Kylmäkaapin ja seinäkaappien takana keittiössä on vanha savupiippu.
Jonkin aikaa sitten huomasin, kun siirsin kylmäkaapin, että savupiipussa oli vanhaa tapettia. Tapetissa oli vihreää homekasvustoa. Revin pois niin paljon tapettia kuin pystyin, mutta valitettavasti en pääse käsiksi siihen tapettiin, joka todennäköisesti on savupiipussa myös seinäkaappien takana. Niitä ei ole helppo irrottaa. Toivon, että home oli pääasiassa lokalisoitunut alueelle aivan kylmäkaapin ja pakastimen taakse, esimerkiksi näiden tuottaman kosteuden kautta.
Muutamia ajatuksia:
Kuinka minun pitäisi käsitellä tämä?
Haluaisin maalata savupiipun kylmäkaapin/pakastimen takana sopivalla maalilla. Mikä tyyppinen maali?
Sen pitäisi olla maali, joka voi "hengittää" etten sulje kosteutta sisälle.
Voinko maalata suoraan pinnalle sellaisena kuin se on tänään? Vai täytyykö minun tehdä jokin erityinen pohjatyö? Haluaisin aiheuttaa mahdollisimman vähän pölyä. Pitäisikö home käsitellä ennen maalausta?
Tuntuu hieman sopimattomalta käyttää vahvoja homeenpoistoaineita kylmäkaapin ja pakastimen vieressä.
Ei ole niin väliä miltä lopputulos näyttää, sillä muurattu seinä on kuitenkin piilossa.
Haluaisin maalata pääasiassa raikastamaan, estämään lisää homekasvustoa ja sitomaan laastia.
Ajattelin valkoista maalia, joka sitoo laastia, mutta joka voi silti hengittää.
Maali pitäisi myös kestää korkeita lämpötiloja, koska poltan kyseisessä savupiipussa, viereisessä huoneessa.
Kuvissa tummimmat kohdat ovat uudempaa laastia, kun muurari yritti löytää reitin savukanavaan asennuksen yhteydessä ja sitten korjasi seinän jälleen. Aivan lattian tasolla näyttää siltä, että vanhemmassa laastissa on vielä yksi väri. Lisäksi täällä näkyy eristettä, joka näyttää laitetun aivan alas. Olen vähän epävarma eristetyypistä. Pitäisikö tässä käyttää tiivistettä tai jalkalistaa?
Suurin osa savupiipusta on kolmatta väriä. Ajattelen, että se on todennäköisesti paikka, jossa tapetti oli kiinnitetty, joten täällä voi olla joitakin liimajäämiä, siitä väri. Luulen niin.
Onko riski, että savupiipussa on asbestia vanhassa laastissa/pinnoitteessa? Vai voinko maalata ilman että analysoin ensin? Toivottavasti mahdollinen asbesti on sidottu laastiin, vai mitä luulette?
Yritä ensisijaisesti selvittää, miksi on tullut home.
Home viihtyy kosteudessa. Kosteusvuoto?
Korjaa tämä.
Sen jälkeen voit maalata silikaattimaalilla.
En ymmärrä mistä kosteus voi tulla..
Ehkä alas savupiipun kautta, valunut pitkin hormia, ullakon, yläkerran ja alas nykyiseen paikkaan alakerrassa. Vai kuulostaako kaukaa haetulta?
Eikö minun pitäisi nähdä kosteutta myös hormissa yläkerrassa siinä tapauksessa?
Toivon, että kosteus on tullut jääkaapista/pakastimesta. Kuulostaa helpommalta..
Mutta samalla luulen, että näiden taakse pitäisi ennemminkin tulla lämmintä, kun ajatellaan kompressoria jne.
Pitäisikö minun purkaa myös seinäkaapit? Tutkiakseni?
Silikattimaali. Voiko suoraan maalata vai pitääkö pohjustaa jotenkin?
Homekäsittely ensin? Hengittääkö silikattimaali ja mitä lämpötiloja se kestää?
Onko se vesipohjainen?
Entä tuo asbesti laastissa/piirratuksessa? Todennäköistä vai täysin epätodennäköistä?
