Hei

Kun purin kellarin sisäkattoa remontin vuoksi, huomasin, että yläpuolella olevassa kylpyhuoneessa on ollut kosteusvaurio :( Siellä kulkeva palkki on vaurioitunut kosteudesta ja se on nyt noin 3-4 cm alempana kuin muut huoneen palkit.

Rakennusliike kävi täällä tarkistamassa ja sanoi, että se ei ollut mikään helppo työ, hän ei uskaltanut tehdä mitään koska palkki täytyy nostaa takaisin ylös, jolloin riskinä on, että kylpyhuoneen laatat ja kaakelit halkeavat.

Kysymykseni on, voiko tätä korjata? Voiko koko palkin vaihtaa ilman kylpyhuoneen purkamista? Vai voiko sitä vahvistaa tai ratkaista asiaa jollain muulla tavalla?

Olemme ottaneet yhteyttä välittäjään ja Anticimexiin ja toivomme saavansa tämän läpi piilevänä vikana, mutta prosessi tuntuu kaikkea muuta kuin nopealta.
 
  • Kellarissa oleva vääntynyt ja kosteusvaurioitunut puupalkki, jonka vieressä kulkee putkia. Yläpuolisen kylpyhuoneen lattia on vahingoittunut.
  • Vesivaurioitunut kattopalkki kellarissa, putkien ja kattorakenteiden ympärillä näkyy kosteutta ja vaurioita. Palkki on vajonnut alemmas.
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!

Jotain on ilmeisesti tehtävä. Ensin pitäisi selvittää edellytykset. Kyseessä on 30-luvun talo, plus tai miinus jokunen vuosikymmen. Kysymys kuuluu, onko lattian klinkkerin alla mitään vedeneristettä? Siitä en ole kovin varma. Siellä on vanha alkuperäinen kylmävesijohto valuraudasta ja myöhemmin lisätty kuumavesijohto kuparista. Molemmat kulkevat vaurioituneen palkin ohi, samoin viemäriputki, mikä ei ole kovin sopivaa. Myös osia puurakenteesta ja sen taustalla näkyvästä alaohjauspuusta on vaikuttanut vuoto. Kysymys kuuluu, kuinka paljon? Todennäköisesti tarvitaan kokonaisvaltainen ote koko kylpyhuoneeseen. Sitä odotellessa voisit vahvistaa vaurioitunutta palkkia liittämällä siihen saman korkuisen tukipuun viereen. Ennen tätä siirrät kylmä- ja kuumavesiputket niin, että ne eivät enää kulje palkin kautta. Minne menee valuraudasta tehty viemäriputki? On mahdollista, että sinun täytyy tukkia se toistaiseksi.

Ongelma on, että kukaan rakentaja ei hallitse koko tilannetta. Tarvitset apua putkimieheltä, kirvesmieheltä ja joltakin rakenteisiin perehtyneeltä henkilöltä. Todennäköisesti myös lattian asentajalta.
 
J justusandersson sanoi:
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumiin!

Jotain täytyy selvästi tehdä. Ensin pitäisi selvittää edellytykset. Kyseessähän on 30-luvun talo plus miinus jokunen vuosikymmen. Kysymys kuuluu, onko klinkkerilaatan alla kosteussulku? Siitä en ole niin varma. Siellä on vanha valurautainen kylmävesiputki, joka on alkuperäinen, ja myöhemmin lisätty kuparinen lämminvesiputki. Molemmat kulkevat vahingoittuneen palkin läpi, kuten myös viemäriputki, mikä ei ole kovin suositeltavaa. Myös taustalla näkyvä lankkurunko ja sen kynnys ovat vuodon vaikutuksesta. Kysymys kuuluu, kuinka paljon? Luultavasti koko kylpyhuone vaatii kokonaisvaltaista käsittelyä. Odottaessa voit vahvistaa vahingoittunutta palkkia liittämällä siihen saman korkuisen tukipuun sen viereen. Sitä ennen sinun tulee siirtää kylmä- ja lämminvesiputket niin, että ne eivät kulje palkin kautta. Minne menee valurautainen viemäriputki? Saattaa olla, että sinun on tilapäisesti tulpattava se.

