1 aste tekee noin 15 senttimetrin korkeuseron 9 metrillä, eli höylää tai sahaa 9 metrisen reglarin 0:sta 15 cm:iin ja naulaa ne kattotuoleihin ennen kuin laitat råspont. Ei ole syytä pihistellä konstruktionskrav, se kostautuu pitkällä tähtäimellä sillä materiaalille kohdistuu suurempia rasituksia alhaisemman lujuuden ja vuotoriskin muodossa. Itse valitsisin suuremman kattokulman, 5-6 astetta ja nukkuisin yöni rauhassa terveisiä
Ajattelin, että jos olet jo tehnyt kattopalkit, voi olla helpointa jatkaa niiden päälle, jos et ole tehnyt sitä, niin rakennat kallistuksen alusta alkaen. Koska sinulla on 9 metrin pituudet, voisit harkita vaihtoehtoa tehdä kattotuolit sen sijaan, vakaampi ja minulle helpompaa, kun sisäkatto on suora. 9 metriä tekee puoli metriä korkeudessa sillä matkalla 3 asteen kallistuksella.
Ok ei, en ole tehnyt sitä vielä. Ei ole tarpeen suoristaa sisäkattoa, pikemminkin on parempi varastointiin, että se on korkeampi toisessa päässä.
Pitää asentaa painekyllästetty palkki ja terassilauta raakalautojen päälle, joita pitää korottaa 0-50 cm 8,4 m matkalla. Miten käsittelisitte tämän korottamisen?
Rakentaa 45x195 paksuista palkkia, joka on noin 45-500 mm? Ja ruuvata yhteen lyhyillä terassilaudoilla, jotka toimivat naulalevyinä?
Vai rakentaisitteko jonkinlaisella tukijärjestelmällä/palikoilla 45x195 palkin alle säästääksenne palkkimateriaalia?
En osaa heti sanoa kumpi olisi parempi, joten se on todennäköisesti yhdentekevää. Toisaalta saattaa olla hieman helpompaa käyttää suoria reglar och stödben/klossar. Voit miettiä miltä se näyttää päädyssä, jossa on noin 50 cm katosta puuterassiin. Näkyykö sen alle esimerkiksi, ja miten aioit mahdollisesti peittää sen vai etkö aio.
Spontaanisti mietin makaavia painettuja 28x45 aitatolppina terassilla, näyttäisikö hyvältä antaa niiden jatkua alas ja peittää tila katon ja terassilaudoituksen välillä?
Eikö jättäminen täysin avoimeksi ilman peitettä näyttäisi oudolta..?
Lägger upp lite nya bilder. Sistabilden är på ett annat hus.
Hur skulle ni gjort med trädäcket "kjol" och staket utseendemässigt?
Ser en "kilformad" inklädning av själva regelverket till trallen fullt ut? Har knappt sett en sådan lösning... Alla verkar bygga en hög kjol i våg?
Funderar på att bygga trädäcket ca 20cm in på taket på alla sidor för att ge ett nättare intryck. där taket är som lägst ska jag montera hängränna så där får jag släppa en brädas hålrum för vatten att rinna ut..
Lutningen från högsta till lägsta punkt på taket är ca 50cm.
Funderar på att klä in detta med liggande eller stående trallbrädor skruvade dikt an i de kilformade reglarna.
Sen är frågan stående 20x95 till staket eller liggande 28x45 ribbor?
Hienosti tehty.
Mitä tarkoitat "kjol":lla, tarkoitatko säänsuojaa reunan varrella?
Kysyt meiltä, näyttääkö se hienolta, mitä mieltä itse olet? Jos olet tehnyt niin hyvin kuin olet tähän mennessä, päätä itse loput, se on hienoa, jos itse pidät siitä.
Muista, että kun teet aitaa, sen ei saa päästä kiipeämään ylös eikä saa jättää pää tai sormia väliin tarttumaan kiinni.
Siihen on erityisiä normeja.
Aidan syvennys tekee siitä helpomman huoltaa sekä, mitä emme toivo, jos onnettomuus sattuu ja tila täytyy evakuoida, on helpompaa, jos aidan ulkopuolella on tasanne seistä.
Hanki peltilevy, joka suojaa huopakattoa kohdassa, jossa toinen katto menee alas, paljon vettä, jäätä ja lunta kuluttaa voimakkaasti juuri siellä.
Ja, esimerkiksi terassin kiilamaisesti muotoiltujen runkojen peittäminen. Mahdollisesti jättää nämä runkot näkyviin sivuilta mutta ei "edestä". Siellä voin naulata painekyllästettyjä runkoja, jotka luovat peitteen.
Muuten näyttää siltä, että yleisimmin aita menee katon reunan kanssa samassa linjassa ja kaikki rakennetaan sisään eräänlaisella reunajonolla, joka minun tapauksessani täytyy olla lähes 50 cm.
Luulen, että mieluummin vedän aidan ja koko terassin 20 cm katon reunan sisältä ympäri. Ja annan kiilamaisten painekyllästettyjen terassirunkojen olla aluksi näkyvissä. Jos se näyttää tyhmältä, voin hyvin peittää ne esimerkiksi vaakasuoralla tai pystysuoralla ritilällä.