Hei, minulla on rakenteilla pieni talo noin 15kvm, jossa haluan pitää seinän paksuuden mahdollisimman ohut. Lähinnä harkinnassa oleva uhraus on silloin ilmarako.

kysymykseni on, voiko 12 mm vanerin laittaa suoraan koolauksille, tuulensuojapaperin väliin, ilman että tulee ongelmia kondensaation kanssa.

oletan, että tarvitsen diffuusioavointa maalia, jotta puu voi kuivua ulospäin.

auttaako se mitään, jos tiivistän pitkin koolauksia, jotta siitä tulisi täysin ilmatiivis?

viimeinen vaihtoehto on liimata XPS suoraan vaneriin ja koolauksiin siten, että siitä tulee ilmatiivis seinä kuin sandwich-paneeli. Mutta haluan välttää tätä, koska luulen, että on vaikeaa liimata täysin ilman ilmakuplia.

kiitos etukäteen! :D

Jos käytät ohuita listoja 8-10 mm pitämään tuulipaperin paikoillaan, saat luonnollisesti ilmaraon ja paperi ei ole liimattuna 12 mm vanerilevyyn.

L Leif i Skåne sanoi:
Jos käytät ohuita listoja 8-10 mm pitämään tuulensuojakankaan niin syntyy ilmaväli luonnollisesti ja kangas ei ole liimattuna 12 mm vanerilevyyn.
ei kuulosta kovin pahalta 8 mm lisänä per puoli. Kuitenkin haluaisin käyttää vaneria kantavana elementtinä, jotta voisin harventaa reguleiden välistä etäisyyttä hieman. Mutta jotta ne voisivat tehdä sen, niin tuntuu siltä, että sen pitäisi olla kiinni reguleissa.
Mitä mieltä?

Vitsin tarkoitus on, että kartonki ei tartu levyyn, vaan että pinnat voivat tuulettua. Muista aina, että kosteus liikkuu kylmintä pintaa kohti ja siellä kondensoituu, sen on pystyttävä tuulettumaan pois. Normaalisti paneelilaudat ovat pystyssä ja silloin on runsaasti rakoja, jotka tuulettavat, mutta vaneri on melko tiivis kosteuden liikkeelle.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
L Leif i Skåne sanoi:
Vitsin idea on, että paperi ei tartu levyyn vaan, että pinnat voivat tuulettua.
Ajattele aina, että kosteus kulkee kylmimpään pintaan ja siellä kondensoituu, sen on voitava tuulettua pois. Normaalisti paneelilaudat ovat pystysuorassa ja silloin siellä on runsaasti rakoja, jotka tuulettuvat, mutta vaneri on melko tiivis kosteuden kululle.
okej, hur ska jag då få fasaden att bli tillräckligt stark för att kunna vara något bärande?

samt hur gör man på hus med puts? Där brukar det ju inte vara någon luftspalt

Ruuvataan lista kunnolla, sitten liimaat ja ruuvaat vanerin listaan kiinni. Se on omassa maailmassani samanlainen kuin ruuvata vaneri suoraan kiinni sääntöön. Sillä vaneri ja lista yhdistyvät liimalla.

L Lutte sanoi:
Ruuvvaa lista kunnolla, sitten liimaa ja ruuvaa vaneri listaan kiinni. Se on minun maailmassani sama kuin ruuvata vaneri suoraan kiskoon kiinni. Koska vaneri ja lista yhdistyvät liimalla yhdeksi.
kuulostaa hyvältä, olettaisin, että täytyy käyttää pystysuoria listoja, jotta vesi pääsee valumaan ulos. Ja riittääkö siinä tapauksessa, että on vain pieni tukipala aivan kiskon kohdalla, sen sijaan, että olisi koko matkan ylös seinän vieressä?

ehkä liimaan tukipalan jonnekin puoliväliin vaneria ja ruuvaan eristysruuvin tai vastaavan ulkopuolelta sisään xps-eristykseen vain, jotta paneeli ei pullistu. Millaisin välein uskoisitte tämän olevan tarpeellista? Joka metri?

Joten olet ajatellut laittaa xps:n reglarien päälle ja sitten vaneria?

Jos katsotaan toisella puolella lätäkköä, he käyttävät zip-järjestelmää, jossa on xps liimattuna osb:hen, joka on päällystetty ja vedenpitävä.

Luulen, että on vaikeaa saada siitä kantavaa, koska kaikki tulee roikkumaan xps:ssäsi.

Jos sinun on ehdottomasti käytettävä vaneria julkisivuna, olisin laittanut vaneri-lista-tuulilevy-regeli eristeen kanssa väleihin.

Muuten varmasti voi liimata xps:n vaneriin ja upottaa reglarit ja vetonarut ja silloin jättää ilmarako pois.

L Lutte sanoi:
Oletko ajatellut, että sinulla olisi xps rungoilla ja sitten vaneri?

Jos katsotaan toiselle puolelle, he käyttävät zip-järjestelmää, jossa on xps liimattuna osb:hen, joka on pinnoitettu ja vedenkestävä.

Luulen, että siitä tulee vaikeaa saada mitään kantavuutta, koska kaikki tulee roikkumaan xps:ssäsi.

Jos sinun välttämättä täytyy käyttää vaneria julkisivuna, käyttäisin vaneri-luettelo-tuulensuoja-runko eristeellä välissä.

Muussa tapauksessa xps voidaan varmasti liimata vaneriin ja upottaa runkoja ja vasaralautoja, jolloin voi jättää ilmanvaihtorakoa pois.
kyllä, ensimmäinen ajatus oli jättää ilmanvaihtorako pois, mutta riski on, että liimaamiseni ei ole 100% tiivis, eli pieniä ilmakuplia voi muodostua, joissa saattaa syntyä kondensaatiota.

mutta vastatakseni ensimmäiseen kysymykseen, ajattelin xps:ää rungoissa, mutta että minulla olisi melko vähän runkoja, joten voi olla sopivaa kiinnittää vaneri xps:ään välttääkseen joustoa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.