Moi! Minulla on 75 neliön alakerta, joka on vanha ja haisee pahalta, edellinen omistaja poltti siellä.

Kaikki sähköt ovat myös pintavetona, ja ajattelin vetää ne seinien sisään, koska kaikki pinnat pitää uusia hajun takia.

Koska kipsilevy ja vastaavat maksavat 20 000 kruunua 75 neliölle, mutta se on paljon ylimääräistä työtä, mutta kuitenkin haha. Ja saan käsityksen talon rakenteesta ja kunnosta. Joten pidän sitä edullisena ja mahdollisesti helpompana, koska sähköt pitäisi joka tapauksessa vetää seinien sisään purkamalla vanhoihin runkoihin asti ja vain asentamalla OSB + kipsilevy.

Kuulostaako järkevältä idealta? Nykyään seinissä on tapetti lastulevyn/tretexin päällä.

Mutta mietin, mitä tehdä vanhoilla ovenkarmilla? En halua vaihtaa niitä mielelläni. Koska seinät tulevat olemaan kaksinkertaisen paksut verrattuna nykyiseen.

Talo on vuodelta -46.
 
En ole mikään asiantuntija, mutta jos talo on vuodelta -46, niin sisäseinien pitäisi olla vähintään verhottu ponttilaudalla. Siinä tapauksessa OSB on melko tarpeetonta. Jos kyseessä ovat myös ulkoseinät, niin ne voivat arvattavasti olla pystylaudasta tehtyjä. Poista pintakerros ja vedä/sijoita sähköjohdot seiniin ja päällystä ne kipsillä. Jos tarkastelet perusteellisemmin, en usko, että kaikki listat sopivat tänään erittäin hyvin yhteen, joten en usko sen olevan suurempi ongelma.
 
Luulen, että siellä on pontatut sisäseinät.

Mutta eikö se ole pontti-koolaus+eristys-lastulevy-tapetti?

Vai onko lastulevy suoraan ponttia vasten?
 
T Timbuktu sanoi:
Luulen, että ne ovat pontatuja sisäseiniä.

Mutta eikö se ole pontti-koolaus+eristys-lastulevy-tapetti?

Vai onko lastulevy tiiviisti pontin vieressä?
Tuskin seinät ovat eristettyjä. Todennäköisesti sinulla on 70 mm koolaukset, joissa on pontatut laudat. Ulkopuolella on varmaan tapetoitu tretex-levy.

Huomaat sen kyllä heti, kun alat purkaa.
 
Okei ja sittenhän OSB on turha, jolloin kipsilevy voidaan asentaa suoraan, kun tretex on poistettu. Vai onko se väärin?

Tietysti huomaan sen, mutta yritän laatia kustannusbudjetin ennen kuin puran koko alakerran.
 
T Timbuktu sanoi:
Okei, sitten ei ole tarpeen käyttää OSB:tä, joten voi kiinnittää kipsilevyn suoraan poistamisen jälkeen tretexen. Vai teenkö väärin?

Tietenkin tiedostan sen, mutta yritän luoda budjettia kustannuksista ennen kuin puran koko alakerran
Se pitäisi ehdottomasti onnistua. Se voi olla hieman epätasainen, mutta tuskin niin paljon, ettei kipsilevyä voi kiinnittää suoraan.

Sitten mietin myös, oletko laskenut vähän väärin. 75 neliömetriä kipsiä ja OSB:tä ei pitäisi maksaa enempää kuin noin 7-8k, josta kipsi on vain kolmasosan.
 
Aha okei mutta jos reglar från träväggen ja eristää, tuleeko se väärin niin vanhassa talossa?

75 neliömetriä on lattiapinta-ala. Loput olen laskenut seinien mittojen mukaan ja ottanut hieman lisätilaa, sekä laskenut mukaan ruuvit ja vähän tasoitetta.
 
T Timbuktu sanoi:
Aha okei mutta jos eristää puuseinästä ja eristää, meneekö jokin pieleen niin vanhassa talossa?

75 neliömetriä on lattiapinta-ala. Loput olen laskenut seinien mittojen mukaan ja lisännyt vähän, sekä laskenut ruuvit ja vähän tasoitetta mukaan
Puhummeko edelleen sisäseinistä, koska se ei vaikuta mihinkään, mutta olisin ennemmin avannut yhden puolen ja eristänyt lankkujen välistä ja sitten laittanut OSB+kipsilevy toiselle puolelle.

Ok, se selittää asian.
 
P
Revi. Jälkikäteen tulet pitämään kaikesta uudesta. Vaihda myös ovet ja karmit. Tylsä kulu nyt. Maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä, sekä taloudellisesti että henkilökohtaisen tunteen kannalta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.