Ongelma on, ettei mikään käsityöläinen hallitse koko tilannetta. Tarvitset apua putkimieheltä, puusepältä ja henkilöltä, jolla on rakennusteknistä osaamista. Todennäköisesti myös lattianpäällystäjää.
Hei! Kiitos!

He ovat kyllä tehneet sen itselleen helpoksi ja vetäneet viemäri- ja vesiputket palkin läpi useissa paikoissa :s Onko mahdollista vaihtaa muoviputkiin ilman, että vahingoittaa liikaa kylpyhuoneen kosteussulkua? Onko olemassa jonkinlaista läpivientiä, jonka voi asentaa kylpyhuoneeseen vessan alle? Esim. jos vaihtaisi kaikki putket muoviin ja vahvistaisi palkkia?

Ystävällisin terveisin, Alexander
 
  • Vanhoja metallisia viemäriputkia ja puinen palkki, jonka läpi putket kulkevat, kylpyhuoneremonttia varten.
Tiedätkö varmasti, että siellä on vedeneristys? Miten se on siinä tapauksessa tehty? Milloin talo on rakennettu? Ennen kuin modernit vedeneristykset yleistyivät 70-luvulla, käytettiin membraanieristyksiä bitumimatoilla ja kuuma-asfalttilla. Ei oikeastaan ole mitään vikaa valurautaisissa viemäriputkissa paitsi että ne eivät sovi kovin hyvin yhteen modernien vedeneristysjärjestelmien kanssa. Ongelma on oikeastaan kylpyhuoneen suunnittelussa. Ei ole OK, että putket kulkevat palkin läpi sillä tavalla. Vesijohtoputket voidaan siirtää melko helposti. Ehkä palkkia pitää siirtää hieman sivusuunnassa. Onko sinulla kylpyhuoneen pohjapiirros tai valokuva, josta voi nähdä sen ylhäältä päin? Valurautaputken viimeiset osat voi vaihtaa muoviputkiin. Muistaakseni käytetään erityistä kumitiivistettä.
 
J justusandersson sanoi:
Tiedätkö varmasti, että siellä on vedeneristys? Miten se on siinä tapauksessa tehty? Milloin talo on rakennettu? Ennen kuin modernit vedeneristeet yleistyivät 70-luvulla, käytettiin membraani-eristyksiä bitumimattojen ja kuuma-asfaltin kanssa. Valurautaisten viemäriputkien käyttö ei sinänsä ole väärin, paitsi että ne eivät kovin hyvin sovi yhteen modernien vedeneristyksen järjestelmien kanssa. Ongelma on oikeastaan kylpyhuoneen suunnittelussa. Ei ole hyväksyttävää, että putket kulkevat palkin läpi sillä tavalla. Vesijohtoputkia voi siirtää melko helposti. Mahdollisesti palkkia pitäisi siirtää hieman sivusuunnassa. Onko sinulla pohjapiirros kylpyhuoneesta tai valokuva, josta voi katsoa sitä ylhäältäpäin? Valurautaputken viimeiset osat voidaan korvata muoviputkella. Käytetään erityistä kumitiivistettä muistaakseni.
Kylpyhuoneen on ilmoitettu olevan remontoitu vuonna 2005 edellisen omistajan mukaan. Ei ollut myyjä, joka teki sen vaan sitä edeltänyt omistaja. Talo on rakennettu vuonna -58. Olisi hienoa, jos on käytettävissä kumitiiviste, jota voi käyttää muoviputkien ympärillä, koska minulla on se käsitys, että niillä on pienempi halkaisija kuin vanhoilla valurautaputkilla.

Mutta onko täällä joku, joka on tehnyt samankaltaisen toimenpiteen, vaihtanut palkin välipohjassa ilman, että purkaa kaiken yläkerrassa olevan?

