielestäni - makaamassa koolausten päällä terassin alla. Käyttöikä lienee lyhyempi kuin pellillä.

Miten on raakapontti/huopa verrattuna peltiin?

Sinä väität jatkuvasti, että minun pitäisi höylätä kantit rimoista, jotta ne sopivat pellin alle, miten tämä tehdään helpoiten?

Jyrsin on yksinkertainen tapa poistaa noin 5x5 mm jokaiselta puolen regenin yläosasta.

Mutta kun mietin tarkemmin, tämä voisi olla vielä yksinkertaisempi. Jos rakentaa 5,5m pitkillä 220x90 (2 ruuviliimaamalla kiinnitetyt painekyllästetyt reglar med CC 1042,5, niin pitäisi pystyä laittamaan 1m leveät kaltevat pellit reglarenin väliin. Silloin voi välttää kaiken jyrsinnän ja reglaren voi rakentaa ilman kaltevuutta. Kuitenkin pitäisi käyttää 35mm terassilautaa käsittelemään pidempiä CC-etäisyyksiä.

Näin ei kuitenkaan saa tiivistä peltikattoa, koska varaston katto vuorottelee puun ja pellin välillä.

Mmm ei tunnu hyvältä, että peltikatto ei ole tiivis vai?

Se riippuu varaston vaatimuksista.. jos siellä säilytetään lähinnä polkupyöriä, polttopuita ja puutarhakalusteita, niin ei ole niin väliä, jos sinne tulee hieman kosteutta. Ja jos asennat öljykarkaistusta levystä alakaton, niin ei tule tippumista varastoon kondensaatiosta tai vinoon valuneesta vedestä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.