Pitäisikö analysoida ennen maalausta? Vai voiko vain maalata?
Täysin mahdotonta antaa neuvoa koskien mistä kosteus mahdollisesti voi olla tullut sisään ilman paikan päällä tehtävää tarkastusta.
Silikonimaalia käytettiin juuri siksi, että se hengittää. Voit maalata useita kerroksia, kunnes se peittää, tai ohentaa ensimmäistä kerrosta purkin ohjeiden mukaan.
Kysy maalikaupassa lämmönkestävyyttä. Muuratun savupiipun ulkopuoli ei kuumene kovin paljon, mitä mahdollisesti tapahtuu on se, että maali hieman värjäytyy.
Sekoitusta asbestia laastiin ei ole käytännössä mitään hyötyä, joten se vaikuttaa epätodennäköiseltä.
Mutta jos se jostain käsittämättömästä syystä on niin, niin sinähän peität tämän siinä, että maalaat.
Asbestikuidut ovat vaarallisia vain, kun niitä kaivelee ja altistuu pitkän aikaa (= päivittäin monien vuosien ajan), mutta siitä onkin jo keskusteltu aiemmin sinun "asbestiketjuissasi".
Kyllä, roland53, minulla on ollut useita asbestikeskusteluja aiemmin, joten tiedän tässä vaiheessa melko hyvin, miten/milloin se on haitallista.
On tietenkin hyvä idea maalata pinta sitomaan mahdollisia kuituja, mutta valitettavasti en pysty käsittelemään koko pintaa, koska osa siitä on keittiökaappien takana.
Kysymys kuuluu, jos rappauksessa olisi asbestia, kuinka paljon, tai vapautuuko sitä lainkaan, jos annan muurauksen olla juuri sellaisenaan? Mitä mieltä olet?
Kuten sanottu, toivottavasti kosteus johtuu jääkaapista ja pakastimesta eikä muualta. Onko jotain negatiivista maalaamisessa, jos homehyökkäys on edelleen olemassa? Pitäisikö minun käsitellä home ensin ennen maalaamista? Vai onko kaikki kunnossa silikaattivärin hengittävyyden ansiosta?
Oletan, että savupiippua ei käytetä tänä päivänä. Onko sinulla savupiipun hattu savupiipun päällä? jos ei, niin sade voi vapaasti valua savupiippuun ja ehkä koko savuhormi on sopivasti kostunut. Ehkä kosteus kerääntyy jääkaapin taakse, kun taas muualla se voi haihtua eikä sinne tule hometta.
On mahdollista, että kyseessä on vanha vesivahinko, jota ei ole hoidettu vuodon korjaamisen jälkeen. Vettä voi tulla jääkaapin takaa, mutta silloin se päätyy lattialle. En keksi, miten vettä voisi tulla jääkaapista seinään katon yläosissa. Olettaisin, että vesi on tullut sisään savupiipun kautta. On myös mahdollista, että joku on toistuvasti kaatanut vettä yläkerrassa, joka on sitten valunut alas. Joka tapauksessa sinun tulisi selvittää, miten vesi on päässyt sinne ja varmistaa, ettei se enää pääse sinne. Ennen kuin mahdollinen vesivuoto on korjattu, maalaaminen on turhaa työtä.
Kuten muut ovat maininneet, selvitä ensin, onko savupiippu kostea nyt vai onko home vain vanhaa. Muista, että vanhassa talossa voi tapahtua paljon vuosien varrella ilman, että nykyään olisi mitään "aktiivista" ongelmaa.
Varoitus silikaattimaalista, jos savupiippu on todella vanha. Silikaattimaali muodostaa liian kovan pinnan savupiipulle, joka on muurattu ja rappattu kalkkilaastilla tai savilaastilla, kuten ennen tehtiin. Suositellaan joustavampaa maalia.
Mitä mieltä olette väristä AMBIANCE, Nordsjön Silkematt seinämaali? Sain suosituksen väriliikkeestä tänään. On ilmeisesti matta seinämaali sisämaalaukseen rappaukselle, betonille, kevytbetonille, kipsilevyille ym.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.