// Alexander
 
  • Badrum, jossa on valkoinen kylpyamme, pesuallas ja musta wc-istuin. Seinät on kaakeloitu ja ikkunasta tulee valoa.
  • Katto ilman verhousta paljastaa putket ja eristeet vanhassa rakennuksessa; katon tukipalkit näkyvät.
Jos talo on rakennettu -58, on siellä varmasti ollut kuvailemani kaltaista kalvoeristystä. Kysymys on, onko se vaihdettu? Voit todennäköisesti nähdä sen, jos nostat lattikaivon kannen kylpyammeen alta. Sillä on merkitystä, minkä strategian valitset. Sillä välin suosittelen, että tutkit, voiko uuden lattiahirren asentaa hieman sivummalle (pois viemäriputkista) vaurioituneesta. Luulen, että on harvinaista, että kylmävesiputket olisivat valurautaa talossa vuodelta -58. Sijaitseeko talo maaseudulla?

Yleinen neuvo, jos päädyt siihen, että kylpyhuone on rakennettava uudelleen: Kokemukseni (ja se on melko pitkä) on, että klinkkerit ja kaakelit eivät kestä pitkällä aikavälillä puutalossa. Liikkuvuus on liian suurta. Klinkkerit ja kaakelit materiaalina kestävät tuhat vuotta, mutta niiden takana olevat vedeneristykset kymmenen. On parempi käyttää korkealaatuista muovimattoa lattialla, suihkukoppia, ja roiskesuojaa kylpyammeen ja pesualtaan takana. Heti kun kaakeleita on seinillä, ihmiset luulevat, että he voivat ruiskuttaa vettä rajattomasti.
 
Tuo kylpyhuone tuskin on remontoitu sillä tavalla. Ehkä korjailtu hieman uudella laatalla ja pintakerroksella. Kun putkia on niin paljon, ei varmaankaan ole väliä mitä teet. Mahdolliset vahvistukset eivät varmaankaan vaikuta mitään ennen kuin kaikki vedetään uudelleen ja tehdään uudelleen. Jos kosteusvaurio johtuu ruostuneista putkista, kuten näyttää, sinun täytyy joka tapauksessa tehdä kaikki uudestaan. Muutoin kyse on olemassa olevien putkien tiivistämisestä ja kaiken lykkäämisestä.
 
Hyi ja, olihan se mahdotonta nähdä tätä ennen kuin osti talon :/ mutta täytyy varmaan tehdä kokonaisratkaisu putkien uudelleenasennuksella ja kylpyhuoneen sekä parvekkeen ym. korjauksella.. ei suoraan sanottuna ollut suunniteltu kulu tällä hetkellä.
 
Näkyyhän se pitkälle? Sinulla on valurautaputki, joka on koskematon kellarin seinällä, siellä on galvanoidut rautaputket vedelle. Se jos mikä viittaa suoraan siihen, että se on koskematon sillä tavalla. Jos kylpyhuone olisi remontoitu täysin, se olisi ehdottomasti vaihdettu niin, että sinulla olisi ollut pala muoviputkea ja muuta näkyvästi liitettynä kellarissa.
Henkilökohtaisesti jättäisin sen ennalleen. Se voi näyttää pahalta, mutta vuoto voi olla hyvin vanha ja jos se on ollut siinä niin 30-40 vuotta, niin se varmaan pysyy siinä saman ajan lisää. Tiivistä se mitä voit ja vedä levy kattoon väliaikaisesti ja ota kaikki kun se todella tarvitaan.
 
S Stefan1972 sanoi:
Sen näkyy pitkä matka? Sinulla on valurautaputki koskemattomana kellariseinällä, vesi kulkee galvanoiduissa teräsputkissa. Se jos mikä viittaa suoraan siihen, että se on koskematon siinä määrin. Jos kylpyhuone olisi peruskorjattu kokonaan, se olisi varmasti vaihdettu niin, että sinulla on ollut pala muoviputkea ja muuta käyttövesipurkkia näkyvissä kellarissa. Henkilökohtaisesti olisin antanut sen olla sellaisenaan. Se voi näyttää pahalta, mutta vuoto voi olla hyvin vanha ja jos se on ollut siinä 30–40 vuotta, se todennäköisesti kestää yhtä kauan. Tiivistä se, mitä voi, ja nosta levy katolle väliaikaisesti ja ota kaikki sitten, kun se on todella tarpeen.
Niin joo, valurautaputki tiesimme että se oli, mutta että siinä olisi ollut vesivuotoa, ei ollut helppo löytää. Tarkastusmieskään, joka on käynyt talossa 2 kertaa, ei löytänyt sitä. Kuten sanot, se on luultavasti ollut siinä pitkään ja ehkä kestää vielä jonkin aikaa. Edellinen omistaja, joka asui täällä 11 vuotta, ei tehnyt muuta kuin vaihtoi talon ikkunoita.

