Hei
Asun talossa, joka on rakennettu 50-luvun alussa kevytbetonista. Kellarissa meillä on "ruokakellari", jossa huomasin, että rappaus oli irronnut seiniltä. Olen ajatellut rapata uudelleen kalkkilaastilla ja aloin siksi raaputtaa irtonaista rappausta. Huomasin sitten, että kellarin seinä oli eristetty jonkinlaisella rappausmatolla. Olen verrannut muihin kellarin osiin ja voin nähdä, että matto on noin 2-3 cm paksu. Se ei koostu kaislasta, vaan näyttää pikemminkin siltä kuin se olisi tehty paperista, joka on otettu silppurista ja sekoitettu betoniin. Onko joku, joka tunnistaa kuvauksen?
Joka tapauksessa se kuulostaa hieman ontolta, kun koputan siihen tietyissä paikoissa, ja mietin, miten voisin kiinnittää sen ennen kuin raplaan uudelleen. Vaihtoehtona on repiä kaikki pois ja rapata suoraan betoniharkkojen päälle.
Olisin kiitollinen neuvoista. :S

Puu-villa?
3458_2.jpg

• Tykkään
MidNightSun
  • Laddar…
Juuri siltä se näyttää, ja se on luultavasti niin lähellä kuin mahdollista. Oletin, että käytettäisiin kalkkilaastia, mutta se ei ehkä ole varmaa tässä tapauksessa. Nyt vaikuttaa siltä, että levyt ovat hieman irti, koska joissakin paikoissa kuuluu edelleen ontto ääni, vaikka rappaus on poistettu. Tietääkö joku, miten ne voisi kiinnittää näin jälkikäteen?

Poistaisin ne. Kellarissani lastulevyillä on paljon enemmän paljaansinistä pintaa, ja usein selvästi epäilyttävä tumma sävy. 50 vuotta vanhat seinäni ovat tosin aiemmin olleet hieman enemmän kosteudelle alttiina kuin mitä toivoisi (ei minkäänlaista sadeveden poistoa talon joissain kulmissa ja olematon salaojitus).

Levysi ovat varmasti kiinni muutamilla nauloilla ja vähän rappausta betoniharkon ja levyn välillä. Jos rappaus on irronnut betoniharkosta, on todennäköisesti vaikea saada järkevää kiinnitystä.

Ehkä olen hieman konservatiivinen, mutta en halua puuta kellariseinieni sisäpuolelle, ja eristyksen (varsinkin) kellaritilassa tulisi olla ulkopuolella.

• Tykkään
Anastassia ja 1 muu
  • Laddar…
Luulen, että yritän pitää ne kuitenkin. Kokeilen naulata ne kiinni ja sitten viimeistelen kalkkilaastilla, joka näyttää olevan aiemmin käytetty laasti, ja pidetään peukkuja:-).

Hei, mutta luulen kuitenkin, että nauloja käytettiin vain kiinnittämään levyt paikoilleen, kunnes rappaus takana kovettui. Luulen, että on mahdotonta naulata näitä kiinni, jos saat bomin seinän ja levyn väliin, ja saada ne pysymään niin hyvin, että pinnan rappaus kestää, vaikka vain nojaisi seinään myöhemmin. Tosin ei ole niin työlästä kokeilla, mutta vaihtoehtoisesti se tarkoittaa taatusti merkittävää määrää työtä.

Naulaliitin laipalla?

Naulatulppa aluslevyllä voi olla ratkaisu, minun täytyy kokeilla. Levyt eivät ole siten irtonaisia, että ne vaarantuisivat putoamalla seinältä, mutta ontto ääni antaa epäillä, etteivät ne ole kunnolla kiinni joka kohdasta.

Se voi kuulostaa ontolta näiden levyjen kanssa, ei syytä huoleen. Vain puhdistaa uudelleen.

Kiitos AndersS, puhdistan ilman lisätoimenpiteitä.

A AndersS sanoi:
Se voi tuntua ontolta näiden levyjen kanssa, ei tarvitse huolehtia. Vain puhdistaa uudelleen.
Hei! Puoliso löysi tämän vanhan ketjun.. Yksi kysymys. Millä kiillotteella minun pitäisi käyttää tänään tällaisessa kellariseinässä? Tartuin vanhaan kellaritilaan tänään ja törmäsin tähän. Tarvitsen nyt kunnostaa ja korjata osan niistä kahdesta ulkoseinästä, jotka ovat olemassa. Ystävällisin terveisin Jörgen.

Jörgen Edman Jörgen Edman sanoi:
Hei! Kumppani löysi tämän vanhan keskustelun.. Kysymys. Millä rappauksella minun pitäisi tänään käyttää tällaista kellarin seinää?. Tänään otin vanhan kellarihuoneen käsittelyyn ja kohtasimme tämän. Tarvitsee nyt rappaus ja korjata osan niistä 2 ulkoseinää, jotka ovat olemassa. Ystävällisin terveisin Jörgen.
Hei!
Koska ne olivat kellarin sisäseiniä, käytin kipsirappausta. Jos sinulla on kuivat ulkoseinät, voit varmasti käyttää samaa rappausta. Helppo työskennellä.

cubix cubix sanoi:
Hei!
Koska se oli sisäseiniä kellarissa, käytin kipsilaastia. Jos sinulla on kuivat ulkoseinät, voit varmasti käyttää samaa laastia. Helppo työstää.
Hei! Kiitos vastauksesta! On salaojitettu ja eristetty (ulkoa). On ollut kosteudenerottumista kauan sitten, jonka olen nyt hionut pois ja haluan siistiä. He ovat korjanneet kipsilaastilla muissa osissa kellaria olen huomannut. Mutta onko kipsilaasti se oikea valinta vai onko olemassa muita vaihtoehtoja? /J

Jörgen Edman Jörgen Edman sanoi:
Hei! Kiitos vastauksesta! On salaojitettu ja eristetty (ulkopuolelta). On ollut kosteusläpäisy kauan sitten, jonka nyt olen hionut pois ja haluan siistiä. He ovat korjanneet kipsilaastilla muissa kellarin osissa, olen huomannut. Mutta onko kipsilaasti se oikea valinta vai onko muita vaihtoehtoja?. /J
Kipsilaasti toimii hyvin kuivilla seinillä!

cubix cubix sanoi:
Kipsilaasti toimii hyvin kuivilla seinillä!
Myös suurempien vaurioiden / syvennysten kohdalla?.

• Kellarin kulma, jossa betoniseinän pinnassa on halkeamia ja vaurioita. Yläkulmassa pieni ikkuna, lattialla roskia ja laatikko.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.