Odotetaan vakuutusyhtiön vastausta, mitä se sanoo siitä.
 
Minusta on myös tärkeää rajoittaa toimenpiteitä juuri nyt vain ehdottoman välttämättömään. Testaa, onko kosteusvahinko myös lahovaurio työntämällä puupalkkiin terävä veitsi. Jos veitsen kärki ei mene lainkaan sisään, ei ole lahovauriota eikä sinun tarvitse tehdä asialle mitään toistaiseksi. Jos kyseessä on lahovaurio, sinun täytyy tehdä tilapäinen vahvistus. Kuvien avulla on hieman vaikea arvioida parasta tapaa. Yksi mahdollisuus on tukea koko rakenne. Aseta pienempi palkki suoraan lattialautojen alle kylpyhuoneen lattian alla ja tue se yhdellä tai useammalla pystysuoralla palkilla, joita kiristät varovasti kellarin lattiaa vasten. Sinun pitäisi myös tutkia lattian ja seinien vedeneristyksen tila, jotta et aiheuta lisää kosteusvaurioita.
 
J justusandersson sanoi:
Mielestäni on myös tärkeää tällä hetkellä rajoittaa toimenpiteet vain siihen, mikä on ehdottoman välttämätöntä. Kokeile, onko kosteusvaurio myös lahoamisvaurio, työntämällä terävää veistä puupalkkiin. Jos veitsen kärkeä ei voi työntää sisään ollenkaan, se ei ole lahoamisvaurio, eikä sinun tarvitse tehdä mitään toistaiseksi. Jos kyseessä on lahoamisvaurio, sinun on tehtävä väliaikainen vahvistus. Kuvien avulla on hieman vaikeaa arvioida parasta tapaa tehdä tämä. Yksi mahdollisuus on asentaa koko rakenne jännitteeksi. Aseta pienempi palkki suoraan lattian lautoihin kylpyhuoneen lattian alle ja tue sitä yhdellä tai useammalla pystysuoralla palkilla, jotka kiristetään varovasti kellarin lattiaan. Sinun on myös tutkittava lattian ja seinien vedeneristystyön kunto, jotta et aiheuta lisää kosteusvaurioita.
Joo mutta pelkään, että kylpyhuoneen laatoitus ja kaakelit halkeavat, jos asennan palkin/kylpyhuoneen lattian jännitteeseen. Emme käytä kylpyammea kylpyhuoneessa, vaan vain wc:tä ja pesuallasta. Toivottavasti vakuutusyhtiö kattaa osan tästä, muuten meidän on varmaan tehtävä jokin väliaikainen ratkaisu, kuten sanot, ja vahvistettava ja kunnostettava kaikki perusteellisesti, kun taloustilanne sallii.
 
Sinun ei pitäisi nostaa lattiaa, vaan asettaa tuki niin, että lattia ei uppoa enempää. Jos lattian vedeneristys on vanhaa kalvoeristystä, todennäköisesti seinien laatoituksen takana ei ole vedeneristystä. Mielestäni se on tällöin piilevä vika.
 
Piilovirhettä siitä ei varmaan koskaan voi tulla ajatellen koskemattomia putkia ja että olisi pitänyt ymmärtää, että niiden teoreettinen käyttöikä on jo ajat sitten ohitettu.
En ottaisi sitä niin vakavasti. Että palkki roikkuu, johtuu luultavasti enemmän siitä tusinasta reikää, jotka he ovat siihen tehneet.
 
Pieni päivitys miten on mennyt. Emme saa mitään Anticimexiltä piilovirheistä. He eivät pidä sitä erityisenä notkahduksena tai romahdusvaarana. Palkissa oli 12 % kosteutta, mikä on erittäin kuivaa. Siksi he eivät myöskään pidä sitä jatkuvana kosteusongelmana. Mikä tiedettiin jo. Ajatuksena on remontoida kylpyhuone myöhemmin tänä vuonna ja samalla vaihtaa palkki.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.